סקירת נדל"ן || מ'רייסדור' בב"ב ועד ההתחדשות בנוה יעקב

החברה הכלכלית של עיריית בני ברק הציעה למכרז שטח בן 3.2 דונם ברחוב הירקון המתפתח וחברת רייסדור גברה במכרז על 3 חברות אחרות • לראשונה במשרד השיכון: הליך פלילי נגד יזם • ככר התחנה בלוד מתחדשת • שכונת מורשת יוצאת לדרך • התחדשות עירונית ראשונה בנוה יעקב

ככר התחנה בלוד | הדמיה: משרד דרמן ורבקל אדריכלות

רגע אחרי שממשלת ישראל מודיעה כי תבחן יישוב חדש בין שדרות לשדות נגב (ישא את השם שדות ביידן?) – הנה קצת אירועים נדל"ניים שכבר התרחשו בפועל.

נתחיל בבני ברק.

חברת רייסדור שבשליטת יזם הנדל"ן החרדי יקי רייסנר היא הזוכה במכרז שקיימה החברה הכלכלית של בני ברק למכירת מגרש בשטח 3.2 דונם ברחוב, בעל זכויות בניה של 10 אלפים מ"ר למגורים ו-500 מ"ר למסחר.

ההצעה שהגישה 'רייסדור' עמדה על 60 מיליון שקלים לפני מע"מ והיא הייתה גבוהה יותר משלוש הצעות נוספות של חברות ויזמים אחרים שניגשו להתמודדות במכרז, והחברה תקים על המגרש פרויקט בן ארבעה בנייני מגורים ברחוב הירקון בבני ברק שיכללו יחד 118 דירות בשטח דירתי ממוצע של כ-87 מ"ר. המבנים יהיו בני 7 קומות כל אחד, ותחתם ייבנה חניון תת קרקעי בן קומה אחת.

יקי רייסנר אמר כי זו "אחת הקרקעות באזורי הביקוש החזקים ביותר, כשרחוב הירקון – על ציר רמת גן, רמת החייל, בני ברק, ממש ליד קניון איילון, משתנה, והאזור הופך לחלק מבני ברק, בשונה מהעבר, כשהגבול היה רחוב ז'בוטינסקי".

הליך פלילי נגד אלדד פרי

לראשונה, משרד הבינוי והשיכון יוזם הליך פלילי בגין עברות חוק מכר. חוק המכר מטיל אחריות פלילית על נושאי משרה בחברה אשר גבתה כספים מרוכשי דירות מבלי להבטיח את הכספים בהתאם לחוק. משרד הבינוי נכון לסייע לחקירת המשטרה ככל שיידרש ומסמכים רלוונטיים הועברו בעת הגשת התלונה.

בהליך הפלילי, מרגע הגשת התלונה על ידי משרד הבינוי והשיכון, הנושא יועבר לטיפול משטרת ישראל ויוחלט האם יש לפנות לפרקליטות המדינה להגשת כתב אישום כנגד מנהלי החברה.

בפברואר 2020 פתח ממונה חוק המכר בהליך מנהלי מול חברת פרי נדל"ן בחשד לביצוע עבירות חוק מכר. החשד נגע להיותה של החברה יזמית במסווה של מארגנת קבוצות רכישה.

באוגוסט האחרון קבע הממונה כי החברה הפרה את החוק ונקבע מולה מתווה לתיקון ליקויים ביחס לתשע קבוצות אותן היא ארגנה. כמו כן, נקבע עיצום כספי בסך של 800 אלף ₪.

בנוסף, במכתב אשר שלח הממונה לגופי המימון בפרויקטים השונים מציין הממונה את האחריות שלהם בהתאם לחוק המכר כאשר המטרה היא לגרום לכל הגופים הרלוונטיים לעבוד יחדיו לצורך הגנה על הרוכשים בפרויקטים של חברת פרי נדל"ן.

במקביל, יסייע משרד הבינוי והשיכון ברישום הקרקעות על שם חברי הקבוצות והדבר נקבע כיעד אסטרטגי בדרך להגנה על כספי הרוכשים.

לוד מתחדשת

הוועדה המחוזית מרכז החליטה להפקיד תוכנית להתחדשות עירונית במתחם 'כיכר התחנה' בלוד. התוכנית כוללת 1,695 יחידות דיור במבני מגורים של 10-25 קומות המשולבים במסחר, תעסוקה ומבני ציבור. כמו כן, התוכנית כוללת כ-8 דונם של שטחים פתוחים, כיכר עירונית וכן שימור של מבנים היסטוריים מתקופת המנדט

מתכנן מחוז מרכז במינהל התכנון, גיא קפלן הדגיש את החשיבות העירונית של התוכנית במרכז העיר לוד ואת תרומתה  הצפויה לרווחת האוכלוסייה בפרויקט בפרט ולתושבי העיר לוד בכלל. התוכנית מנצלת את מיקומה בסמיכות לתחנת מטרו מתוכננת ומציעה העצמת זכויות הבניה לתעסוקה ומסחר וכן שמה דגש על הולכי הרגל באמצעות שבילים ירוקים ושטחים פתוחים.

יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, חיים אביטן, ציין כי "העיר לוד מהמובילות בתחום ההתחדשות העירונית ומתוקצבת ע"י הרשות בכ-20 מלש"ח וזאת הודות לפועלו ונחישותו של ראש העיר יאיר רביבו שעובד עם הרשות בשיתוף פעולה מלא. אישור תוכנית "כיכר התחנה" מהווה בשורה של ממש לעיר לוד ולתושביה בחיבור בין העיר העתיקה המתחדשת לבין הפרויקטים המבוצעים במערב העיר תוך שימור על ציר המסילה ההיסטורי כציר ירוק, אשר תבטיח עתיד טוב יותר לעיר לוד".

ראש עיריית לוד, עו״ד יאיר רביבו: "זהו צעד נוסף במסגרת הפיכתה של העיר לוד למרכז מגורים, תעסוקה ותחבורה ראשי במרכז הארץ. אנחנו משקיעים גם בשיפור איכות חיי התושבים הוותיקים וגם בהבאת התחדשות לעיר, שמהווה נקודת ישוב רציפה למעלה מ 5,000 שנה. מרגש אותי במיוחד שכיכר קומנדו שהיתה מוקד הבילוי המרכזי בילדותי משנה את פניה. נמשיך בע"ה לפתח את העיר, להביא אוכלוסייה חזקה ותעסוקה יציבה וארוכת טווח".

התחדשות עירונית ראשונה 

הוועדה המחוזית לתכנון ולבניה ירושלים, בראשות עו"ד עמיר שקד, החליטה לאשר תוכנית להתחדשות עירונית בשכונה "נווה יעקב" בירושלים. מדובר בתוכנית התחדשות עירונית ראשונה שמקדמת הוועדה המחוזית ירושלים בשכונה. 

התוכנית חלה על מתחם בשטח של כ-11.5 דונם ברחוב פ.צ חיות בשכונת נווה יעקב. התוכנית שבמסגרת פינוי-בינוי כוללת הקמת שלושה מבנים חדשים בגובה 12 קומות הכוללים 205 יחידות דיור. כמו כן, במסגרת התוכנית יוקמו שני גני ילדים ושלוש כיתות מעון יום שישולבו במבני המגורים. התוכנית החדשה תוקם במקום מבנה מגורים בן 4 קומות ובו 32 יחידות הדיור, המצוי כיום בשטח. התוכנית מציעה מתווה הכולל בניית חלק מהמבנים החדשים בתחום השטח הפתוח, טרם הריסת המבנה הקיים.

מתכננת מחוז ירושלים במינהל התכנון, שירה תלמי-באבאי, ציינה כי "התוכנית הינה סנונית ראשונה של תוכניות לפינוי-בינוי במגזר החרדי, והיא מציעה פתרונות יצירתיים כדוגמת הגדלת מספר יחידות דיור לקומה, צמצום קווי בניין והגדלת בסיס המבנים. זאת, על מנת לאפשר את היקפי הבנייה הדרושים לתוכנית ומבלי להזדקק לבינוי מגדלי".

יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, חיים אביטן, ציין כי "תוכנית להתחדשות עירונית בשכונת נווה יעקב בסמיכות לתחנת הרכבת הקלה שאושרה למתקן תוקף הינה תכנית בעלת חשיבות אשר תטיב עם תושבי השכונה וסביבתה משדרגת את השלד הציבורי, מחדשת ומגדילה את היצע הדירות בה יבנו כ-205 יחידות דיור בשלושה מבנים".

התוכנית הינה ביוזמת חברת "במות ישראל יזמות והשקעות נדל"ן בע"מ, ונערכה ע"י משרד אלי רכס אדריכלים.

עבודות עפר בשכונת מורשת במודיעין | צילום: נתיב פיתוח

שכונת מורשת מתחדשת

שכונת מורשת במודיעין, שנקראה בעבר "מתחם P", נבנית בצידה המערבי של העיר, ממול לשכונת נופים ובצמוד לשכונת קייזר. מורשת מתוכננת להיות בין השכונות הגדולות בעיר – ייבנו בה כ-4,500 יח"ד בחלוקה של 30/70 בין שוק חופשי למחיר למשתכן, על פני שטח של כ-1,690 דונם. כן ייבנו בה 5 בתי ספר וכ-20 גני ילדים, פארקים גדולים ומטופחים, שבילי אופניים, שטחי מסחר ומוסדות ציבור ועוד.

הקמת השכונה היא חלק מהסכם הגג שנחתם ב-2014 בין רשות מקרקעי ישראל, משרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון עם עיריית מודיעין מכבים רעות. המדינה תעביר לעירייה, על פי שלבי הביצוע, את התקציב לטובת פיתוח השכונה, הנאמד במאות מיליוני שקלים. העירייה תקבל על עצמה את תכנון וביצוע מוסדות הציבור, בהתאם ללוחות הזמנים, כך שבניית מוסדות הציבור המהותיים לאכלוס – בתי ספר וגני ילדים – תסתיים במקביל לאכלוס השכונה. שכונת מורשת היא השכונה השלישית שיוצאת לפועל בעיר. שמות הרחובות בתוך השכונה יהיו על שמות אירועים, מנהיגים או אישים, שהותירו את חותמם על מדינת ישראל בתחומים שונים.

קבוצת נתיב פיתוח מדווחת על קבלת היתר בנייה בתנאים ועל תחילת עבודות הפיתוח בפרויקט מגורים חדש שהיא בונה בשכונת מורשת בעיר מודיעין. הפרויקט כולל 5 בניינים בני 7 קומות ובהם 90 יחידות דיור בסך הכל, ועוד שטחי מסחר בהיקף 1,400 מ"ר בסמוך לאזורי המסחר ולעורקי התחבורה הראשיים של השכונה החדשה.

מדובר בפרויקט המשלב דירות לשוק החופשי וכן לזכאי מחיר למשתכן. 27 דירות מיוחדות לשוק החופשי ו-63 דירות בנות 3-4 חדרים יימכרו במסגרת תוכנית מחיר למשתכן. החברה מייעדת את שטחי המסחר שייבנו בפרויקט לחנויות בוטיק, ותבנה לבעלי החנויות חניון נפרד מזה של בעלי הדירות.

תכנון השכונה מתאפיין ברכס בעל שתי פסגות גבוהות ושדרה מרכזית המחברת ביניהן בקו הרכס העליון. הפרויקט ייבנה בחלקה הצפון-מערבי של שכונת מורשת החדשה, בשדרה הראשית של השכונה, בסמוך לפארקים ולשטחי המסחר הפעילים בה, ובשכנות למוסדות הציבור.

יוקרה בהתחדשות עירונית

ולקינוח, חברת תנופה בעיר מקבוצת רם אדרת מדווחת כי מכרה 6 דירות, בנות 2 ו- 3 חדרים, בפרויקט "הרוגי מלכות", שבונה החברה בצפון תל אביב, בסכום כולל של כ- 18 מיליון ₪. מדובר בפרויקט בוטיק יוקרתי, שנבנה במסגרת תמ"א 38/2 בשכונת רמת החייל. התקבל היתר בנייה והעבודות כבר החלו בשטח. האכלוס צפוי להתרחש ביוני 2022.

פרויקט הרוגי מלכות של קבוצת רם אדרת | הדמיה: 3devision

כתיבת תגובה