עד 3,000 ש"ח למשפחה: הסוכרייה שלפני הסגר?

מחלקים כסף: מענקי קורונה לכל משפחה – עד 3,000 ש"ח לבית אב • העלות למשק של החלוקה המפתיעה: כשישה מיליארד שקלים • המתנגדים: למה שהכסף לא יילך למי שצריך אותו; ובדיעבד, יש לאפשר למי שלא זקוק למענק – לוותר עליו • חבילת הקורונה – הקדימון לחוק ההסדרים שיכיל תכנית כלכלית ארוכת טווח

ראש הממשלה במסיבת עיתונאים | צילום: קובי גדעון, לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז הערב במסיבת עיתונאים יחד עם שר האוצר ישראל כ"ץ, על צעדים כלכליים נקודתיים ובתוכם תמיכות שיינתנו לכלל אזרחי המדינה. מענקי 'חבילת הקורונה', כפי שכינו אותה נתניהו וכ"ץ מוערכים בכשישה מיליארד שקלים, כשברקע הודף נתניהו את ההתנגדות לחלוקת המענקים מבית ומחוץ, מימין ומשמאל.

"לא טעינו כשקראנו לצאת לבלות ולקניות ולהניע את הכלכלה, אלא אולי טעינו בפתיחת מרכזי בילוי ואולמות אירועים, והעובדה שאזרחים לא עשו זאת באופן הנכון". במענה לשאלות עיתונאים, הדף נתניהו ביקורת על חלוקת כספים ללא קריטריונים, באמרו כי הוא מטפל בכל נושא. "הכללים הרגילים, שאני הקפדתי עליהם במשך 25 שנים – לא חלים. אני קיצצתי, אני שמרתי על האחריות הפיסקלית ועל התחרות בשווקים, איש לא יטיף לי; אבל אם לא נניע את הכלכלה וניתן לכל אזרח כסף, למרות שחלק לא צריכים – אבל אם כולם יקבלו, נניע את הכלכלה. וזה יקרה רק בצורה הזו".

האם נתניהו מנסה להרגיע את המחאה, והאם כולם טועים – כולל אנשי האוצר. "לא בפעם הראשונה אני מתווכח עם פקידים. האחריות היא עליי, עלינו כמנהיגי ציבור, ולדעתי הדבר חיוני לעת הזאת". התכנית הזו, אמר נתניהו, מוכנה כבר זמן רב, עם פרופ' שמחון ואחרים. היא לא נשלפה עכשיו מול המחאה, לדבריו.

"אנחנו בעיצומו של הקיץ, אבל ענני הקורונה מכסים את השמים הבהירים בהרבה מאוד מדינות בעולם", פתח נתניהו את נאומו שקדם לחלק שאלות העיתונאים. "הגל השני, שאנו מדברים עליו תמיד – הגיע אלינו. אנו נאבקים בו בנחישות ובאחדות. הקו המנחה אותנו הוא בנקיטת צעדים בריאותיים וכלכליים במקביל". בפן הכלכלי, אמר נתניהו הוא מבקש להקל על המצוקה שרבים מתמודדים עימה. הוא ציין כי הוא "שומע את המצוקה", והצהיר, "אתם לא לבד". הוא ציין כי 380,000 איש קיבלו היום (ד') בממוצע 4700 ש"ח, וכ-130 אלף איש קיבלו 7,500 ש"ח.

הצעד המשלים שעליו הכריז נתניהו הוא בתמיכה כלכלית נוספת – שמתווספת לתכנית הכלכלית שהוצגה לפני שבוע ולצעדים הכלכליים הקודמים – ובמסגרתה, משפחה עם ילד אחד, תקבל 2,000 ש"ח מענק. משפחה עם שני ילדים – 2,500 ש"ח. משפחה עם 3 ילדים – 3,000 ש"ח לאדם. כל יתר האזרחים יקבלו 750 ש"ח לנפש.

המטרה: הנעת הכלכלה

למה החלוקה הזו מתקיימת? לפי דברי נתניהו הצריכה בשפל, והכסף יניע את הכלכלה. "עידוד הצריכה יעזור לעסקים להתרחב ולהעסיק עובדים נוספים. במקום להתכווץ, ע"י עידוד הצריכה, הם יתרחבו". למרות היותו חסיד העולם הגלובלי, אמר נתניהו: "קנו תוצרת הארץ. כחול לבן. גם בני גנץ (מ'כחול לבן') מסכים".

"אני בטוח שאקבל את התמיכה של בני (גנץ) ואחרים, להעביר את התכנית הזו בהחלטת ממשלה. חיקוק חוק בכנסת יצריך עוד זמן – שאין לנו, ואנחנו רוצים להעביר את הכסף אליכם, אזרחי ישראל, במהירות", הצהיר רה"מ. "אם נתווכח על תבחינים וקריטריונים זה יגזול זמן, שבועות. אתם זקוקים לכסף הזה עכשיו. יש אנשים שלא מתאימים לקטגוריה זו או אחרת ועל כולם לקבל את הכסף, למען כלכלת ישראל. נשתף פעולה אני וגנץ בנושא הזה, איני עוסק בפוליטיקה, אלא בתכנית כלכלית".

יהיו תכניות נוספות

ראש הממשלה ציטט מפרופ' פלדמן, מומחית לכלכלה, שאמרה השבוע כי 'עדיף שבעוד שנתיים נביט לאחור ונצטער שנתנו יותר מדי, מאשר שנבכה שלא נתנו מספיק'. "קראתי מאמר של קרן המטבע הבינלאומי, שבדרך כלל דוגלים כמוני, לא לתת לבעלי היכולות – שבו הם טוענים כי הם משנים את דעתם וכך גם אני: צריך להניע את הגלגלים כדי שאף אחד לא ייפול בין החורים, ולהתמקד במקביל במי שצריך. אומרים זאת הכלכלנים המתקדמים ביותר בעולם. עשו זאת ביפן ובדרום קוריאה וזה יניע את הכלכלה. למרות היותי חסיד הכלכלה החופשית, אני אומר זאת".

עוד הצהיר נתניהו, "זה לא סוף פסוק, יהיו עוד תכניות", והבטיח לספק לאזרחי ישראל וודאות כלכלית ככל שיידרש בכל תקופת הקורונה.

בהמשך עמד רה"מ על נושאי הבריאות ושיטוח העקומה, ועל הצעדים הנחושים שיש לנקוט כדי להצליח בכך כשהוא קושר את הצעדים הכלכליים אלה באלה. "זה בידיים של כולנו, החילונים והחרדים – שיש להם הרבה בעיות וליבי איתם – כולם יחד חייבים, שמאלנים וימנים, ערבים ודרוזים, לעשות הכל כדי לשטח את העקומה. כדי להימנע מסגר מלא, יש צורך במילוי ההנחיות ושיתוף פעולה מלא. חייבים לאמץ את הנחיות משרד הבריאות לאורח חיים כל עוד הקורונה איתנו".

נציין כי המתנגדים למהלך טענו כי יש לחלק את הכסף למי שזקוקים לו, ובדיעבד, יש לאפשר למי שלא זקוק למענק – לוותר עליו.

עוד אמר נתניהו: "איני רוצה בחירות. עלינו לייצר תעסוקה. נוצר בור תקציבי, של מיליארדים רבים ורמה של אי וודאות מסוימת. איננו יודעים מה יקרה בכלכלה העולמית, ומה יהיה היקף הוצאותינו ומה התמלוגים שלנו. ביוני נכנס כסף יותר משצפינו. לא יודע מה יהיה ביולי, אוגוסט, ספטמבר, אוקטובר, נובמבר או דצמבר. מומחי כלכלה ובריאות מהארץ ומהעולם מכינים יחד איתי תכנית ארוכת טווח לפתיחה בטוחה של הכלכלה שתאפשר לנו להתמודד עם הקורונה ככל שיידרש, כמה שיעלה – יעלה. אך התנאי היסודי להצלחה הוא המשך שיתוף הפעולה מצדכם. אל תתפתו לעקוף את ההנחיות כך או אחרת, זהו סיכון לכם וליקיריכם".

כתיבת תגובה