נתנו, לא לקחתם: מרבית העסקים לא ניצלו ההנחות בארנונה

למרות שאושרו 2.8 מיליארד למהלך ההנחה לארנונה לעסקים, עד כה הועברו ל-185 רשויות מקומיות 65 מיליון שקל בלבד, עבור חודשים יוני-אוגוסט 2020 • הסיבה: רק כ-4,100 עסקים טרחו להגיש את בקשתם לסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה • בדיקת 'ביזנעס' מגלה: כמה עסקים בירושלים ובבני ברק לא טרחו להגיש את הבקשה?

מחזה אופייני: שוטר על רקע חנות להשכרה בלב בני ברק | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

על אף הסכום הענק שהוקצה למהלך שאמור היה להיות בראש מעיניהם של עסקים רבים – הנחה של 95% בארנונה לשנה – מיוני 2020-2021, מנתוני הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה שמתפרסמים לראשונה, היום (ג') מתברר, כי התשלום בפועל לעסקים עבור הקלות בארנונה עד כה, מעיד על ניצול נמוך מאוד של מסלול הסיוע.

כבר בראשית היריעה נציין, כי הדבר מעלה תהייה אם המהלך היה מיותר מעיקרו – אחרת, קשה להבין מדוע עסקים נמנעים מבקשת הנחה שכה קל לבקש אותה.

אך ראשית נניח לנתונים לדבר: על פי נתוני הסוכנות, מתוך 2.8 מיליארד שהוקצו, שולמו עד כה לרשויות המקומיות סך הכל כ-65 מיליון שקלים בלבד, כשיפוי על הנחות בארנונה שניתנו לעסקים, ברובם עסקים קטנים ובינוניים. השיפוי ניתן לרשויות עבור עסקים שהגישו בקשה להנחה בארנונה ואושרו על ידי הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, עבור החודשים יוני-יולי-אוגוסט.

יצויין, כי ההנחה ניתנה לעסקים שהגישו את הבקשה מפתיחת התכנית ועד ל-10 בנובמבר 2020. היקף העסקים שאושרה להם ההנחה עבור חודשים אלו, עומד על 4,241 עסקים ב- 189 רשויות.

הרשויות המובילות בביקושים להחזר (הנתונים מתייחסים, כאמור, לעסקים שהגישו בחודש אוקטובר (עד ה-10 לנובמבר) וכבר אושרו על ידי הסוכנות וניתנה להם ההנחה על ידי הרשות המקומית) הן:

רשות מקומיתמספר עסקים שקיבלו הנחה
תל אביב –יפו1,022
ירושלים257
חיפה169
באר שבע157
ראשון לציון155
נתניה142
רמת גן140
פתח תקווה133
אשדוד125

לאן נעלמו העסקים?

שימו לב. בני ברק, שאמורה הייתה להיות בין הערים המובילות, כלל לא נמצאת בתשע הערים שברשימת הבקשות. הוי אומר: פחות מ-124 חנויות, עסקים, משרדים וכיוצ"ב בבני ברק (כולל צפון העיר!) הגישו בקשה להנחה בארנונה עסקית. לפי בדיקת 'ביזנעס' בבני ברק קיימים לפחות 1,300 בתי מסחר וחנויות – כך על פי אתר העירייה במאמר שנראה מעודכן לשנת ה-90 לעירייה, תשע"ד-2014. מאז הוקמו עוד ועוד בניינים ושטחי מסחר נוספים הושכרו.

חנות להשכרה, ימי הקורונה, ירושלים | צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

יתרה מכך, שימו לב לירושלים, שנמצאת ברשימה עם כ-250 עסקים מבקשי הנחה בלבד, והיא כיום מהערים הגדולות בישראל הן גיאוגרפית והן מבחינת מספר התושבים המתקרב בצעדי ענק למיליון נפש. בדיקת 'ביזנעס' מגלה – על פי נתונים שנאספו בסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים של משרד הכלכלה כבר בשנת 2017 – כי במחוז ירושלים כולו (לא רק בעיר הבירה עצמה) פועלים כ-44,300 עסקים. מתוכם, כ-18,000 עסקים קטנים וזעירים. בתל אביב, לשם השוואה היו פעילים באותה עת כ-30% עסקים יותר.

גם אם החנויות עומדות ריקות (מצב חמור שנצפה לא רק בירושלים ובבני ברק) – לא מן הנמנע ש-50% מהחנויות לפחות שעדיין פתוחות, אינן זקוקות להנחה בארנונה. 'ביזנעס' מציע את אחת משתי האפשרויות. או שמישהו פישל בגדול: בהעברת המידע לציבור ובהנגשתו, או שההנחה שניתנת כל כך זוטרה, שאין טעם לבקש אותה. קשה מאוד להניח: כי 95% מהתשלום הוא סך לא מבוטל כלל.

שימו לב: בימים אלו הרשויות מזכות בהנחה את העסקים שהגישו עד ל 10 בנובמבר ואושרו על ידי הסוכנות, במקביל כעת נבדקות הבקשות שהוגשו עד ל- 10 בינואר, ולאחר מכן יועברו לרשויות המקומיות למתן ההנחה לעסקים. החל מתחילת שנת 2021, השיפוי לרשויות יועבר על ידי משרד הפנים, אך בסוכנות מדגישים כי מבחינת העסקים אין כל שינוי בתהליך הגשת הבקשה באתר הסוכנות, והיא זו שתבדוק את הבקשות ותעביר לרשויות המקומיות את העסקים הזכאים להנחה.

בסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים מציינים כי אמנם חלה עלייה בהיקף הבקשות בחודשים האחרונים, אך מהנתונים עולה, כי היקף העסקים הזכאים להנחה גבוה בהרבה, ועסקים רבים עדיין לא הגישו בקשה לממש את זכאותם לקבלת ההנחה מארנונה. עוד מדגישים בסוכנות, כי גם עסקים שכבר שילמו את הארנונה זכאים להחזר במידה והם עומדים בתנאים.

מענק כן, הנחה לא

מסתבר, שמענקים, עסקים יודעים לבקש, והמהלך של הנחה בארנונה לא היה דחוף כל כך: מנתוני רשות המסים עולה, כי לחודשים ספטמבר אוקטובר (חודשי הסגר השני) אושר מענק ללמעלה מ-400 אלף עסקים, מתוכם 53 אלף עסקים עם מחזור מעל 300 אלף שקלים ותאגידים. שימו לב: אם 400 אלף הגישו בקשה למענק בחודשים ספטמבר-אוקטובר ורק 11 אלף הגישו בקשה למענק-הנחה בארנונה מדובר ב-2.75% בלבד (!). אכן, כאמור, לא כל העסקים אכן עומדים בתנאים, ואלה משלמים ארנונה באופן מלא.

התנאים להנחה עבור חודשים נובמבר-דצמבר שונו כך שכל מי שזכאי למענק מרשות המסים עומד בתנאים לקבלת הנחה מארנונה (לא כולם בהכרח משלמים ארנונה). עם זאת, עד כה הגישו רק כ-9,600 עסקים בקשה להנחה לחודשים נובמבר-דצמבר.

עבור הנחה לחודשים יוני-אוגוסט התקבלו בסוכנות 14 אלף בקשות ועבור חודשים ספטמבר-אוקטובר 11 אלף. על פי נתוני רשות המסים נראה כי גם עבור חודשים אלו היקף הבקשות עדיין נמוך יחסית ביחס להיקף העסקים העומדים בתנאים.

רחוב רבי עקיבא, בני ברק | צילום: תומר נויברג, פלאש 90
אגב,  פרשני כלכלה טוענים זה מכבר שעסק שנפגע ב-60% לפחות הוא כזה שנפגע פגיעה אנושה שאינה מאפשרת לו להמשיך להחזיק את הראש מעל המים (ותעיד על כך רשת החנויות הענקית – 'להשכרה' – שנפתחה ברחובות הערים בשנה האחרונה). לעומת זאת בחודשים נובמבר-דצמבר הבינה המדינה את טעותה וקבעה סף פגיעה של 25%, כאשר זהו אחוז המאפשר להמשיך להחזיק את העסק. למעשה, טוב יעשו בעלי אותם עסקים שהצליחו לשרוד – אם יבקשו את ההנחה בארנונה. הדבר יעזור להם להמשיך ולשרוד.

ואכן, היקף הבקשות עלה מכ-5 אלפים בקשות בחודש אוקטובר לכ- 15 אלף בחודש נובמבר. עם זאת, חלק מהבקשות הן של אותם עסקים שכבר הגישו באוקטובר הנחה עבור חודשים יוני-אוגוסט ובחודשים הבאים הגישו בקשה עבור התקופות הבאות: ספטמבר-אוקטובר ונובמבר-דצמבר.

אם כן, היקף הבקשות עבור חודשים יוני-אוגוסט הגיע לכ-11 אלף בקשות, בעוד עבור חודשים נובמבר-דצמבר רק 9,600 בקשות, כאשר פוטנציאל העסקים הזכאים להנחה עבור חודשים נובמבר-דצמבר גדול משמעותית, הן מכיוון שהוא בגין חודשי הסגר ספטמבר-אוקטובר בו הייתה ירידה בפעילות ויותר עסקים נפגעו והן בגלל שיעור הירידה הנדרש העומד, כאמור, על 25% בלבד לעומת 60% בתקופות הנחה קודמות.

היקף בקשות לפי חודש ותקופת הנחה:

מקור: הסוכנות לעסקים קטנים, משרד הכלכלה

בדקו את זכאותכם

עוד לא מאוחר, בדקו את האפשרות שלכם לקבל מענק: כחלק מהתכנית הכלכלית לסיוע לעסקים שנפגעו מהקורונה, בעלי עסקים יכולים להגיש בקשה לקבלת הנחה מארנונה ופטור מלא על חודשים נובמבר דצמבר 2020. את הבקשות ניתן להגיש באתר הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה. בהתאם לתנאים שנקבעו, הנחה ניתנת לעסקים שקיבלו מענק הוצאות קבועות מרשות המיסים ונפגעו בשיעור פגיעה המשתנה בהתאם לתקופת ההנחה:

ההנחה לחודשים יוני, יולי ואוגוסט ניתנת לעסקים שנפגעו ב 60% לפחות בחודשים מאי-יוני.

ההנחה לחודשים ספטמבר ואוקטובר ניתנת לעסקים שנפגעו ב 60% לפחות בחודשים יולי-אוגוסט.

פטור מלא לחודשים נובמבר-דצמבר ניתן לעסקים שנפגעו ב-25% לפחות בחודשים ספטמבר-אוקטובר (חודשי הסגר השני).

בנוסף, בתחילת החודש החליטה הממשלה על הקלות במתן ההנחה בארנונה לעסקים עבור החודשים הבאים, בו יכללו גם עסקים מעל 400 מלש"ח וכן זכאות להנחה במתווה מדורג בהתאם לגודל העסק. מתווה זה יוחל לאחר חתימת שר הפנים על התקנות.

בשלב זה ניתן להגיש בקשות עבור התקופות הבאות: יוני-יולי-אוגוסט, ספטמבר-אוקטובר, נובמבר-דצמבר.

רן קויתי, מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים: "אנו פועלים כל העת לסייע לעסקים הקטנים והבינוניים, ובכלל זה הסיוע בקבלת ההנחה בארנונה כפי שנקבע על ידי הממשלה במסגרת התכנית הכלכלית לסיוע לעסקים שנפגעו ממשבר הקורונה. אנו ממשיכים לפעול מול הגורמים השונים לשיפור השירות והקלות במימוש הזכאות להנחה ובכלל זה עבודה מול רשות המיסים והרשויות המקומיות. מהנתונים נראה שעסקים רבים לא הגישו את הבקשה להנחה ולא מימשו את ההטבה שמגיעה להם. אני קורא לכלל העסקים שנפגעו מהקורונה וזכאים להנחה, שיגישו את הבקשה אצלנו באתר של הסוכנות. התהליך הוא פשוט וקל, העסקים רק נרשמים אצלנו ואנחנו מעבירים את הנתונים לרשויות המקומיות שמזכות בהנחה".

כתיבת תגובה