עול קשה מנשוא

מטפלים גם בילדים וגם בהורים המזדקנים • על פי מחקר חדש עקב העלייה בתוחלת החיים ובגיל ההולדה, הדור הנוכחי בישראל נאלץ לטפל במקביל בילדיו ובהוריו • ללא מענה של המדינה לצורכי ההורים המזדקנים נאלצת המשפחה להשלים בעצמה את שעות הסיעוד החסרות כמו גם לספק להורים תמיכה שוטפת במטלות היומיום

סיעודי | (ארכיון)

מחקרם של ד"ר ארז כהן מאוניברסיטת אריאל וד"ר יעל בנבנישתי מהמרכז לחקר הזקנה, מצא כי בחמש השנים הקרובות, צפויה עלייה של 63% בצורך של הורים מבוגרים בטיפול ועלייה של יותר מ־100% בעשור וחצי הקרובים. ב-20 השנים הבאות, צפוי חלקה של האוכלוסייה הזקנה בישראל לעלות, כתוצאה משינויים דמוגרפיים בחברה הישראלית, הבאים לידי ביטוי ב'יחס התלות'. יחס זה מבטא את מספר המבוגרים בגילאי 65 ומעלה, לכל מאה אנשים בגיל העבודה. מאז אמצע העשור הנוכחי, החל יחס התלות בישראל לעלות באופן בולט ועומד כיום על למעלה מ-25, בעוד תחזיות האוכלוסייה מנבאות כי בשנת 2025, הוא עשוי לחצות את ה-30.

על פי ממצאי המחקר, בני המשפחה אחראיים על רוב הטיפול בהורה המזדקן, אשר אמור לעמוד בקריטריונים נוקשים ביותר, לשם קבלת תמיכה סיעודית. במרבית המקרים, הוא אינו עומד בקריטריונים ונאלץ לדאוג לתמיכה הנדרשת בכוחות עצמו. כמו כן הצביע המחקר, על קיצור משמעותי בימי האשפוז בבתי חולים, המאלצים את בני המשפחה לסייע להורה המזדקן בתקופות ההחלמה, גם באותם שלבים בהם נדרשת השגחה צמודה. כך שבניגוד לעבר, הופך הטיפול בהורה המזדקן לארוך טווח.

מאחורי הנתונים, ניצבות אלפי משפחות באזור גיל ה-40, המתמודדות גם כך בקושי מול יוקר המחיה וההוצאות הנלוות המרובות בגידול ילדים. התמודדות במקביל גם עם הוצאות טיפול של אלפי שקלים בהורה סיעודי, מובילות לא רק  לקריסה כלכלית אלא גם לפירוק התא המשפחתי. המחקר צריך לשמש צלצול השכמה לדור שמסרב לפקוח את עיניו וממשיך לגלות בורות בנושאים פיננסים, כמו ביטוחי בריאות, פנסיה ועוד. האחריות לא להיות 'מופתעים', מוטלת על כל אדם שמשפחתו חשובה לו.

מלבד שיקוף המציאות העגומה, מציע המחקר גם הצעות לשיפור, הנשענות על מודלים של טיפול ותגמול, הנהוגות במדינות שונות בעולם. המלצות המחקר כוללות בין השאר הטבות במיסוי לעובדים בעלי הורים מזדקנים, במקביל לעבודה גמישה, הכוללת צמצום שעות העבודה באופן זמני, עבודה מהבית, דחיסת שעות העבודה השבועיות ועוד.

הכותב הוא אופיר זילביגר – יועץ לכלכלת המשפחה ומומחה להתנהלות כלכלית

כתיבת תגובה