סקירת נדל"ן: חודש יוני 2021 הגבוה ביותר מאז יוני 2015

בחודש יוני נרכשו 13.8 אלף דירות, הרמה הגבוהה ביותר מאז השיא ההיסטורי שנרשם  בחודש יוני 2015, ובהשוואה ליוני אשתקד – גידול של 26% | רכישות "דירה ראשונה" בשוק החופשי בחודש יוני הסתכמו ב-4.8 אלף דירות, גידול של 22% בהשוואה ליוני אשתקד. שיעור גידול מעט גבוה יותר (25%) נרשם ברכישות משפרי הדיור, אשר הסתכמו בחמשת אלפי דירות

דירה למכירה | צילום אילוסטרציה: ביזנעס

הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שירה גרינברג, פרסמה היום (ראשון) את סקירת הנדל"ן לחודש יוני 2021. מהנתונים עולה, כי בהשוואה היסטורית של חודש יוני האחרון למקבילים לו בעשרים השנים האחרונות זהו חודש יוני הגבוה ביותר מאז יוני 2015. שני חודשים אלו גבוהים משמעותית מחודשי יוני האחרים, כאשר הדבר בולט במיוחד בפלח השוק של דירות יד שניה.

בחודש יוני נרכשו 13.8 אלף דירות, הרמה הגבוהה ביותר מאז השיא ההיסטורי שנרשם  בחודש יוני 2015, על רקע הקדמת רכישות משקיעים באותו חודש, טרם הכבדת מס הרכישה. ובהשוואה ליוני אשתקד זהו גידול של 26%, כאשר יש לזכור שבחודש יוני אשתקד נרשמה התאוששות משמעותית במספר העסקאות, לאחר הירידות החדות בשלושת החודשים הראשונים לפרוץ מגפת הקורונה.

בניכוי הרכישות בסבסוד ממשלתי נרכשו בחודש יוני 12.7 אלף דירות בשוק החופשי, גם כן הרמה הגבוהה ביותר מאז יוני 2015. בהשוואה ליוני אשתקד זהו גידול של 38%.

גם בחודש יוני  היו אלו המשקיעים שהובילו את הגידול בעסקאות, עם גידול חד של 126% בהשוואה ליוני אשתקד. בכך הגיע סך הדירות שרכשו בחודש יוני ל-2.9 אלף דירות,  הרמה הגבוהה ביותר מאז יוני 2015. באחד-עשר החודשים האחרונים, מאז הופחת מס הרכישה, עומד קצב רכישות המשקיעים על ממוצע חודשי של 2,186 דירות, דומה לזה שנרשם בשנים 2014-2013, אשר עמדו בין היתר ברקע העלאת המס עליהם ביוני 2015. בחודשיים האחרונים הואץ קצב רכישות המשקיעים לממוצע חודשי של 2.8 אלף.

מכירות המשקיעים בחודש יוני עמדו על 2.9 אלף דירות, גידול של 32% בהשוואה ליוני אשתקד. זוהי גם הרמה הגבוהה ביותר במכירות המשקיעים מאז יוני 2015. ניתוח הממצאים מרמז כי לפחות בקרב בעלי החברות מבין שמי שמכרו את דירתם הנוספת בחודש יוני, שיעור גבוה יותר מאשר בעבר עשה זאת על רקע צורך בנזילות גבוהה יותר. כמו כן נמצא כי מי שיוצאים משוק הנדל"ן באזורי הביקוש במרכז הארץ הינם הפחות מבוססים מקרב המשקיעים באזורים אלו, אולם זאת לא בהכרח על רקע מגפת הקורונה.

 

על פי נתוני הסקירה של משרד האוצר, "מלאי" הדירות בידי משקיעים  נותר ללא שינוי משמעותי בחודש יוני, זאת לאחר ירידה משמעותית במלאי זה מאז אפריל 2016 ועד הפחתת מס הרכישה בסוף יולי אשתקד.

מכירת דירות יד שניה הסתכמה בחודש יוני ב-9.1 אלף דירות, הרמה הגבוהה ביותר מאז יוני 2015. בהשוואה ליוני אשתקד זהו גידול של 36%. מכירות הקבלנים בשוק החופשי בלבד הסתכמו ב-3.6 אלף דירות, גידול חד של 41% בהשוואה ליוני אשתקד. בניגוד לממצאים בדירות יד שניה, מכירות הקבלנים בחודש יוני אינן הגבוהות ביותר מאז יוני 2015, כאשר רמות גבוהות יותר נרשמו הן בחודש מרץ האחרון והן בדצמבר אשתקד.

רכישות "דירה ראשונה" בשוק החופשי בחודש יוני הסתכמו ב-4.8 אלף דירות, גידול של 22% בהשוואה ליוני אשתקד. שיעור גידול מעט גבוה יותר (25%) נרשם ברכישות משפרי הדיור, אשר הסתכמו בחמשת אלפי דירות.

כתיבת תגובה