נתונים ראשונים לאיסוף מכלי משקה: 73% מוחזרים

המשרד להגנת הסביבה הציג בכנסת נתונים רבעוניים ראשוניים ולפיהם בשנת 2022 שיעור האיסוף של כלל מכלי המשקה מכל הסוגים עמד על 73% | "נתמוך ברשויות המקומיות לפריסת מכונות להחזרת בקבוקים במרחב הציבורי, במהלך שיקל על הציבור להחזיר את מכלי המשקה ולקבל תמורתם פיקדון", אמרה השרה סילמן בדיון

פחיות למחזור | צילום אילוסטרציה: מרים אלסטר, פלאש 90

בדיון שהתקיים אתמול בכנסת לרגל יום הסביבה בנוגע לחוק הפיקדון על מכלי משקה, סקרו השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, וגורמי המקצוע במשרד את יישום החוק לאחר הרחבתו גם למכלי משקה גדולים, והמסקנות העולות ממנו. הדיון התקיים בוועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשות ח"כ יעקב אשר, ולקחו בו חלק גם מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, גיא סמט, סמנכ"ל בכיר לשלטון מקומי, אלעד עמיחי וגורמים נוספים.

השרה אמרה בדיון, כי מטרות חוק הפיקדון הן לנקות את המרחב הציבורי ולצמצם את ההטמנה, וכי המשרד פועל להעמקת שיעורי האיסוף של מכלי המשקה מהציבור. "הצעד הראשון הוא באמצעות הוראות מחייבות לתדירות איסוף שפרסמנו היום, וצעד המשך הוא תיקונים של החוק", ציינה.

השרה אמרה בדיון: "מבחינה סביבתית, עדיף להימנע מצריכת מכלי משקה ובכך לחסוך את העלויות והמפגעים הסביבתיים. חוק הפיקדון הוא חוק אחריות יצרן, ומשכך האחריות על יישומו מוטלת בראש ובראשונה על יצרני ויבואני המשקאות. כמו שהם יודעים לגבות מהציבור כסף בעת הרכישה, כך עליהם לדאוג לטיפול סביבתי ולנוחות של החזרת הבקבוקים לצרכנים. יש אתגרים ביישום החוק, אך אנחנו נחושים לקדמו, כמו בשאר המדינות הנאורות. לשם כך נבצע תיקונים נדרשים, לרבות שינויי חקיקה".

המשרד להגנת הסביבה הציג בדיון נתונים רבעוניים (בלתי מבוקרים, הנמצאים בבקרת רואי חשבון כנדרש) שלפיהם בשנת 2022 שיעור האיסוף (של מכלי משקה מפלסטיק) היה 78%; בזכוכית 57%; מתכת 78% – ובסך הכול שיעור האיסוף הוא 73%.

נציין כי אתמול פורסם עוד על הרחבת התקנות הקובעות את מחויבויות האיסוף של שלש החברות לאיסוף בקבוקים, 'סייקל', 'בק-בוק' ו'אסופתא'. בעוד שעד כה היו הבקבוקים נאספים על ידי כל תאגיד לפי השיקולים שלו, הרי שלפי תקנות חדשות שנקבעו מתחייבות החברות לבצע איסוף תוך 3 ימי עסקים מקבלת הקריאה מבית העסק לפינוי של כמות המכלים שנקבעה בהוראות. הכמויות הן פונקציה של איסוף ידני או באמצעות איסוף מכונה שמצמצמת נפחים וכן כפונקציה של גודל בית העסק.

אגב, ההוראות החדשות מתייחסות גם למצב שבו המכונה האוטומטית תקולה – ובמצב כזה מחויב העסק לתת שירות ידני עד להסדרת המכונה.

תגובה אחת ל: "נתונים ראשונים לאיסוף מכלי משקה: 73% מוחזרים"

  1. מוזר לפני כשבוע היה פרסום של נתונים פחות טובים

כתיבת תגובה