עובדי מדינה – הורים לילדים יוכלו לבצע שעות נוספות מהבית

הורות וקריירה: מדיניות חדשנית תומכת משפחה בשירות המדינה • נציבות שירות המדינה מציגה מדיניות חדשה: הורים העובדים בשירות המדינה, יוכלו לבצע שעות נוספות – גם בעבודה מהבית • במקביל, יורחבו  ההגדרות של משרת הורה

נציב שירות המדינה, פרופסור דניאל הרשקוביץ | צילום: חיים צח, לע"מ

כחלק מקידום מדיניות תומכת משפחה בנציבות שירות המדינה, החל מ- 1.7.21 ייכנסו לתוקף הנחיות מהפכניות התומכות בשילוב ואיזון בית-עבודה מיטבי לעובדות ועובדים המוגדרים ב'משרת הורה'. ביניהן, האפשרות לבצע שעות נוספות בעבודה מהבית וכן, הרחבת הגדרת 'משרת הורה' לכל הורה לו ילד/ה עד גיל 12. זאת ללא יוצא מן הכלל וללא תלות להגדרת הקשר בין ההורים. זאת, כמובן ,בהתאם לגיל הילד/ה ולזיקה המשפטית.

המדיניות החדשה מסייעת בהסרת חסמים משמעותיים להגברת השוויון המגדרי בשירות המדינה להורים ומאפשרת לייצר איזון מיטבי ושגשוג הדדי – הן למשפחה והן לקריירה. מהלכים מסוג זה מבטיחים הגברת האיזון בין חיי המשפחה לקריירה, קידום הורים לתפקידים בכירים, בדגש על אימהות,  וכן תימרוץ אבות לחלוקה שוויוניות של טיפול בילדיהם. מהלך זה הינו  בהמשך לקמפיין הנרחב "אבא בארבע" שהושק בחודש פברואר האחרון, כחלק ממדיניות תומכת משפחה המקודמת בנציבות שירות המדינה.

נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, מציין, כי המדיניות החדשה והחשובה מהווה בשורה מהפכנית עבור הורים העובדים בשירות המדינה – בפרט, ועבור המשק כולו – בכלל: "נציבות שירות המדינה, כקטר המוביל את המשק הישראלי, דואגת להישאר מעודכנת ומחוברת לשטח – בייחוד לאחר השנה המורכבת שעברה על כולנו, אשר שינתה את שגרת חיינו. הנציבות רואה בקידום מדיניות תומכת משפחה – משימה ראשונה במעלה. מדיניות זו תורמת לאין שיעור לאיכות העבודה ותוצריה, וכמובן לרווחתם של העובדים והעובדות שלנו. מדיניות זו מקדמת שוויון מגדרי באופן שורשי, ומצמצמת את הפערים הבאים לידי ביטוי בין גברים ונשים העומדים בפני אתגרים שונים אלו מאלו בכל הנוגע לתפקודם המשפחתי כהורים". פרופ' הרשקוביץ הוסיף כי הוא סמוך ובטוח כי עשרות אלפי הורים המקדישים חייהם לעבודת השליחות במסגרת שירות המדינה, ישמחו על הבשורה ועל האפשרות לשלב בין הקריירה למשפחה בצורה טובה יותר ומותאמת יותר לימינו.

יצוין כי בשנת 2020 פעל צוות משותף של נציבות שירות המדינה ומשרד האוצר לבחינת זכויות הורות בשירות המדינה. במסגרת עבודתו מצא הצוות כי אימהות מבצעות 30% פחות שעות נוספות משאר הנשים ובכך נפגע שכרן משמעותית. כמו כן מצא הצוות כי אבות חשים כי אין להם לגיטימציה למימוש משרת הורה. בזכות האפשרות לבצע שעות נוספות מהבית והרחבת משרות ההורה, אבות יוכלו לבלות יותר זמן בקרב המשפחה, ואימהות יצמצמו את פער השכר המגדריים.

המדיניות החדשה מבוססת על פיילוט שהתקיים במשך 5 שנים (בין השנים 2016-2020) בשיתוף נציבות שירות המדינה ואגף השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר, לאור המלצת דו"ח וועדת שטאובר משנת 2014. עם סיום הפיילוט, ולאחר שנערכו בו שינויים והתאמות בהתאם למשוב ובקרה שנעשו, הוחלט לאמץ את מסקנותיו ולעגן אותן בהנחיית נציב מס' 3.4.

להרחבה- ניתן לעיין בדו"ח הצוות לבחינת זכויות הורות, נתונים, תיאוריה וסקירת הנושא בארץ ובעולם.

כתיבת תגובה