סופית: התמ"א תוארך עד ל-2022

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה החליטה סופית: תכנית החיזוק למבנים (תמ"א 38) תסתיים בשנת 2022 • ערים שיבקשו להצטרף לתכנית עם מיזמים שהוגשו עליהם בקשות עד אוקטובר 2022 יוכלו להמשיך ולקיים עד 2025 במתווה שאושר

תכנית בהתחדשות | אילוסטרציה: goir, שאטרסטוק

במועצה הארצית לתכנון ולבנייה בראשות זאב בילסקי  מסרו את עיקרי המתווה עליו הוחלט בישיבה השבוע על הארכת תכנית המתאר 38, להגנה על מבנים מפני נזק ורעידות אדמה.

"הוראות התמ"א ימשיכו לחול עד לתאריך 1.10.22. בנוסף, תקבע הוראת מעבר לפיה בקשת להיתר שהוגשה לוועדה המקומית עד לתאריך זה, ימשיכו לחול עליה הוראות התמ"א. במקביל, יקודם תיקון חקיקה, לפיו תינתן סמכות לוועדה מקומית, לאשר תוכנית מפורטת, במגרשים שבהם קיימים מבנים הטעונים חיזוק (שניתן היתר לבנייתם לפני ה 1.1.80), להריסה ובנייה מחדש.

"במסגרת המתווה החדש, תינתן בחוק סמכות לוועדה המקומית לאשר בתוכניות התחדשות עירונית עירוב שימושים סחירים וציבוריים, בהיקף שיקבע בחוק. כמו כן ניתן יהיה לאחד מגרשים, להרחיב דרכים ושטחי ציבור, דבר שלא ניתן לעשותו היום".

עוד נמסר, כי "יקודם מנגנון חדש שיקצר את לוחות הזמנים, לפיו ניתן יהיה לראות בהחלטה לאישור תוכנית גם כהחלטה למתן היתר מכוח התוכנית, כך שלא יהיה צורך להגיש בקשה להיתר בנפרד".

כמו כן מסרה המועצה, "הוועדה השתכנעה, כי יש לבחון את הטלת היטלי השבחה בפרויקטים מסוג זה (הן במסלול חיזוק והן במסלול הריסה)".

הדיון במועצה הארצית לתכנון ולבנייה התקיים בהשתתפות נשיא ההתאחדות ראול סרוגו, מנכ"ל ההתאחדות אמנון מרחב, סגני הנשיא חיים פייגלין ויהודה כתב, ויו"ר ועדת התחדשות עירונית בהתאחדות גיא ששון, והמועצה אישרה כי תכניות שיוגשו עד אוקטובר 2022 יוכלו להתבצע עד 2025.

‎נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו מסר בתגובה: "אני מברך על כך שהמועצה הארצית קיבלה את עמדתנו העקרונית שיש להאריך את תמ"א 38 בהיותה תכנית מצילת חיים. נאבקנו נגד הכוונה לבטל את התמ"א לאלתר באופן מיידי, ואני שמח שהצלחנו לשכנע בכך את מקבלי ההחלטות. אולם, אנחנו שבים ומתריעים, כי ההחלטה להאריך את התמ"א שנתיים וחצי, גם היא לא מספקת, ואנחנו נמשיך להיאבק למען הארכתה, הרחבתה והאצתה גם לפריפריה וגם במרכז הארץ. שכן, רעידת אדמה עוד תבוא ואיום הטילים עוד לצערנו הוא ממשי, וכל עוד אין חלופה קיימת ומאושרת (להערכתנו עוד רחוק היום עד שתהיה כזאת אם בכלל), זה יהיה חוסר אחריות לבטל את התמ"א.

"אנו סבורים שיש לייצר פתרונות לאתגרים ולבעיות שהעלו הרשויות המקומיות והעלה מנהל התכנון, אך את זה צריך לעשות תוך כדי שתמ"א 38 ממשיכה להתקיים".

כתיבת תגובה