שערורייה: האם הקריטריונים של מלגת טלדור שהתקבלו ממשרד החינוך נכונים?

על פי בדיקה שערך 'ביזנעס' בקרב מספר סטודנטים – חלק נכבד מהקריטריונים כלל לא מופיעים ברישום לקבלת המלגה בשלב מילוי הפרטים האישיים ופרטי המשפחה. בסעיף השירות הצבאי, החרדים מופלים באופן חד משמעי

מלגות לסטודנטים shutterstock

בשעה זו מתכנסת ועדת החינוך של הכנסת לבקשת ח"כ מיכאל מלכיאלי ולאור חשיפת 'ביזנעס' על שערוריית מלגות 'טלדור'. כזכור, תחילה לא פורסמו הקריטריונים לחלוקת המלגות וסטודנטים רבים – ביניהם חרדים, אבות או אמהות לילדים – נדחו על הסף בשל אי עמידה בקריטריונים שקבעה הוועדה – אלא שאלה לא פורסמו מעולם.

אתמול (א) בשעות הצהריים, לאחר לחץ ציבורי ותקשורתי, פעילים פרלמנטריים וח"כים שנדרשו לנושא ביוזמת 'ביזנעס', פורסמו סופסוף הקריטריונים לניקוד ולעמידה בתנאי הסף של הוועדה לשם קבלת המלגות. ועדת החינוך מתכנסת כעת במטרה לדון באופן החלוקה ובהכרעות הוועדה שעלו טענות כי היו ללא עמידה בקריטריונים.

ואולם, בדיקת 'ביזנעס' שנערכה מול מספר סטודנטים ש'חרשו' את דף הקריטריונים שפורסם לציבור, חושפת הבוקר נתון שערורייתי ולפיו, חלק נכבד מהקריטריונים כלל לא מופיעים ברישום לקבלת המלגה בשלב מילוי הפרטים האישיים ופרטי המשפחה דבר המעלה תהייה באשר לנכונות הקריטריונים שהתקבלו ממשרד החינוך.

המדובר הוא על קריטריונים שאין אפשרות לספק נתונים לגביהם באתר הרישום למלגה, כיוון שהסטודנט כלל אינו נשאל לגבם. לשם דוגמא, קריטריון מספר 2 המתייחס ל'מספר האחים של הסטודנט מתחת לגיל 21' – אינו מופיע כלל בטופס הרישום לבקשת המלגה. כך גם סעיף 6 המתייחס ל'פרטים על תעסוקת הורים'; סעיף 9 העוסק ב'מגבלות רפואיות של משפחת הסטודנט', או סעיף 10 המתייחס ל'פרטים על בית מגורי הורי הסטודנט'. סעיפים אלה, לשם הדוגמא בלבד – לא היו נתונים כלל למילוי ע"י מבקשי המלגה.

בנוסף, נראה כי קיים קריטריון מפלה מעיקרו המעניק נקודות הן על עצם השירות בצה"ל/לאומי-אזרחי, ובמקביל מתייחס לאורך השירות, כאשר החל מחודש אחד של שירות, נצברות נקודות נוספות לתועלת המשרתים – דבר שנמנע מבני הציבור החרדי או בנותיו הנמנעים משירות צבאי או לאומי-אזרחי מסיבות דתיות. האם סעיף ייחודי זה נבנה לצורך אפליית המגזר החרדי? והאם בכך שעל עצם השירות מתקבלות נקודות, וכל חודש מוסיף למצבור הנקודות – כאשר כאמור החודש הראשון בשירות הינו מוסיף ניקוד לסטודנט – אינו מוכיח על כפל קריטריונים במטרה להפלות ציבור שלם?

וזה עוד לא הכל: מבדיקת נתוני מספר סטודנטים שנקבע להם זיכוי למלגה ומספר סטודנטים אחרים שבקשתם נדחתה, עולה, כי אין כל חפיפה בין ניקוד הקריטריונים שפורסמו לבין סך הניקוד שמופיע בתשובה לבקשתם.

אם ביקשתם הוכחה לדברים – עיינו נא בקריטריונים כפי שפורסמו על ידי משרד החינוך (באתר הגשת הבקשה). שם, מופיעים קריטריונים שונים לחלוטין מאלה המופיעים בטבלה שנשלחה אתמול כתשובה לבקשת ח"כ מלכיאלי על ידי משרד החינוך עם פרטי הנקודות. כך למשל, הנתון הבא מופיע באתר משרד החינוך כאחד הקריטריונים הינו 'מגורים בשכונות וביישובים הנכללים בפרויקט שיקום שכונות' – אך למרבה הפלא לא ניתן למצוא לסעיף זה כל ניקוד לפי הטבלה.

תגובת משרד החינוך תתפרסם – לכשתתקבל.

כתיבת תגובה