נתקלתם במשווקי צעצועי פורים מסוכנים? מוזמנים להתלונן

משרד הכלכלה והתעשייה בשיתוף משטרת ישראל והרשויות המקומיות יוצאים במבצע אכיפה למיגור "צעצועים מסוכנים" לקראת חג הפורים | קריאה להורים, למורים, לצוותי החינוך ולמדריכי הנוער, להגביר את המודעות לסכנות הנוגעות לתופעת הסחר והשימוש  ב"צעצועים אסורים" בהם חזיזים, נפצים, כלי נשק הדומים לכלים אמיתיים ועוד

צעצועים מסוכנים. צילום: Onnada Srilawong | שאטרסטוק

במהלך השבועות הקרובים ועד לאחר ימי החג יגביר מינהל אכיפה ומדידה במשרד הכלכלה והתעשייה את פעולות האכיפה כנגד תופעת השימוש בחזיזים ונפצים ובצעצועים מסוכנים. יערכו עשרות פעילויות אכיפה בשווקים ברחבי הארץ, לרבות פעילויות המבוססות על מודיעין שנאסף לאחרונה.

מטרת האכיפה היא להגביר מודעות לבתי העסק בכל הנוגע למכירת "צעצועים מסוכנים" וזאת על מנת לדאוג לשלום הציבור כמו כן אנו מבקשים להזכיר לציבור הרחב להיות ערני ולהקפיד לבל ירכשו לילדיהם צעצועים מסוכנים.

שר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת: "לקראת חג הפורים חשוב לחגוג ולשמוח, אך גם להישמר לנפשותיכם ולא לאפשר סיכונים ושימוש בנפצים וחומרים מסוכנים אחרים. אני קורא לציבור לא לאפשר שימוש בנפצים, שמגביר את המצוקה של הלומי הקרב. מעבר לעובדה שמדובר בעבירה פלילית, אנו כחברה, מחויבים לערבות הדדית ולהתחשבות בהלומי הקרב. חג פורים שמח ובטוח לכל אזרחי ישראל".

נאוה זקן , סמנכל"ית אכיפה ומדידה  מדגישה כי ייצור, ייבוא, מכירה והחזקה של צעצוע מסוכן במסגרת עסק מהווים עבירה פלילית כאשר העונש המרבי שעשוי בית המשפט לפסוק במקרים אלו מגיע עד שנת מאסר וקנס עונשי של עד 29,200 ₪.

עוד מציינת זקן כי מפקחי המינהל ימשיכו לערוך מבצעים מרוכזים ביתר שאת בתקופה הקרובה בפשיטות ומבצעים נרחבים ברחבי הארץ, וכנגד מפרי החוק יוגשו כתבי אישום  וימוצה עימם הדין בבתי המשפט.

ניתן להגיש תלונה בדוא"ל [email protected] או בטלפון:  074-7215921.

גם האיגוד הישראלי להנדסת בטיחות בלשכת המהנדסים והאדריכלים במקצועות הטכנולוגיים בישראל ציין, כי מדי שנה נפגעים ילדים ובני נוער בחג הפורים כתוצאה משימוש בצעצועים המכילים חומרי נפץ כדוגמת חזיזים, נפצים, קפצונים, פיקות וזיקוקין.

צעצועים המכילים חומרים נפיצים עלולים לגרום סיכון רב בעת הפעלתם, ולעיתים יש להתייחס אליהם כחומרי נפץ לכל דבר וענין.

הסקרנות הטבעית של ילדים, ורצונם לבצע ניסויים שייצרו פיצוץ גדול יותר מהפיצוצים הקודמים, עלולים לגרום לכך שילדים יפרקו צעצועים נפיצים ויצברו כמות חומר נפיץ גדולה יותר מהכמות המרבית שמאושרת על ידי היצרן.

גורמי הסיכון העיקריים שצעצועים המכילים חומרים נפיצים גורמים הם אש/הצתה של חומרים דליקים (ביניהם תחפושות וחלקי תחפושות), רשף וגיצים. עיקר הפגיעות בעשור האחרון כתוצאה משימוש בצעצועים מסוכנים היו פגיעות בחלקי פנים, חדירת גופים זרים לעיניים, כוויות ולעיתים קטיעת אצבעות. על פי נתוני ארגון "בטרם" חלק מקורבנות השימוש הלקוי בצעצועים מסוכנים בחגי פורים נושאים את נזקי הפגיעה לכל ימי חייהם.

לפני חג הפורים הקרב ובא, האיגוד הישראלי להנדסת בטיחות מצא לנכון להדגיש מספר נושאים לצורך שמירה על הבטיחות ועל מנת למנוע תאונות מיותרות כתוצאה מצעצועים המכילים חומרים נפיצים:

1 . צעצועים הגורמים רמת סיכון גבוהה ובלתי קבילה מוגדרים בחקיקה כ"צעצועים מסוכנים". השימוש ב"צעצועים מסוכנים" עלול לגרום לנזק גופני, עלול לסכן את בריאות הציבור או לגרום להטרדה, בהלה, גירוי או דמע.

(https://www.gov.il/he/departments/general/dangerous_toys_sbout_dangerous_toys)

2. צעצועים מותרים לשימוש, המאושרים על ידי מכון התקנים הישראלי, אמורים להיות מסומנים בעברית תוך ציון פרטי יצרן, פרטי יבואן, הוראות שימוש, אזהרות שונות, והגבלת גיל.

3. מומלץ לרכוש צעצועים לפורים רק מספק אמין, ולא מגורם לא מוכר אשר עלול למכור צעצוע מסוכן האסור לשימוש.

4. יש לוודא כי מדובר בצעצועים תקניים המותרים לשימוש (כגון פיקות/קפצונים), ולא פריטים שאינם מיועדים לשימוש ילדים (כגון חזיזים ונפצים).

5. יצור, ייבוא, מכירה והחזקה באופן מסחרי של צעצועים מסוכנים, מהווים עבירה פלילית.

6. בכל מקרה של חשד למכירה בלתי חוקית של צעצועים מסוכנים יש להודיע על כך למשטרת ישראל או באמצעות האינטרנט למנהל האכיפה במשרד הכלכלה.

7. בטרם השימוש בצעצועים יש להדריך את הילדים לגבי כללי בטיחות, ובכלל כך להסביר להם כי:

א. יש להפעיל פיקות/קפצונים רק באקדח או בצעצוע מתאים לכך.

ב. אסור לפרק חומרים נפיצים מצעצועים, ואסור להפעיל כמות גדולה של חומר נפיץ שפורק מצעצועים.

ג. אסור לפוצץ חומר נפיץ בצעצוע באמצעות מכה מאבן או חפץ שאינו מיועד לכך.

ד. יש להימנע מהפעלת צעצועים מסוכנים בקרבת חומרים דליקים כגון תחפושות, ואין לכוונם לעבר בני אדם או לעבר בעלי חיים.

כתיבת תגובה