עלייה במספר הגולשים. ירידה דרסטית בהורדת אפליקציות

הדוח השנתי אל מצב רשת האינטרנט בישראל מצביע על עלייה בביוש, בלשון הרע וברכילות. אך מצד שני על עלייה דרמטית בפעילויות עזרה לזולת באמצעות הרשתות החברתיות. העידן הדיגיטלי – תמונה עדכנית

גולשים ברשת. צילום: scyther5 | שאטרסטוק

בזק פרסמה בסוף השבוע האחרון את הדוח השלישי שלה על מצב האינטרנט בישראל לסיכום שנת 2016. הדוח סוקר את הרגלי השימוש וההתנהגות של הישראלים בעידן הדיגיטלי והוא מבוסס על מחקר שערכה החברה על האינטרנט בישראל, המגמות השולטות בו ושימושיו השונים, וכן על נתונים מפעילות החברה ומערכותיה.

לצורך הדוח נערך בין השאר סקר בשיתוף מכון המחקר TNS, בקרב 1,000 נדגמים כולל בני נוער, הכולל קטגוריות שונות המרכיבות את החיים הדיגיטליים של כל אחת ואחד מאתנו. הסקר ונתוני התשתיות שנאספו ממערכות בזק בצרוף אנליזה של נתוני השוק, משקפים תמונת מצב של החיים בעידן הדיגיטלי לשנת 2016.

מהדוח עולה כי מספר המשתמשים באינטרנט בישראל עומד נכון ל-2106 על כ-6.4 מיליון. קצב הגלישה ממשיך לעלות בהתאם לשימושים המוגברים ברשת, כאשר רוחב הפס הממוצע באינטרנט הנייח, עומד כיום על 65 מגה, עלייה של כ-30% בהשוואה לשנה הקודמת. הגולש הממוצע מוריד כיום קבצים בנפח של כ-4 גיגה ביום, עליה של 38% תוך שנה. ושימו לב לנתון המדהים הזה: 10% מהבתים בישראל הם בתים חכמים ותחום הענן ממשיך לצבור תאוצה, כאשר כ-60% מגבים תמונות וסרטונים על גבי הענן.

1

בנוסף לנתונים כמותיים אודות מספר משתמשי האינטרנט, קצב הגלישה שלהם והחלוקה לאינטרנט נייח וסלולרי, נסקרו בדוח נתונים רבים אודות תופעות והרגלים שלנו כמשתמשים. מתברר כי כ-90% מהישראלים פעילים בוואטסאפ. מדובר בנתון חדירה מדהים בכל קנה מידה וניצחון מוחלט של תכנת המסרים בקטגוריית הרשתות החברתיות.

אחד הצדדים הפחות יפים של המדיה החברתית הוא תחום השיימינג, לשון הרע ורכילות. מה עושים הישראלים עם תמונות ופוסטים שמכילים שיימינג? 33% ענו שהם לא עושים כלום, ו-22% אפילו הכריזו שהם מוחקים מיד, אבל יש מי שמדבר על זה או מעביר את זה הלאה: 12% מדברים על זה ו-13% מעבירים הלאה ברשתות.

עם זאת, כמו דברים רבים בעולם, לרשתות החברתיות לא מעט שימושים חיוביים. הן משמשות גם כפלטפורמה של עזרה הדדית, כאשר כ-85% מהגולשים נחשפו לבקשות לעזרה כמו עזרה כלכלית, רפואית או עזרה לזולת מכל סוג שהוא.

ומה עם הפרטיות שלנו ועם הביטחון האישי שלנו באינטרנט? נתון חדש ומטריד שעולה מהמחקר מצביע על-כך שלאחד מכל חמישה ישראלים שמחוברים לרשת פרצו למייל, לפייסבוק או לחשבונות דיגיטליים אחרים.

2

והנתון המעניין ביותר מעיד על התבגרות הגולשים ומשתמשי הסמרטפונים. תופתעו לגלות שהשנה דווקא הורדנו הרבה פחות אפליקציות מאשר בשנתיים הקודמות. שימו לב: ב-2016 הורדנו רק 11 אפליקציות חדשות בממוצע לעומת 32 אפליקציות חדשות שהורדנו בשנת 2014, נפילה של כ-66%.

והנה נתון שנשות הציבור החרדי יחתמו עליו בשתי ידיים. לא לכולנו מתאפשר לקפוץ לסיבוב קניות בחו"ל מדי חודש, אבל כנראה שהפסקנו לחשוש מרכישות אונליין: אין ספק שזו הייתה השנה של אתרי הקניות. כ-80% מהישראלים ביצעו השנה קניות ברשת, כאשר 42% קנו לפחות מוצר אחד באתרי קניות בחו"ל, לעומת 32% בשנה שעברה. אך עדיין הרוב מעדיפים לרכוש באתרים ישראלים (65%).

5 3 4

כתיבת תגובה