סופית: הבית בבלפור – לשיפוצים || ואיפה יהיה המעון החילופי?

מעון ראש הממשלה הרשמי בבית אגיון ברחוב סמולנסקין 9 פינת בלפור ייכנס למקצה שיפוצים | בעוד נאמר כי הבית הוא ברמת שלד לשימור וכי יידרשו 200 מיליון שקלים לביצוע השיפוצים – הוחלט להוזיל את העלויות לכ-50 מיליון שקלים בלבד | בינתיים יהיה ביתו של נתניהו המעון הרשמי עד 2026 או עד תום השיפוצים | בכמה יתוקצב המעון הנוסף, מחוץ לירושלים, לאן טיפסו הוצאות הביגוד של ראש הממשלה ורעייתו, האם המדינה תשתתף בהוצאות של אירועים שרעיית רה"מ אינה הכרחית בהם, ומדוע התווספו עוד שני תקנים לעובדי הבית הפרטי של רה"מ?

בית ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים | צילום ארכיון: יונתן סינדל, פלאש 90

הבית בבלפור ייכנס לשיפוצים, זה הלו"ז הצפוי: עד 2026 יהיה בית רה"מ תחליף למעון הרשמי, אך התקצוב לתפעול בית זה יפקע מיד כשבית אגיון, ברחוב סמולנסקין 9 פינת רחוב בלפור בשכונת רחביה הירושלמית, ישוב לפעילוץ המוקדם מביניהם.

הדברים עלו היום בדיון ועדת הכספים במעון רה"מ ושירותים נוספים שנדרשים לתפקיד הממלכתי. את ההחלטה הגיש משרד רה"מ והממשלה אישרה אותו בישיבתה, אך לבקשת יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, נועצו הייעוץ המשפטי לוועדה ואנשי משרד רה"מ והוכנסו בנוסח מספר תיקונים.

במסגרת קביעת מעונו הפרטי של רה"מ כמעון רשמי עד 31 לדצמבר 2026, נוכח השיפוצים במעון הרשמי בבלפור, נקבעה חלופה כי המועד יוכל להסתיים במועד סיום העבודות במעון הרשמי, "לפי המוקדם". האמור הוא הוראת שעה נוכח השיפוץ.

במסגרת כך ציינו במשרד רה"מ כי עלויות השיפוץ המעון הרשמי בבלפור ירדו לסביבות 50 מיליון ₪.

במשרד רה"מ הבהירו כי במעון החלופי הרשמי, המדינה תממן טיפול והחזקה שוטפים ללא ענייני שיפוץ והשבחה במעון, וכי כל אלה יהיו בליווי של יועצים מקצועיים, שיחוו דעת אם צריך לבצע אותם.

לעניין ההגדרה בהצעה כי המדינה תעמיד לרשות המעון כוח אדם בהיקף שיקבע לפי נציב שירות המדינה, לפי הצרכים הדרושים לרה"מ למלא את תפקידו. במשרד רה"מ ציינו כי אין שוני מהמצב הקיים, אלא רק בהסדרתו.

מנכ"ל המשרד, יוסי שלי, ציין כי אותו כוח האדם ייתן שירות לשני המעונות, הרשמי והמעון הנוסף, ללא כפילות, ולפי צורך.

ועדת הכספים בדיון אודות בית רה"מ ברחוב בלפור | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

לגבי המעון הנוסף, הוכנס דיוק כי החזר הוצאות יינתן "למעט הוצאות הקשורות בנכס", במשרד רה"מ הסבירו כי ההבחנה נועדה למעט הוצאות ישירות הקשורות לנכס דוגמת ארנונה וביטוחים, אשר ממומנים במעון הרשמי אך לא ימומנו במעון הנוסף.

לעניין תקצוב הוצאות השתתפות רעיית רה"מ באירועים, כנסים ומשלחות, התווסף בנוסח כי האמור הוא באירוע, כנס או משלחת רשמיים או ממלכתיים הנובעים מתפקידו של רה"מ.

לעניין הוצאות ביגוד של רה"מ ורעייתו שסכומם הוגדל מכ-56 אלף ₪ ל-80 אלף ₪, הסבירו אנשי משרד רה"מ כי התקציב הקודם נקבע לפני שנים, וכי העלויות התייקרו מאוד לאורך השנים, ועל כן בוצעו התאמות.

לעניין הגדלת משרות שירותי המשרד הניתנות למעון רה"מ הרשמי, מ-2 ל-4, הסבירו במשרד רה"מ כי לאורך השנים חל גידול משמעותי בפניות השונות לבית רה"מ, ולדוגמא מגיעים עשרת אלפים מכתבים מידי שנה, וכי הדבר מביא עובדים שאין זה תפקידם לעסוק בכך, ועל כן יש לתת מענה.

בפתח הדיון תקפו חברי האופוזיציה את העלאת הנושא לדיון ויו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, השיב: "הייתי צריך לקיים את ההצבעה אתמול, מכיוון שהייתה טענה גם בקואליציה אבל בעיקר האופוזיציה שלא להצביע אתמול, ביקשתי מהחברים, גם באופוזיציה לקיים את הדיון היום. מדובר בהגדרת נושאים שהיו עמומים ועכשיו יהיו תחת הגדרה, פיקוח ודיווח לוועדה".

כתיבת תגובה