סוכנות הביטוח מקס, שלום

למרות ההתנגדויות, הלובינג, רעשי הרקע והאיומים, נחתם הבוקר רישיון היסטורי על סוכנות ביטוח לחברת פיננסים בולטת במשק הישראלי • איזה מוצרי ביטוח תוכל החברה למכור בשלב הראשון? • ומי חברת האשראי הבאה בתור?

ד"ר משה ברקת, הממונה על שוק ההון והביטוח | צילום: נועם רבקין, פלאש 90

רשות שוק ההון סיימה את הליך בדיקת בקשת הרישיון של חברת "מקס" לביטוח פיננסים, כך אמר הבוקר בנאומו הממונה על שוק ההון, ד"ר משה ברקת בכנס של קרן ההשקעות פסגות, וציין כי חתם היום על רישיון סוכנות ביטוח והיתר שליטה לקרן ההשקעות האמריקאית ורבורג פינקוס.

זאת, לאחר שרשות שוק ההון קיימה התייעצות עם רשות התחרות שסברה כי כניסת חברת כרטיסי האשראי תועיל למבנה התחרות בענף הביטוח, לרבות בתחום ההפצה, ונידונו ייעול הדברים כך שכניסת החברה לשוק הביטוח, תגביר את התחרות ותעניק ערך מוסף לציבור המבוטחים.

קביעת האיזונים הראויים לגבי השימוש במידע והגברת האובייקטיביות של סוכנות הביטוח תישמר במתווה הנוכחי, מדגישה הרשות. כך למשל, סוכנות הביטוח תעבור לעבוד במודל של סוכן אובייקטיבי באופן מדורג, כך שתקבל עמלה אחידה לאותו מוצר ביטוח ותעבוד עם מספר רב של חברות ביטוח.

בשלב הפעילות הראשון, סוכנות הביטוח לא תוכל לשווק מוצרים בתחום חיסכון ארוך טווח וביטוחי בריאות (למעט ביטוח נסיעות לחו"ל). בנוסף, עד לתחילת פעילותה במודל של סוכן אובייקטיבי, הסוכנות לא תוכל להשתמש במידע הקיים בחברת האשראי, למעט פרטי לקוח.

הממונה על שוק ההון, ד"ר משה ברקת, אמר בין היתר כי "אחרי תקופה ארוכה סיימנו תהליך מקיף ונתנו היום אישור לכניסתה לראשונה של חברת כרטיסי אשראי לענף התיווך בביטוח. אנו מאמינים שיש למהלך הזה יכולת לקדם תחרות אמיתית לטובת ציבור המבוטחים.

"כניסתן של חברות כרטיסי האשראי תוביל להערכתנו להגברת התחרות בענף הביטוח, לקידום החדשנות ולשיפור בשירות הניתן למבוטחים. יצרנו תנאים שיאפשרו כניסה מדורגת ומידתית תוך זהירות ראויה. בפרט, בטווח הארוך בו יפעלו סוכנויות הביטוח על פי מודל הסוכן האובייקטיבי שיהיה מחויב אך ורק ללקוחות ולא לחברות ביטוח המשלמות עמלה גבוהה יותר".

האישור למקס, סולל את הדרך גם לסוכנות ביטוח של ישראכרט שכבר נמצאת בהליך זמן רב, הליך – שיצא לדרך למרות התנגדות ערה מצד לשכת סוכני הביטוח, שרתמה להליך ח"כים רבים. במסגרת זו נעשה לאחרונה דיון בוועדת הכספים של הכנסת, ובמסגרתו הושמעה ביקורת על צעד זה של הרשות. עם זאת, למרות שח"כים שמזוהים עם לשכת סוכני הביטוח ולא אחת תומכים באינטרסים שלה, ברקת הדגיש כי מדובר בנושא שנמצא בסמכותו המלאה, וכך הוא אכן פעל.

בלשכת סוכני הביטוח ממש לא אהבו את המהלך והודיעו כי לא יעברו על כך בשתיקה. ליאור רוזנפלד נשיא לשכת סוכני הביטוח מסר בתגובה: "ההחלטה לא הפתיעה, ברקת היה ממוקד מטרה וכפי שרשם מעל כותרות העיתונים קיבל החלטתו מזמן, השימוע ושאר התהליכים שנעשו מטעם הרשות היו רק למראית עין, הציבור ייפגע באופן חד משמעי וזאת אמרו לו גם מובילי הדעה בישראל וגם נבחרי הציבור. עודף הסמכויות המצויות בידי ממונה צריכים להדאיג כל אזרח. לכן אנחנו לא נעצור כאן ונעבור לשלבים הבאים של המאבק. אכנס את צוות הפעולה שלנו לבחון ולהחליט על המשך הצעדים, נפעל בכל המישורים והכלים העומדים לרשותנו, עוד רחוקה המילה האחרונה בנושא".

כתיבת תגובה