עד 2,000 ₪ למשפחה, ומה עם המשפחות הברוכות?

הגבלות תנועה ופינוי מבודדים וחולים מבני ברק, חבישת מסיכה בכל יציאה, מענק של 500 שקל לקשישים ולכל ילד במשפחה • אלה הצעדים שעליהם הודיע הערב ראש הממשלה בהצהרתו היומית לציבור • וכיצד מתכוון נתניהו לתמוך במשפחות עם 8 ילדים?

שוטרים מפזרים קהל במהלך סגר בבני ברק | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

"אנחנו עדיין בעיצומו של צונאמי בינלאומי", כך פתח הערב ראש הממשלה בנימין נתניהו את ההצהרה היומית שלו לתקשורת. בהמשך, הציג נתניהו את הידוק הסגר הנוסף על האזרחים, ובתוכם יצירת הגבלות תנועה לבני ברק וממנה. ככלל, בני ברק זכתה למחצית הראשונה של נאום נתניהו. לא כבוד גדול בימים אלה.

"אנו עומדים היום בצומת הכרעה ויש בידנו האפשרות להיות בקומץ המדינות שנראה שבלמו את הקורונה או חלילה להגיע למצב כמו בארה"ב שבכל 4 דקות מת חולה קורונה (בניו יורק). התחזית המקלה היא 5,000 מתים בישראל וכל הצעדים נועדו כדי שלא נגיע לשם, ולהציל חיים של אלפים" אמר נתניהו.

"אנחנו מודעים ומבינים לקושי הכלכלי אבל קודם כל הכי חשוב הוא להציל אלפי אנשים בישראל".

הצעדים אותם הציג נתניהו הערב:

1. הגבלות התנועה מבני ברק וממנה.
2. פינוי החולים והמבודדים מתוך בני ברק.
3. לחבוש מסיכה בכל יציאה למרחב הציבורי.
4. כל ישראלי ששב ארצה, יופנה לבידוד במלוניות הקורונה.
5. מענק מיוחד לחג הפסח של 500 ש"ח לכל קשיש, ולכל ילד במשפחה מתחת לגיל 18, עד הילד הרביעי, ומקסימום 2,000 ₪ למשפחה.
6. תיקון מענק העצמאים וקבלת מענק גם מגיל 20 ולא 23 כפי שדווח לוועדת הכספים.

אגב, החלטת נתניהו לגבי המענקים התקבלה בהפתעה גם בציבור וגם אצל בכירי האוצר, שהתנגדו לכך. לא ברור כיצד יצליח נתניהו להעביר חקיקה מהירה על המענקים לפני החג, אך אולי הקוסם יוכל לנצח גם את המהמורה הזו בהצבעה טלפונית של הח"כים. המתינו ליועמ"ש…

עוד הוסיף ראש הממשלה כי מדינת ישראל במצב טוב יחסי לכלכלות העולם. "הנפקנו אג"ח ל-100 שנה, כאשר המדינה ביקשה לגייס אשראי בסך 3 מיליארד שקל, אבל קיבלה הצעות בהיקף של 25 מיליארד, זו היא הבעת אמון עמוקה במערכת הפיננסית הישראלית", אמר.

נראה כי הצעד המבורך של המענק מחד, אך מאידך הגבלתו ל-4 ילדים למשפחה מונע משיקולים לא אובייקטיביים, כאשר המשפחות הברוכות עדיין יתמודדו עם כל הקושי הרב שכרוך בהפסקת עבודה. קשה להבין מה חטאו הילדים שלא הוכנסו לתוכנית זו, כאשר ההחלטה שהתקבלה כנראה לפי ממוצע גודלה של משפחה בישראל. ניתן לקוות כי נתניהו יסכית לרחשי הציבור, כפי שפתח את נאומו במילים 'הקשבנו לכם', ו'אנחנו שומעים אתכם', ויבוצע תיקון גם למשפחות ברוכות הילדים.

כתיבת תגובה