עבודה בתור עצמאי להשלמת הכנסה – דגשים חשובים בנושא

pixabay

בתחום הפרנסה, פעם הייתה חלוקה ברורה. מצד אחד היו השכירים ומצד שני היו בעלי העסקים – כלומר העצמאים. אבל כיום, עולם התעסוקה השתנה מאוד, היציבות התעסוקתית ירדה והרבה שכירים מחפשים השלמת הכנסה בתור עצמאים. אספנו דגשים חשובים, שיעזרו לכם להתנהל כשכירים שהם גם עצמאים (או עצמאים שמשלימים הכנסה כשכירים, גם זה קורה).

תיאום מס – כך לא תשלמו מס גבוה מדי

שכירים לא צריכים להתעסק בדרך כלל מול מס הכנסה. בכל נושא המיסים, ניכויי מס, ביטוח לאומי וכל היתר, מטפל המעסיק. מחלקת השכר, חשבת השכר או מנהלי החשבונות אחראים לכך ששכיר לא ישלם שיעור מס גבוה יותר מכפי שמחייב החוק. ברגע שמתחילים לעבוד גם בתור עצמאים, התמונה משתנה. ברגע זה צריך להכיר מושג חדש, שנקרא תיאום מס. לא משנה אם ממלאים טופס רגיל או מגישים תיאום מס מקוון, הרעיון הוא אחד. מחשבים או מעריכים את סך ההכנסות, מכל המקורות, ומחשבים את המס שצריך לשלם. אם לא מבצעים את התיאום, התוצאה היא שעלולים לגבות מס מקסימלי ולאחר מכן צריך להתרוצץ ולבקש החזר מס (במקרה הטוב), או שמפסידים לא מעט כסף (במקרה הפחות טוב).

למי צריך לדווח את עבודה כעצמאי

כדי לעבוד כחוק בתור עצמאי במדינת ישראל, יש לדווח לכמה רשויות רלוונטיות. ראשית, יש לדווח למס הכנסה ולפנות לפקיד השומה. שנית, יש לדווח לביטוח לאומי. שלישית, יש לדווח למס ערך מוסף (מע"מ). מי שהכנסותיו כעצמאי לא צפויות להיות גבוהות, יוכל לבקש להירשם בתור עוסק פטור. הפטור הוא לעניין המע"מ – כלומר אין צורך לגבות מהלקוחות מע"מ ולא צריך להגיש דוח מע"מ בקביעות. טיפ חשוב: מדוע חשוב להצהיר על הכנסת אמת? במקרה חס חלילה אדם נפגע בזמן עבודתו כעצמאי, הוא יקבל דמי פגיעה וקצבאות בהתאם להכנסה שדווחה.

מיוחד לעצמאים – הוצאות מוכרות

כשכירים, מגיע לכם לקבל מהמעסיק כל מיני זכויות סוציאליות ופנסיוניות. לדוגמא, המעסיק משלם עבור העובד ביטוח לאומי (לצד הפרשות מהשכר) וכן משלם הוצאות נסיעה, מענק דמי הבראה ועוד. עצמאי אחראי בעצמו לזכויות השונות, אולם המדינה משתתפת בצורה עקיפה בעלויות תפעול וניהול העסק. איך זה עובד? על ידי מה שנקרא הוצאה מוכרת. כל הוצאה עסקית שמסייעת להשיג הכנסה, עשויה להיחשב להוצאה מוכרת במגבלות שמציין החוק. לדוגמא, עצמאי שמשתמש ברכב הפרטי לטובת העסק, יוכל לקבל החזר חלקי של הוצאות הדלק ותחזוקת הרכב. ההחזר למעשה מפחית את ההכנסה, כך שהעסק צריך לשלם פחות מיסים. עצמאי אמור לשלם עבור עצמו זכויות פנסיוניות על פי חוק פנסיה חובה. יחד עם זאת, לעצמאים ישנה הטבת מס גם לגבי הפרשות לפנסיה ולקרנות השתלמות. עצמאי שלא פועל על פי חוק פנסיה חובה עלול להיקנס על כך, קחו זאת לתשומת הלב.

הכתבה באדיבות מלכיאל יגודייב ושות', משרד רו"ח https://tel-aviv-cpa.co.il/

כתיבת תגובה