עד שכל האוטובוסים יהיו חשמליים: הפיילוט החדש ב'דן'

טראקנט מדווחת על פיילוט עם דן תחבורה ציבורית ועם חברה רומנית, המפעילה את שירותי התחבורה הציבורית באוטובוסים בבוקרשט, לבחינת המכשיר הקטליטי לצמצום צריכת דלק והפחתת פליטות מזהמות במנועי סולר | דן תוכל לסיים את הפיילוט בהתראה קצרה | החברה לא התחייבה לרכוש את הרכיב הקטליטי, גם אם הפיילוט יסתיים בהצלחה 

הקטליסט של טראקנט | צילום: טראקנט

טראקנט חתמה על שני פיילוטים עם חברות תחבורה ציבורית מובילות בישראל וברומניה.

טראקנט מדווחת כי חתמה על הסכם פיילוט בין החברה לבין דן חברה לתחבורה ציבורית בע"מ לפיו יבוצע פיילוט משותף לבחינת המכשיר הקטליטי, המשווק על ידי החברה (Trucknet Smart Catalyst) לצמצום צריכת דלק והפחתת פליטות מזהמות במנועי סולר, אשר יותקן על ידי החברה בשני אוטובוסים שדן מפעילה במסגרת קווי התחבורה הציבורית וזאת למשך תקופה של שלושה חודשים.

דן רשאית בכל עת להביא לסיום הסכם הפיילוט בהודעה מוקדמת של 5 ימים ומובהר כי על פי הסכם הפיילוט דן אינה מתחייבת לרכוש את הרכיב הקטליטי, אף אם הפיילוט יסתיים בהצלחה. 

בהקשר זה מעדכנת החברה כי חברת הבת בבעלות מלאה של החברה ברומניה חתמה ביום 26 במאי 2023 עם חברה רומנית, המפעילה את שירותי התחבורה הציבורית באוטובוסים בבוקרשט, בירת רומניה, על פרוטוקול לשיתוף פעולה במסגרתו תבצע חברת האוטובוסים ניסוי למשך חודשיים בשימוש ברכיב הקטליטי, אשר יותקן בשני אוטובוסים המופעלים על ידי חברת האוטובוסים. יובהר כי ההסכם אינו כולל התחייבות של חברת האוטובוסים לרכישת הרכיב הקטליטי.

בידי החברה אישור של משרד התחבורה הרומני לשימוש במכשיר ברומניה והתקשרות בהסכם הינה במסגרת מאמצי חברת הבת לשיווק הרכיב הקטליטי ברומניה. 

נכון למועד דוח זה, החברה אינה יכולה להעריך את תוצאות הניסויים, מידת שביעות הרצון של דן או חברת האוטובוסים מהרכיב הקטליטי ונכונותן לרוכשו, התנאים המסחריים למכירתו ותנאים רגולטוריים נוספים שעשויים להידרש לצורך מכירת הרכיב הקטליטי לדן או לחברת האוטובוסים. 

החברה פועלת מול המשרד להגנת הסביבה להכרה ברכיב הקטליטי, כאמצעי מאושר להפחתת פליטות מכלי רכב כבדים, במטרה לסייע לציי רכב לעמוד ביעד הפחתת הפליטה שנקבע למפעילי ציי רכב כבד לפי חוק אוויר נקי, התשס"ח-2008.

מהו הממיר הקטליטי?

טראקנט פיתחה במשותף עם חברת RENTAR בארה"ב, ומשווקת, קטליסט דלק חכם (פטנט מספר 7156081B2) שמטרתו, להפחית את צריכת הדלק והפליטות במנועי דיזל של כלי רכב כבדים. פטנטים דומים נרשמו באירופה, אסיה וישראל. הממיר מתחבר למערכות טראקנט המחשבות את מספר הפליטות המזהמות.  הדאגה להפחתת צריכת הדלק ופליטת הפחמן נמצאת בראש סדר היום של ממשלות וחברות, ומכאן שהפתרון המשולב של טראקנט ו-RENTAR יכול לסייע בקידום שינוי כלכלי וסביבתי.

משאית, הפולטת בממוצע 12-16 טון מזהמים בחודש, יכולה לחסוך כ-25% מהפליטות המזיקות, וזאת במקביל לחיסכון הנוסף שיושג משימוש במערכת התאמת הנסיעות (Matching) החכמה שפיתחנו. בעקבות ההתייקרות בעלויות שרשרת האספקה העולמית, משאית המפחיתה פליטות תוכל לקבל כסף עבור כל טון של פליטות מזהמות שנחסכו באמצעות ממיר הדלק, שמחשב את הפליטות באמצעות כלי חישוב הפליטות המקוון של טראקנט.

בנוסף להשפעה הסביבתית החיובית, לממיר הדלק יתרונות כלכליים למשתמש הקצה, שכן בדיקה של מכון התקנים הישראלי העלתה כי התקנתו יכולה להפחית את הוצאות הדלק בשיעור של עד 7.4%, ולהראות הפחתה של עד 52% בפליטות גזי חממה. משאית אירופאית צורכת סולר בממוצע של כ-60,000 יורו בשנה.

עוד נמצא בבדיקת מכון התקנים, כי נצפתה ירידה משמעותית במספר המזהמים הנפלטים לסביבה, וכי ניתן לראות ירידה ניכרת בפליטת פחמן חד חמצני, חנקן דו חמצני וחלקיקי PM2.5. הירידה מתקבלת בכל אזורי העבודה של המנוע, והפחתה משמעותית מתקבלת גם במצב סרק   (IDLE). הבדיקה מצאה כי לא נצפתה ירידה בביצועי המנוע במהלך הניסוי.

תגובה אחת ל: "עד שכל האוטובוסים יהיו חשמליים: הפיילוט החדש ב'דן'"

  1. מדהים
    חברה מאוד מעניינת

כתיבת תגובה