סיכום: משכנתאות, ערבות למשתכן והקלה בביורוקרטיה

ועדת הכספים מסכמת את מושב הקיץ שהסתיים היום עם אישור מספר חסר תקדים של חוקים • 'ביזנעס' יצא לבדוק מה הן הבשורות בתחום הדיור • מתברר שגפני יכול להיות מרוצה

ועדת הכספים (ארכיון). צילום: פלאש 90

בפחות משלושה חודשים הצליחה ועדת הכספים להוביל נושאים בעלי השפעה מרחיקת לכת על חיי החברה בישראל, ורבים מהם קשורים לתחום מצוקת הדיור.

כך למשל, הצליחו להביא בוועדה בשורה של ממש לציבור נוטלי המשכנתאות, שרובו אינו בקיא ואינו מבין די הצורך את תחום המשכנתאות ומסלולי ההלוואות השונים, באופן שמאפשר לו לקחת משכנתא בצורה מושכלת, היה זה החוזר שהפיץ בנק ישראל לבנקים המסחריים בהתאם לדרישת ועדת הכספים, ולפיו חלה עליהם החובה לאפשר ללווים להגיע לסניפים בליווי יועץ משכנתאות מקצועי חיצוני.

הדבר מאפשר ללווים לקבל ייעוץ מקצועי בלתי-תלוי ולערוך השוואה אמיתית בין הבנקים השונים, כך שיוכלו לחסוך עשרות ואף מאות אלפי שקלים לאורך שנות המשכנתא. בנק ישראל אף נענה לדרישת הוועדה, לאפשר ליועצי המשכנתאות להגיע לבנקים השונים לבד, לצורך קבלת הצעות ומו"מ מול הבנקים על-מנת שישיגו את התנאים הטובים ביותר עבור הלווים בדרך אל הדירה.

עוד בנושא הדיור: ועדת הכספים השלימה לקראת סוף מושב הכנסת, את אישור הקצאת ערבות המדינה לתכנית 'מחיר למשתכן', כשאישרה את הסכום האחרון לעת עתה, הנדרש לקידום התכנית – 660 מיליון שקלים, כך שסך ערבויות המדינה לתכנית שאושרו על ידי הוועדה עבר כבר את שלושה מיליארד השקל. זאת מתוך כוונת חברי הוועדה לסייע ולקדם תכניות שיובילו לפתרון מצוקת הדיור.

עוד בנושא זה, הוועדה אישרה תקנות להקלה בביורוקרטיה ברישום עסקאות נדל"ן ובין השאר הובילה להפחתת אגרות בגין רישום עסקאות ואף ביטלה אחדות מהן. הוועדה מנעה ייקור של אגרות ממשלתיות רבות עקב הניסיון של משרד האוצר לשנות את שיטת עדכון האגרות מדי שנה.

חברי הוועדה הביעו חשש, שמא שינוי השיטה יאפשר למשרדי ממשלה רבים לעדכן בבת אחת אגרות שלא עודכנו במשך שנים, ובכך לייקר למאות אלפי אזרחים אגרות רבות. הוועדה דרשה כתנאי לאישור שינוי שיטת העדכון, בין השאר, את קיבוע אגרות משרד התחבורה, שלדעת חברי הוועדה מהיקרות בעולם והן מקשות על הנהג הישראלי.

יושב ראש הוועדה, חה"כ משה גפני (יהדות התורה) סיכם בסיפוק רב את כנס הקיץ, כמו גם את המושב השלישי של הכנסת ה-20 שמסתיים היום, וציין את "ההירתמות של כל חברי ועדת הכספים, קואליציה ואופוזיציה, לטובת חקיקה חברתית ודאגה לחוסנו של המשק הישראלי, חרף חילוקי הדעות".

הוא הוסיף ואמר: "ועדת הכספים לא נרתעה מעיסוק בכל סוגיה ציבורית-חברתית שעל סדר היום וכשהיה צריך התעמתה מול משרדי הממשלה והרגולטורים השונים" אמר, והודיע כי "בכוונתו להמשיך ולכנס את הוועדה גם במהלך פגרת הקיץ על-מנת לקדם נושאים חשובים על סדר היום, לפתור משברים של מפעלים ברחבי הארץ, להמשיך לעבוד על חקיקה, כך שניתן יהיה לסיימה מיד עם פתיחת המושב הבא".

כתיבת תגובה