סופית: ייאסר לחלוטין מסחר באופציות בינאריות מישראל

תופעת המסחר באופציות בינאריות צברה תאוצה רבה ויצרה הדים שליליים נרחבים בעולם, תוך גרימת נזק תדמיתי משמעותי לישראל בכלל, ולשוק ההון בישראל בפרט. בקרוב תיאסר פעילות זו לחלוטין

אילוסטרציה. צילום: Vintage Tone | שאטרסטוק

ועדת הרפורמות של הכנסת אישרה היום (ב') את הצעת התיקון של שר האוצר לתיקון חוק ניירות ערך, האוסר על זירות סוחר שפועלות מישראל להציע ללקוחות בישראל ומחוץ לישראל מסחר באופציות בינאריות. הצעת החוק תועבר להצבעה ולאישור הכנסת בקריאה שנייה ושלישית ולאחר אישורה, ייכנס החוק לתוקפו לאחר שלושה חודשים מיום פרסומו ברשומות.

בחודש מרץ 2016 אסרה רשות ניירות ערך על זירות סוחר הפועלות מול לקוחות ישראלים לסחור באופציות בינאריות. לעמדת הרשות, המסחר באופציות בינאריות דומה במהותו למשחק הימורים. מסיבה זו ומשיקולים נוספים אסרה הרשות על זירות אלה להציע ללקוחות ישראלים לרכוש אופציות בינאריות. ואולם, על פי המצב המשפטי הקיים, זירות סוחר הפועלות מישראל רק כלפי לקוחות זרים עדיין יכולים לסחור במכשירים פיננסיים שונים, ובכלל זה באופציות בינאריות, ללא כל הסדרה או פיקוח.

 רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו ל'ביזנעס' בפייסבוק

לגורמי האכיפה השונים, ובהם רשות ניירות ערך, הגיעו תלונות רבות וחמורות בדבר הפסדים כספיים רבים של לקוחות ממדינות שונות ברחבי העולם, כתוצאה מפעילות מסחר בזירות סוחר ישראליות הפועלות כלפי משקיעים בחו"ל, ובאופן מיוחד בקשר של פעילות באופציות בינאריות. תופעה זו צברה תאוצה רבה ויצרה הדים שליליים נרחבים בעולם, תוך גרימת נזק תדמיתי משמעותי לישראל בכלל, ולשוק ההון בישראל בפרט.

על רקע זה פעלו רשות ניירות ערך יחד עם משרד האוצר, היועץ המשפטי לממשלה, ומחלקת הייעוץ והחקיקה במשרד המשפטים לגבש את הצעת החוק. הצעת החוק מעניקה לרשות ניירות ערך סמכויות אכיפה מסוימות בנוגע לפעילותן של זירות הסוחר המנוהלות בישראל, אך פונות רק ללקוחות מחוץ לישראל. הצעת החוק אוסרת על זירות כאלה להציע ללקוחותיהם בחו"ל לסחור באופציות בינאריות והיא קובעת כי הצעת מסחר באופציות בינאריות, תהווה עבירת מקור לפי חוק איסור הלבנת הון, וזאת נוכח המאפיינים העברייניים שעשויים להתלוות לתעשייה זו.

כתיבת תגובה