סליחה? המשכנתא של מי בסיכון?! || תגובה

ההתעלמות מהחרדים שרוכשים בהמוניהם דירות מחוץ לשכונות ולערים החרדיות, מתפרנסים שלא במוסדות או בארגונים חרדיים, ואינם מועסקים במקומות עבודה שכתובתם 'חרדית' – גורמת לעיוות נתונים • ובכלל, היכן מועסקים מרבית החרדים, ומתי התלוננו מנהלי בנקים למשכנתאות על חרדים שאינם עומדים בתשלומים? • ולאן נעלמו הטענות על הלבנת ההון במגזר? • דוד שלומוביץ בטור תגובה נוקב לסקירת הכלכלנית הראשית באוצר

לא מפולחים נכון. חרדים | צילום אילוסטרציה: נתי שוחט, פלאש 90

הסקירה שפרסם היום אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר הקובעת כי משכנתאות שנטלו חרדים, נמצאות – בחלקן לפחות, בסיכון גבוה יותר משל מגזרים אחרים, מקוממת.

פעמים רבות כתבנו ב'ביזנעס' כי באגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר יושבים מומחים וגאונים אשר מכירים את המגזר החרדי מבעד לנתונים ולא מתוך השטח. הניסיון של המומחים במחקר זה להסתמך על נתונים מהחודשים מרץ-אפריל במקביל לחישובים מפותלים וסטטיסטיקות של חמישונים ומחקרים, מעלה את החשש שהם מפספסים את הפואנטה; או גרוע מכך: מסמנים את המטרה טרם יצא החץ ממקומו.

המומחים – במחילה מכבודם – אולי שכחו את הנקודות הבאות: מרבית העסקים שעדיין לא חזרו לפעילות, שייכים לתחומי התיירות והפנאי בהם החרדים כמעט ולא מועסקים (גם בקניונים כמעט ולא מועסקים חרדים); דוח נתוני דורשי העבודה מעלה כי בערים החרדיות חלו הירידות המשמעותית ביותר בשיעור דורשי עבודה, במהלך חודש אוקטובר, בעיקר עקב חזרת מערכות החינוך לפעילות לאחר הסגר וכן, מפתיחת מערכת החינוך: 70% מכ-100 אלף שבים לעבודה – נשים. ולמרות מה שייאמר להלן על חוסר הביסוס שבאפיון החרדים לפי מקום עיסוקו – מיותר לומר כמה נשים בציבור החרדי עובדות בתחום החינוך.

בנוסף, בל נשכח שעדכון שירות התעסוקה על חזרה לעבודה, כרוך בכניסה לאתר האינטרנט, כך שלא תמיד המגזר החרדי (בטח לא מי שאינם זקוקים למחשב לצרכי עבודתם) לא רץ לעדכן זאת.

לבוא ולומר כי החרדים לא יוכלו להחזיר משכנתאות בגלל הלוואות, גמ"חים, הורים תומכים, רווקים-רוכשים או כל תירוץ אחר, דומה לכתיבת כתובת על הקיר טרם שהונח הבלוק הראשון. יתכבדו נא המומחים והכלכלנים לסור לבנקים למשכנתאות ויבדקו מי המגזר שבו אין כמעט בעיות בהחזרי משכנתאות. הבנקאים מכירים זאת מקרוב, בכל מקרה של בעיות בהחזר תשלומי משכנתא, הקהילה והמשפחה מתגייסת לעזרה.

אפיון שגוי

גם אפיון משק בית כחרדי הנעשה על בסיס אחד משלושת המשתנים הבאים: האם מועסק במוסד חרדי (מוסדות חינוך, עמותות וכדומה) / האם כתובת מקום העבודה הינה בשכונה חרדית / האם מתגורר בשכונה חרדית, מראה על ניתוק כמעט מוחלט מהשטח.

בעקבות משבר הדיור המתמשך במגזר החרדי, רבים מאוד מתגוררים כיום ב'מתחרדים', ערים מעורבות, שכונות חילוניות למהדרין, שהחרדים רוכשים בהם דירות בשיטת הסלמי. כדי לשלם על דירות אלו, הולכים החרדים לעבוד במפעלים באזורי תעשייה שאינם בשכונה חרדית, והנשים עובדות במתחמי הייטק שגם הם – משום מה – לא תמיד ממוקמים בשכונות חרדיות.

כתם 'שחור'

הניסיון לסמן את המשכנתאות של המגזר החרדי כבעייתיות או בסיכון גבוה, אינו נכון עובדתית. אבל זה הרבה יותר חמור מכך: כשנוח לגורמי הפיננסים והכלכלה בישראל, הם מתריעים על 'הון שחור' עלום שמסתובב בהמוניו אצל החרדים; חוק הגמ"חים הותקף ושונה שוב ושוב בחסות הטענה כי הוא 'מכבסה' להלבנת הון; אבל כשהנתון אינו מספיק נוח כדי להביא אותו (בדיוק כפי שמצטטים מחקרים על החברה החרדית כחלק מניתוח הנתונים ה'אובייקטיבי'), מתעלמים ממנו.

לא, אני בטוח שלא הייתה כוונה כאן להסית או ליצור 'עליהום' על החרדים. משרד האוצר ואגף הכלכלנית הראשית לא חשודים ברצון לשסות ולפלג את העם. אין ספק לאיש בכך. כלכלנים קרים, הם חסרי אמוציות ובשום פנים אינם פועלים מהבטן. איש לא חולק על המקצועיות של אנשי האגף. ולכן זו תהיה טעות להאשים אותם בכך.

אבל מספיק שזו האווירה הרווחת בתקשורת וברחוב החילוני, די בכך שדמם של החרדים הותר מעל בימת הכנסת, בבג"ץ ובעוד מחוזות רשמיים, כדי לגרום לכך ששימת הלב של העיניים הרבות שעברו על הסקירה לפני פרסומה – הוסטה מהעובדות בשטח. העמידה בפירעון הלוואות משך שנים רבות, לא עמדה לחרדים כשהכלכלנים באגף סקרו אותו; ההתרחבות של המגזר למקומות עבודה חדשים, הרכישות המואצות בערים מעורבות בשל אי בנייה לחרדים – נעלמו מהעין, נשכחו מלב.

מן הראוי שבאגף הכלכלנית במשרד האוצר יעשו שיעורי בית מעמיקים יותר מניתוח נתונים גרידא, וגם אם לא יחזרו בהם פומבית (כפי שהיה אולי מצופה) מן הקביעה הכוללנית והפוגענית, יידעו לפחות להתייחס לנתונים רחבים יותר ועובדתיים יותר, מכאן ואילך.

8 תגובות ל: "סליחה? המשכנתא של מי בסיכון?! || תגובה"

  1. עונה לכסילים הפקידונים הפיונים של כץ ככסילותם

  2. מי שמצפה שבמשרד האוצר יהיה עין טובה על החרדים מחפש את המפתח שנאבד מתחת לפנס
    היום שנאת חרדים ותיעוב כל שומר מצוות זה הטבעי
    נדיר למצוא מישהו שיכתוב סקירה מקצועית בלי לערבב את הדעות שאיתן הוא גדל

  3. סוף סוף מישהו שם את הדברים על השולחן כמו שצריך.
    שאפו לשלומוביץ, תמיד היה אחד התותחים של עיתונאי המגזר, ולאחרונה גם פובליציסט מושחז. כל הכבוד.

  4. It is clear that after Lapid speaks in the Knesset, and together with MK Yvette Lieberman, the ultra-Orthodox become a circus, blaming them for all the evils of the people of Israel, then it is clear why such things can happen
    How did my mother say? Nothing just happens. Everything has a reason, and even in every trivial thing, there is 20% truth.

  5. למה מה, החרדים לא עובדים? לא מתפרנסים?
    ומי שמתפרנס עושה את זה רק אצל חרדים? איזה טיפשות ורשעות לעזזאל צמאיפה הם מביאים את זה
    אממה, אם אני חרדי בטוחחחחחח שאני גר ליד חרדים אחרים? ברצי? ברצי-ברצי-ברצינות ????
    בחייאת!!!
    שמישהו יתעורר שם למעלה, לפני שהחרדים נהיים פה רוב ומשנים את חוקי המשחק
    כן גם הפקידים הרעים יעופו

  6. דוד שלומוביץ יש לי רק מילה אחת. תודה.

  7. מילים כדורבנות.
    כל מילה פנינה.

  8. החרדים עובדים קשה מאוד לפרנסתם ולגידול הילדים שלהם ובשונה מהאנשים האחרים במדינה הם ממש מנסים לחיות את חייהם ולא להסית את כל העולם אחד כנגד השני .
    תכירו את החרדים באמת ותבינו שיש כל כך הרבה טעויות כלפיהם ,כל כך הרבה דעות שגויות ומוסתות .

כתיבת תגובה