סיטי קנס – הצעת חוק תגביל את הקנסות ברכבת הקלה

אחרי מחאות רבות ותלונות של נוסעים ברכבת הקלה בירושלים, הצעת חוק חדשה אותה יזם ח"כ אורי מקלב, תעלה לוועדת השרים לענייני חקיקה. החוק יגביל את הקנס למי שלא תיקף את הכרטיס מ-180 ש"ח כיום ל20 ש"ח בלבד

הרכבת הקלה בירושלים | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

לאחר תלונות רבות של נוסעים ברכבת הקלה בירושלים על הקנסות המוגדלים לנוסעים ששכחו או לא הצליחו לתקף את הכרטיסים, על אף שבפועל שילמו את מחיר הנסיעה, יזם ח"כ אורי מקלב  יחד עם  חברי כנסת נוספים חוק שיטפל בתופעה.

בדברי ההסבר לחוק נכתב, כי פעמים רבות ניתנים הדוחות גם לאזרחים שפעלו בתום לב, מרביתם של משתמשי תחבורה ציבורית רוכשים חוזי נסיעות משולמות מראש, כגון חופשי שנתי, חופשי חודשי, חופשי יומי או כל כרטיס אחר, המכילים זכות לנסיעות המשך ללא תשלום נוסף.
במקרים בהם נוסע לא העביר את כרטיס הנסיעה האלקטרוני (רב-קו) במכונת התיקוף, מתוך שכחה או חוסר תשומת לב, מוטל עליו כיום קנס בסכום של 180 שקלים חדשים, סכום הזהה לקנס המוטל על נוסע שלא שילם על הנסיעה כלל. אין צידוק שגובה הקנס למשתמטים מתשלום יעמוד על סכום זהה למשלמים בעבור הנסיעה אשר רכשו את הכרטיס, אך בתום לב מתוך שכחה או חוסר תשומת לב, לא תיקפו את הכרטיס במתקן.

בעקבות ערעור שהגישה חברת סיטיפס על החלטת ועדת הערר, ביטל בית המשפט המחוזי את החלטת ועדת הערר בנימוקים שונים, ביניהם התחשבות בכך שהחברה המפעילה את הרכבת מקבלת את כספה בהתאם למספר התיקופים, ונוסע שלא תיקף את הכרטיס גורם נזק לחברת הרכבת.

יוזמי החוק טוענים כי הצדק וההגיון מחייבים כי במקרים בהם הנוסע מחזיק בכרטיס חופשי או נסיעת המשך, אך שכח להעביר את הכרטיס במכונת התיקוף ואינו מתכוון להשתמט מתשלום, יקבל הנוסע אזהרה או קנס סמלי שלא יעלה על 20 שקלים חדשים.
לאור האמור הם מציעים כי הקנס שעומד כיום על סך של 180 שקלים חדשים. יינתן רק במקרים שהנוסע לא שילם כלל, אך במקרים שהנוסע מחזיק בכרטיס חופשי, אך נמנע מלהעבירו במכונת התיקוף, סכום הקנס לא יעלה על 20 שקלים חדשים, כך שבפועל מפעיל הקו יוכל לפי שיקול דעתו לתת לנוסע אזהרה, או קנס שלא יעלה ע"ס 20 שקלים חדשים.

כתיבת תגובה