עוד צעד לקראת רפורמת היבוא: הפיקוח והאכיפה ישולשו

שלב נוסף בדרך ליישום רפורמת היבוא של משרד הכלכלה והתעשייה: מכרז לגיוס מפקחות ומפקחי השטח, שיבצעו את האכיפה בשווקים יצא לדרך, במטרה לשלש את מערך האכיפה | במסגרת הרפורמה, יוכלו היבואנים לייבא מוצרים רבים ולשווקם בישראל על בסיס הצהרה בלבד | צעד זה יצמצם את עלויות היבוא ויקצר את זמן ההמתנה לקבלת תו תקן

מכולות בנמל | צילום: shutterstock

מינהל התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה יצא במכרז פומבי לגיוס מפקחות ומפקחים חדשים לשווקים, שיצטרפו למערך האכיפה, אשר ימנה 58 עובדות ועובדים עם סיום הגיוס ויעסקו בפעולות פיקוח ואכיפה. מספר אנשי הפיקוח מכלל עובדי המינהל, בסיום התהליך, ישולש ויגיע ל-30. בשלבים המוקדמים של הגיוס, שהתבצעו לאחרונה, נבחנו ועברו כבר את תהליך הקבלה, 9 עובדי מכון התקנים.

הרפורמה ביבוא הנה המקיפה ביותר שבוצעה עד היום ביבוא מוצרים לישראל והיא תחול, בין היתר, על מוצרי חשמל לבית (מקררים, מכונות כביסה, מדיחי כלים, תנורים, גופי תאורה ועוד), מוצרי אלקטרוניקה, מוצרי ילדים (צעצועים לילדים מעל גיל 3, עגלות תינוק, מיטות ולולים, נדנדות, כסאות גבוהים ועוד), מוצרי פנאי וספורט, מוצרים לבית, עדשות ראיה ומשקפי שמש, אופניים, מצתים, וכן ציוד מגן אישי, אלקטרודות, מערכות צנרת מים לבניינים, מצברים ועוד .

במסגרת הרפורמה, יוכלו היבואנים לייבא מוצרים רבים ולשווקם בישראל על בסיס הצהרה כי המוצר אשר הם מייבאים ומשווקים, עומד בכל דרישות התקן, (ובכפוף לשמירת תיק מוצר הכולל אסמכתאות הנדרשות לפי הפקודה והחוק) כך שאינו מסכן את הצרכנים בטיחותית או בריאותית. צעד זה יצמצם את עלויות היבוא ויקצר את זמן העיכוב, אשר גם לו עלות כספית, משלב היבוא עד לשיווק.

במקביל, כוללת הרפורמה החמרת הענישה נגד מפרי החוק. יבואנים ומשווקים, אשר יימצא כי הכניסו לישראל מוצרים אשר אינם עומדים בדרישות התקן, וזאת על אף ההצהרה עליה חתמו, צפויים לסנקציות מנהליות (יבואן מפר ייכנס למסלול בדיקות מחמירות במקום מסלול הצהרות), עיצומים כספיים אשר הוגדלו במסגרת הרפורמה עד למאות אלפי שקלים, ואכיפה פלילית עם ענישה מוגברת (עד שנה וחצי מאסר או כפל הקנס בהתאמה).

גיוס המפקחים מהווה שלב ראשון בהרחבת מערך האכיפה של מינהל התקינה, אשר יכלול עד להחלת הרפורמה ביוני השנה – גיוס של חוקרים פליליים, עוצמים כספיים (האחראים על הטלת עיצומים כספיים) וכן מפקחים שיבצעו בקרות על משלוחים מיובאים על בסיס מערכת הערכת הסיכונים.

המפקחים בשווקים יהיו אמונים על ביצוע פעולות פיקוח ואכיפה, על קיום הוראות חוק התקנים ופקודת היבוא והיצוא. כמו כן יופקדו המפקחים על עריכת ביקורות, איסוף מידע, ראיות ומסמכים, ביצוע נטילות מצרכים לצורך בדיקת התאמתם לתקנים במעבדות וניהול תיקי פיקוח ואכיפה.

עם סיום תהליך המיון, יעברו הנבחרים תהליך הכשרה, במסגרתו יעברו הכשרות ייעודיות על ביצוע חקירות, הפעלת סמכויות מנהליות ופליליות לפי חוק התקנים ופקודת היבוא, התנסות בעבודת שטח למטרת פעולות פיקוח ואכיפה ועוד. עם סיום הקורס ימונו ברשומות כמפקחים ויצורפו למערך האכיפה של מינהל התקינה.

גיוס המפקחים, כאמור, הינו צעד נוסף בהיערכות משרד הכלכלה והתעשייה לרפורמה ביבוא, אשר תכנס לתוקף בחודש יוני 2022. במקביל פועל המשרד להשלמת רשימת התקנים אשר יכללו ברפורמה ואופן בדיקתם עם הכניסה לישראל, להקמת מערכת בקרת משלוחים מבוססת על הערכת וניהול סיכונים ולעדכון מערכת אכיפה וענישה, אשר ילוו את הרפורמה. בנוסף בוחן המשרד בשיתוף עם הממונה על הביטוח ושוק ההון במשרד האוצר, תשתית של מערך ביטוחי לעוסקים שיעודד ציות להוראות התקנים ורגולציה טכנית.

שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי: "רפורמת היבוא מתקדמת ומשרד הכלכלה והתעשייה יוצא במכרז לגיוס מפקחים, שתכליתו להעביר את מאמץ הפיקוח הקיים היום משערי הכניסה לישראל לשווקים. מטרת המהלך היא להבטיח שהצרכנים ירכשו מוצרים בטוחים, להגביר את פעילויות  הפיקוח והאכיפה בשווקים ולהחמיר את הענישה כלפי אלו שיפרו את הכללים. לצד תגבור מערך האכיפה, אנו מצפים שהאמון שאנו נותנים במסגרת הרפורמה ביבואנים ומאפשרים כניסה יעילה ומהירה לשווקים, יבוא לידי ביטוי בהורדת המחיר לצרכנים".

איגור דוסקלוביץ', הממונה על התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה: "המשרד פועל נחרצות להיערכות הולמת להקלות שיינתנו ליבואנים במסגרת הרפורמה. היערכות זו כאמור כוללת הגברה משמעותית של מערך פיקוח ואכיפה של הממונה על התקינה, החמרת הסנקציות והענישה כלפי מפרים, עדכון הוראות ונהלי עבודה, שיפור מערכות מחשוב קיימות ובנייה של מערכות חדשות, ביניהן מערכת להערכת הסיכונים שתאפשר להגביר את יעילות פעולות הפיקוח".

כתיבת תגובה