עליית המחירים: גם הלחם המפוקח ייכלל בגל ההתייקרות

הלחם יתייקר בכ-3.5% • מדיניות ה'אין לנו ברירה' שנוקטות החברות הגדולות שמייקרות מוצרים מגדילה את ההוצאה למשקי הבית • אסם תייקר מוצרים ב-2% עד 4.5%, החשמל יתייקר בכ-8%, המים בכ-4.5% ומוצרים נוספים עתידים להתייקר בעקבות זאת

לחם | צילום: Evan Swigart from Chicago, USA ויקיפדיה

האם גם הלחם המפוקח יצטרף לגל עליית המחירים שתפקוד את המדינה בעוד כשבועיים? בעלי המאפיות פנו לוועדת המחירים בבקשה להעלות את מחיר הלחם שבפיקוח, בשל התייקרות חומרי גלם ותשומות ייצור. העיתונאי ניתאי ענבי, הכתב הכלכלי של גל"צ דיווח הבוקר כי מחירי הלחם בפיקוח צפויים להתייקר בכ-3.5% וכי ועדת המחירים (המשותפת למשרדי האוצר והכלכלה) תמליץ ככל הנראה על ההעלאה.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

בימים הקרובים תתכנס הוועדה לדיון בנושא העלאת מחירי הלחם שבפיקוח, וזאת, לאור בקשת בעלי המאפיות לעדכן את המחיר המפוקח, בשל עליית תשומות הייצור, לצד העלייה הצפויה בתעריף החשמל. השרים כחלון וכהן, שרי האוצר והכלכלה אינם נדרשים לאשרר החלטות כאלה ולא יוכלו להטיל ווטו על ההתייקרות הצפויה.

ממשרד האוצר לא נמסרה תגובה לידיעה, ואילו ממשרד הכלכלה והתעשייה נמסר כי וועדת המחירים, בראשות יו"ר הוועדה במשרד האוצר – בה חבר גם נציג משרד הכלכלה, המפקח על המחירים – דנה בבקשת המאפיות להעלאת מחיר הלחם המפוקח. עם פרסום החלטת הוועדה, על ידי יו"ר הוועדה, נפעל בהתאם.

השבוע הודיעה 'אסם' כי תייקר שליש ממוצריה, כמו פתיתים, מנה חמה, חמוצי בית השיטה, שקדי מרק, גלידות נסטלה וביסלי. לעומת זאת, במבה, מטרנה, קפה, פסטה ובייגלה לא ייכללו בעליית המחיר.

בכך מצטרפת 'אסם' לשורת חברות של מוצרי יסוד שטענו כי 'בלית ברירה' הן מעלות מחירים. תנובה, טרה ומחלבות גד ייקרו את הגבינות שאינן בפיקוח – ועתה צפוי גם מחיר החלב לעלות, כשהסאגה בין המחלבות לכחלון תסתיים – אם בכלל.

משקי בית רבים נזעמים על עליות השערים, כשברקע כאמור, מרחפת הכוונה לייקר את מחירי החשמל ב-8% ואת מחירי המים ב-4.5%. בקרוב יתקיימו הליכי שימוע לרשויות המים והחשמל וייתכן כי העליות תיבלמנה – אך הסיכוי לכך קלוש.

גם הארנונה צפויה לעלות – בשל צו הארנונה המאפשר ייקור מדי שנה באחוזים נמוכים, וכל אלה מצטברים לעליות מוצרי צריכה כמו מחיר חבילות סלולר, טיסות בחלק מהחברות וכדומה – כשבממוצע כל משק בית בישראל יידרש לעוד מאות ש"ח נוספים בשנה שייצאו מכיסו לצריכה שוטפת.

סביר גם כי גל ההתייקרות יביא להעלאת מדד המחירים בכ-0.2 נקודות האחוז בממוצע מצטבר, כיוון שהעליות במחירי החשמל ישפיעו על מחירים בחברות שלא פרסמו על התייקרות מחירי מוצרי הצריכה שלהן. במקביל, הריבית עשויה אף היא לעלות בעקבות עליית המחירים.

בעקבות העלאת מחירי החשמל מסר נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש כי "המגזר העסקי עומד בהתנגדותו הנחרצת לאופן העלאת התעריף, ודורש מרשות החשמל לעלות את התעריף באופן אחראי ומידתי. יש לפרוס את העלייה המתוכננת בתעריף החשמל על פני מספר שנים ובכך לצמצם את הגידול השנתי בתעריף החשמל לשנת 2019. יש לזכור כי העלאת תעריפי החשמל מצטרפת להעלאת תעריפי המים והארנונה על ידי הממשלה, שאחראית באופן ישיר להעלאת יוקר המחייה. החשמל הינו מרכיב משמעותי בסל ההוצאות, הן של הצרכן הביתי והן של המגזר העסקי, והעלאת תעריפי החשמל בצורה קיצונית, תפגע באופן ישיר בכלל אזרחי מדינת ישראל אשר יאלצו לשלם יותר עבור הזכות הבסיסית לצרוך חשמל ובאופן עקיף, כתוצאה מהעלאת מחירי המוצרים בשל העלאת מחירי החשמל. על רשות החשמל להתחשב בכלל אזרחי ישראל ולמנוע עלייה דרסטית ופתאומית של עד 8% בתעריף החשמל".

ברוש הבהיר כי "ה'טעות' בה הודתה רשות החשמל מצטרפת לעובדה שהעלאת תעריפי החשמל פורסמה במהירות ללא הפרטים המלאים והמדויקים לציבור. מדובר בחוסר שקיפות קיצוני שמקורו בחוסר תשומת לב במקרה הטוב, ואף זלזול בכספי הצרכנים. אנו מקווים כי בהערכת העלויות המוכרות בתעריף החשמל ננקטת זהירות רבה יותר. היום פנתה התאחדות התעשיינים לרשות החשמל בבקשה לקבל את התחשיבים שעל פיהם החליטה הרשות לייקר את תעריפי החשמל, ובכוונת ההתאחדות לבדוק את העלויות ולפעול בהתאם לתוצאות הבדיקה. בנוסף אנו בוחנים האם אין בהעלאה הנוכחית פיצוי יתר, של מעל למיליארד וחצי השקלים, שרשות החשמל ציינה שנדרשים כתוספת בתעריף בשנת 2019".

כתיבת תגובה