סקירת נדל"ן || סוף לסחבת, פארק עסקים והתקדמות בצריפין

הותמ"ל החליטה לאשר את תכנית רשות מקרקעי ישראל: מחנה צריפין מתחם 1 • הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה החליטה להפקיד תוכנית להרחבת פארק התעסוקה קיסריה: התוכנית מציעה את הגדלת שטחי הבינוי בחלקו הצפוני של המתחם בהיקף של כ-800 אלף מ"ר • ולאחר סחבת בת 20 שנים – אושרה תכנית הענק בגבעת שמואל – 'תכנית גיורא' שתניב 1,831 יח"ד חדשות • ויש גם חדשות מנתניה

סוף לסאגה. תכנית גיורא בגבעת שמואל - מבט מצפון מזרח | הדמיה: משרד פרחי צפריר

הותמ"ל החליטה לאשר את תכנית רשות מקרקעי ישראל: מחנה צריפין מתחם 1

 מתחם 1 הינו חלק מתכנית שלד לפינוי מחנה צריפין. המתחם משתרע בשטח של כ- 432 דונם כולל מחנות צבאיים הצפויים להתפנות עד לשנת 2020 ושטחים פתוחים / פנויים.

הוועדה לתוכניות מועדפות לדיור (ותמ"ל), החליטה לאשר אתמול (ד) את תכנית תמל/1018/א – מחנה צריפין מתחם 1.

מתחם מחנה צריפין הינו חטיבת קרקע בשטח של כ- 5000 דונם הנמצאת מערבית לכביש 44, ממזרח לעיר ראשון לציון, דרומית לדרך הרצוג וצפונית לכביש 4313. התכנית כוללת את שטח מחנות צריפין המתפנים ושטחים נוספים.

התכנית משתלבת בפיתוח המגורים בצפון באר יעקב ומשלימה אזורי תעסוקה קיימים הסמוכים לדרך 44. כמו כן, תתרום התכנית להיקף ומגוון היצע התעסוקה והמגורים של המועצה המקומית באר יעקב בהתאמה לתכנית השלד ותכנית המתאר של באר יעקב.

במסגרת התכנית אושרו שינויים לתכנית תמ"ל 1018 שאושרה בעבר. שינויים אלו כוללים הגדלת מספר יח"ד ל- 4,794, מתוכן 600 יח"ד מיוחד; הגדלת היקף השטחים הציבוריים הפתוחים, הגדלת זכויות הבנייה למבנים ומוסדות ציבור והגדלת זכויות למסחר.

ניכר, כי התכנית במתכונתה הנוכחית מספקת מערך הסעות המונים יעיל ואיכותי, אשר מתאפשר לאור תכנון תוואי המטרו העובר בשטחי התכנית נוסף על הגדלת זכויות הבנייה הנגזרות ממנו.

התכנון כולל בתוכו יצירת מתחם מגורים אטרקטיבי לפלח תושבים רחב (ותיקים וזוגות צעירים), בהיקף של 3700 יח"ד, זאת לצד ה"בלוקים" העירוניים אשר נגזרים מרשת הדרכים של תכנית השלד בגודל משתנה / מקורב של 150/150 ובשטח של כ- 20 ד' כ"א.

הבינוי לגובה ישתלב עם בניה מרקמית, חניה תת קרקעית, שטחים פתוחים, ציבוריים ופרטיים לשימוש הדיירים ותושבי הסביבה.

כמו כן, מתוכננת רשת ירוקה משלימה שתקשר בין המתחמים / מבנים ומבני הציבור ברקמת שדרות, גנים ושבילים, תוך שילוב מבני ציבור קטנים מסוג גנים, מעונות גני משחק וכל צרכי החינוך היסודי, העל יסודי ומועדונים שימוקמו במרכז "בלוק" המגורים.

בנוסף, תביא התוכנית לידי מימוש של שדרה ירוקה. בכך, תאמץ התוכנית תוואי דרך קיים, כולל שוליו הירוקים והסבתו ל"דיאגונל" הרובעי- ציר פנים מתחמי המחבר בין המתחמים אל הפארק והמעטפת הירוקה וכן בנייה של ככר מרכזית – במפגש השדרות (דרך 8 השדרה הירוקה ה"דיאגונל" ודרך 3), שימור עצים, חורש ושדרות לשימוש מסחר בקומת הקרקע.

רפי אלמליח, מנהל אגף בכיר תכנון ופרויקטים אמר עם פרסום התכנית, כי "מדובר בתכנית משמעותית אשר מהווה חלק ממתווה לפינוי מחנה צריפין. התכנית נותנת מענה לביקושים הגבוהים למגורים במרכז הארץ ומציעה מתחם מגורים אטרקטיבי לפלח אוכלוסייה מגוון תוך עירוב שימושים. התכנון המחודש משתלב עם תכנון תוואי המטרו ומספק שילוב בין נגישות תחבורתית גבוהה באמצעות מערכות הסעת המונים ובין תכנון איכותי תוך ניצול יעיל של הקרקע".

קיסריה: שטחי הבינוי יגדלו

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה, בראשות איתמר בן דוד, החליטה להפקיד את התוכנית להרחבת פארק התעסוקה בקיסריה. התוכנית חלה בחלק הצפוני של פארק התעשייה בשטח של 370 דונם, בתחום שטח המיועד לתעשייה על פי תכניות קודמות. התוכנית מציעה את הגדלת שטחי התעסוקה בחלקו הצפוני של המתחם בהיקף של כ-800 אלף מ"ר, באמצעות הגדלת זכויות הבנייה ל-200% במקום 75% במצב כיום.

בנוסף להגדלת הזכויות לתעסוקה, התוכנית מאפשרת הקמת שירותים נלווים התומכים בתעסוקה כגון מסחר, שירותים עסקיים ומשרדים.

הפארק משתרע על פני כ-3,500 דונם בשטח מצפון ומדרום לכביש 651, מערבית לפרדס חנה כרכור, מזרחית לכביש 4 ואור עקיבא. הפארק מנוהל ע"י החברה לפיתוח קיסריה, ורובו בשטח גלילי (ללא שיפוט), בו הוועדה המחוזית משמשת גם כוועדה מקומית. פארק התעסוקה מוגדר בתוכנית המתאר המחוזית כאזור תעסוקה, אחד מבין חמישה אזורים במחוז חיפה. מדובר בפארק תעסוקה המשמש כמוקד תעסוקה אזורי ליישובי הסביבה, ופועלות בו חברות גדולות בעיקר במסגרת מפעלי תעשייה מסורתית, תעשייה עתירת ידע ומרכזים לוגיסטיים.

לדברי מתכננת מחוז חיפה במינהל התכנון, ליאת פלד, "מדובר במתחם תעסוקה מצליח מאוד המצוי באזור ביקוש, המתפתח בקצב בנייה של עשרות אלפי מ"ר בשנה. התוכנית תיתן מענה לביקושים הקיימים והעתידים הן על ידי הגדלת זכויות הבנייה ל 200%, וכן על ידי תוספת שימושים וקביעת שטחים למרלוגים. המתחם נשען על נגישות טובה – רכבת, כבישים ארציים ומערכת תחבורה ציבורית מפותחת. מדיניות המחוז הינה לעודד את הגדלת שטחי הבנייה בשטח זה כך שינוצל לטובת תעסוקה מגוונת ומועסקים באזור ביקוש".

פארק התעסוקה בקיסריה | הדמיה: מושלי אלדר אדריכלים

התוכנית תואמת למסמך המדיניות שאומץ ע"י הוועדה המחוזית בינואר 2019. המסמך שהציע תכנון מחדש של החלק הצפוני-מערבי של הפארק ליצירת מתחם כולל תעסוקה עתירת ידע, ומרכזים לוגיסטיים.

התכנית מקודמת ע"י החברה לפיתוח קיסריה בניהול חברת סיטילינק, ונערכה ע"י מושלי אלדר אדריכלים.

גבעת שמואל: הסחבת הסתיימה

הועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל) בראשות אדית בר, אישרה אתמול (ד') את תכנית הענק בשכונת גיורא גבעת שמואל, המכילה 1,831 יחידות דיור חדשות שיוקמו במקומן של 552 יחידות דיור קיימות. 300 מיחידות הדיור ייבנו על קרקע משלימה, לאחר הקצאת הקרקע על-ידי רמ"י ובהתאם להמלצתה של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. התכנית כוללת בנוסף 27,000 מ"ר שטחי משרדים. המתחם קיבל אישור לאחר שבמשך כ- 20 שנים היה נתון בהליך משפטי מורכב.

מתחם גיורא ממוקם לאורך רחוב הנשיא, בין כביש 4 מערב ורחוב דרך המלך ממזרח. כיום ניצבים במתחם 21 בניינים בני 3-4 קומות במצב פיזי רעוע ומספר מבני מסחר וציבור, אשר אותם יחליפו 18 בניינים בגבהים שונים, בני 9-30 קומות, הכוללים גם שני מגדלי תעסוקה. התכנית נערכה בהתאם לעקרונות תכנית המתאר הכוללנית של הרשות המקומית גבעת שמואל.

יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, חיים אביטן: "אני מברך את הותמ"ל על העבודה המקצועית שבוצעה בדרך לאישור התכניות. מדובר בבשורה כלכלית וחברתית חשובה עבור תושבי השכונות שחיכו לכך זמן רב. עבור גבעת שמואל, מדובר בבשורה של ממש, שכן ליווינו מקרוב את הפרויקט לאורך השנים והיינו עדים למורכבות ולסחבת המשפטית. התושבים אשר סבלו מכך רבות, יוכלו כעת להיכנס לתהליך שבסופו תחכה דירתם החדשה".

נתניה: נורוק-טהון אושרה

בתוך כך אישרה הותמ"ל גם את תכנית נורוק-טהון לאחר הדיון בהתנגדויות. במתחם בו קיימות היום 166 יחידות דיור, ייבנו 514 יחידות דיור חדשות. 5 דונמים יוקצו עבור שטחים ציבוריים פתוחים ושטח של כ- 4,000 מ"ר יוקצה עבור מסחר ותעסוקה. המתחם ממוקם בצפון העיר נתניה בשכונת מכנס הוותיקה, במתחם הרחובות יהושע טהון ממזרח, רחוב הרב נורוק, ורחוב שלמה המלך ממערב. התוכנית כוללת הקמת 6 מבנים חדשים בגבהים של 9 עד 34 קומות, שיחליפו את 10 הבניינים בני 4-5 קומות הקיימים במקום.

תכנית נורו-טהון בנתניה | הדמיה: אלונים גורביץ אדריכלים

התוכנית נערכה בהתאם לעקרונות תוכנית המתאר הכוללנית המקודמת ע"י עיריית נתניה והמינהלת העירונית בעיר.

כתיבת תגובה