על אקטיביזם שיפוטי, כלכלה וחרדים

מפלגה מסתורית הנבחרת קדנציה אחר קדנציה לשלטון משפיעה על החברה, על הכלכלה ועל המדינה ואין לנו מושג לאן נעלם פתק ההצבעה עם שמה • דוד שלומוביץ יצא לראיון עם עו"ד שמחה רוטמן מ'התנועה למשילות ודמוקרטיה' שספרו 'מפלגת בג"ץ' רואה אור בימים אלו – ושב לשתף בתובנות המדהימות • וגם: מה הספר הבא שביזנעסופ"ש ממליץ לרוטמן לכתוב

עו"ד רוטמן עם הספר ממכבש הדפוס

בעוד 82 יום יעמדו אזרחי ישראל מאחורי הפרגוד בפעם השלישית, יבחרו להם את פתק המפלגה, אותו יניחו במעטפה הכחולה וישלשלו לקלפי. במגש הפתקיות מיוצגות – באופן שווה – מפלגות מכל חלקי המפה הפוליטית בישראל: חילונים, דתיים, חרדים, ערבים, רוסים, אתיופים, הזויים, תמימים ימין שמאל, ושאינם יודעים מימינם ומשמאלם.

ספר מהפכני שיוצא לאור בימים אלה מספר לנו שאת הפתק של מפלגת השלטון האמתית, לא תמצאו במגש הפתקיות. גם אם תחפשו היטב. המפלגה השולטת בישראל, הממליכה מלכים, קוצרת ראשים ועורפת קריירות, ניכסה לעצמה את השלטון, ללא שנבחרה ולו פעם אחת בבחירות דמוקרטיות. זאת מפלגה ששולטת שלטון דיקטטורי במדינת ישראל, בכמעט ארבעים השנים האחרונות.

נציגי מפלגת השלטון האמתית, נבחרים באגודות וישיבות חסויות מנתיני הדיקטטורה. מועמדים נפסלים בקריצת עפעף ומקורבים לראשי המפלגה, מקבלים קידום אחר קידום מבלי פוצה פה ומצפצף. על פי חוקי מפלגת השלטון, חסינים נציגי המפלגה מביקורת. דעותיהם חשובות ואין בלתם. פרשנויותיהם עולות על כל פרשנות אחרת של בן אנוש והחלטותיהם גוברות על רצונם של נבחרי העם. ברוכים הבאים לטקס הסרת הלוט ממפלגת השלטון האמתית, 'מפלגת בג"ץ'.

חסינים מביקורת. בית המשפט העליון | צילום: פלאש 90

את הספר עם השם המיליטריסטי 'מפלגת בג"ץ' כתב עו"ד שמחה רוטמן, היועץ המשפטי ואחד מהמייסדים של 'התנועה למשילות ודמוקרטיה'. שמו המקורי של הספר היה, "7 פסקי דין שערורייתיים של בג"ץ". לפני כשנה וחצי התגייס הציבור בפרויקט מימון המונים ורכש ברכישה מוקדמת כמות של כ-1,500 עותקים, שמימנו את פרויקט ההוצאה לאור ואת ההפצה על ידי הוצאת הספרים 'סלע מאיר'.

כחודשיים ימים ארך גיוס ההמונים, בסיומו התברר שהסכום הסופי עבר בכמה אחוזים את היעד שהוצב. 1,100 איש הזמינו כ-1500 ספרים ותרמו למימון הוצאתו של הספר כ-247,000 שקלים.

בית המחוקקים לשדה קרב

הנה כמה מילים שנכתבו בפרק הראשון: "הסעיפים בחוק היסוד שקבעה הכנסת, שנועדו לשמור על בית המחוקקים של המדינה כמקום לליבון דמותה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, הפכו לאות מתה. בחסות בג"ץ הוא הפך לשדה קרב, אליו נכנסו בדלת הראשית גורמים המצהירים על הזדהות אידיאולוגית עם אויביה האכזריים ביותר של מדינת ישראל".

הרקע לספר ובעצם לכל המהפכה המשפטית-דיקטטורית שעוברת מדינת ישראל, התחיל בשנת 1995 אז נפל דבר בישראל. בית המשפט העליון בראשות הנשיא אהרן ברק, הודיע לאזרחי ישראל כי יש להם חוקה. ההודעה הסתתרה בין עמודי 'פסק דין המזרחי', שהיה לאבן הפינה של המהפכה השיפוטית בישראל.

ככל שגדל תאבונו של בג"ץ לכוח, החלה המערכת הפוליטית להבין את חומרת המצב: לישראל יש "חוקה" שהכנסת לא חוקקה, ואדונה של החוקה הזו הוא בית המשפט העליון. בספר 'מפלגת בג"ץ' שכתב רוטמן, הוא נוטל על עצמו משימה מורכבת וקשה: להאיר את קורותיה של המהפכה השיפוטית שחולל בית המשפט העליון, להסביר את נזקיה העצומים, ולחשוף היבטים חשובים בה שהקורא הישראלי אינו מודע להם.

הספר חושף ומנתח פסקי דין והכרעות, שקשה להאמין כי פורסמו על ידי בית משפט במדינה דמוקרטית – החל מפגיעה אנושה בהפרדת הרשויות, עבור בחיסול הממוקד שבוצע בחופש החוזים ובכלכלת השוק, וכלה בביטול מדיניות הקרקעות ההיסטורית של הציונות.

לרגל הוצאת הספר, שוחח 'ביזנעסופ"ש' עם עו"ד שמחה רוטמן ושמע ממנו באופן בלתי אמצעי, את הרקע לכתיבת הספר, עד כמה פוגע האקטיביזם השיפוטי של בית המשפט על הכלכלה בישראל, איך בית המשפט הרס במו ידיו את תהליכי העסקאות במערכת העסקית הארצית והבינלאומית ועל ההתערבות הגסה של בית משפט, בנושאים שכלל לא קשורים אליו, אולם יוצרים עומס בלתי אפשרי על מערכת המשפט והורסים את שארית האמון שהיה לאזרחים במערכת המשפט בישראל.

מי אתה עו"ד שמחה רוטמן?

"אני היועץ המשפטי של התנועה למשילות ודמוקרטיה, הרקע המשפטי שלי כולל תואר ראשון במשפטים מאוניברסיטת בר-אילן, ותואר שני במשפט ציבורי, בתוכנית משותפת של אוניברסיטת תל אביב ואוניברסיטת נורת'ווסטרן במדינת אילינוי בארה"ב. את התנועה הקמנו לפני שבע שנים, מתוך מחשבה שיש במדינת ישראל, 'בעיית משילות קשה'. אנשים מצביעים לכנסת, לנבחרי הציבור, אבל מתברר שהם לא באמת יכולים לקדם את המדיניות שלשמה הם נבחרו, בגלל חסמים שנוצרים, בין היתר, על ידי משפטנים, יועצים משפטיים, בג"ץ וכדומה".

עם תחילת השיחה, רוטמן ממהר להדגיש – והוא גם יחזור על כך כמה פעמים במהלכה. "לבית המשפט וליועץ המשפטי, יש תפקידים חשובים מאוד. הבעיה מתחילה כאשר הם חורגים מהתפקידים החשובים שלהם ומתחילים לעשות דברים שהם לא צריכים לעשות. למשל, להתערב בהחלטות מדיניות ולקבוע במקום נבחרי הציבור מה צריך, ראוי, מידתי, סביר, וכל מיני מילות קסם כאלה שמטרתן היא אחת: אנחנו נחליט ולא אתם".

מי המליך את מפלגת בג"ץ?

בהמשך יסביר רוטמן, את השיטה ואת סדרת המהלכים, שבעזרתם השליט השופט אהרון ברק, את מערכת המשפט על ישראל. "בית המשפט מתעלם קודם מרצון נבחרי הציבור בממשלה, לאחר מכן מתעלם מרצון נבחרי הציבור בכנסת ולבסוף גם מרצונו של הפרט. הכל נעשה, שוב, באמצעות כל מיני מילות קוד 'עילת סבירות', 'עילת מידתיות', פרשנות תכליתית ועוד". אומר רוטמן.

"אם אני, השופט, יכול להחליט ששחור זה לבן ולבן זה שחור, אז אני בעצם השליט כאן. אני לא רק מחליט מה אני אומר, אלא גם מה אתה אומר. זה שליט בצורה עריצה. וכשזה קורה, אנחנו האזרחים איבדנו את החירות שלנו ואת האמון במערכת המשפטית. כשאהרון ברק התמנה לנשיא בית משפט העליון בשנת 1995, רמת האמון עמדה על למעלה מ-90% היום אנחנו עומדים על 40% ומטה". לגבי אחוזי האמון מחדד רוטמן כי "רמת האמון אומרת, שאין אמון בכלל. הממוצע לא רלוונטי היות ורוב האמון הזה נמצא במחנה פוליטי מסוים".

לפני שנדבר על הספר שלך 'מפלגת בג"ץ', אשאל אותך מה עושה התנועה למשילות ודמוקרטיה ביום יום וכיצד היא מנסה להשפיע על הפעילות המשפטית בישראל?

נכנסים לתודעה. התנועה למשילות ודמוקרטיה

"דרך הפעולה של התנועה, מחולקת לשלושה חלקים. החלק הראשון זה מחקר, בו אנחנו מנסים להבין את הבעיות, מנסים למצוא את הפתרונות למצב המשפטי בישראל וחוקרים השוואות למדינות העולם. למשל, מדינת ישראל היא בין היחידות בעולם, המתעללת בזכות העמידה. דהיינו, בכל מקום בעולם, אם אין לך פגיעה אישית, אתה לא יכול לעתור לבית משפט, לעומת זאת בישראל, קם המושג של עותר ציבורי וכל אחד יכול לעתור על כל אחד.

"החלק השני בעבודת התנועה, עוסק בתודעה הציבורית. להציף את הבעיות והפתרונות האפשריים, בפני הציבור ובפני נבחרי הציבור, שלא תמיד מבינים עד כמה אנחנו חריגים בעולם. הספר שלי גם נמצא בקטגוריה הזו. הוא מאפשר לקורא או לאיש הפשוט שלא מבין משפטים, להבין איפה מערכת המשפט וההשתלטות שלה על החלטות מדיניות, בנושאים שהיא לא קשורה בהם, פוגעת קשות במדינת ישראל.

"החלק השלישי הוא ניסיונות לקדם את הפתרונות שהעלינו. באמצעות נוכחות בדיונים רלוונטיים בכנסת; הכנת ניירות עמדת לנבחרי הציבור; עזרה בקידום וניסוח חוקים ופעילות ציבורית אחרת הקשורה לעניין".

המימון להוצאת הספר והפצתו נעשתה, כאמור, באמצעות גיוס המונים. לעמותות השמאל עומדים תקציבים בלתי נגמרים של 'הקרן לישראל החדשה' וקרנות אירופיות נוספות שמוכנות לשלם הון לקידום האג'נדות שלהם. איך אתם מצליחים לממן את פעילויות התנועה למשילות ודמוקרטיה, האם גם לכם יש עמותות כאלה ואחרות התומכות בכם?

"התשובה היא לא", עונה רוטמן בקמצוץ של כאב. "מי שתורם לנו, אלו אזרחים מהשורה ועוד כמה יהודים טובים מהארץ ומהעולם. פרויקט מימון ההמונים של הספר, התבצע דרך ההוצאה לאור, אבל הרעיון דומה. הציבור מבין את המשמעות של הפעילויות שלנו ותומך. הציבור מתחיל להבין, שלא מספיק ללכת לקלפי פעם בארבע שנים (או שלוש פעמים תוך שנה. ד"ש) כדי להשפיע, אלא צריך כל הזמן לקדם את המדיניות שחשובה לו. וזה בדיוק מה שהשמאל עושה, הוא פיתח וקידם את הגופים החוץ-פרלמנטריים, שדוחפים את המדיניות שלהם באופן עקבי ושיטתי. הימין לא עושה את זה כמעט וחבל". צליל קולו של רוטמן מלמד על שאיפה לתרומות רבות יותר, כדי להצליח בפעולות התנועה.

את הספר כולו כתב רוטמן, אולם את ההקדמה כתב 'אדם גולד'. דמות אינטרנטית וירטואלית עלומה, שאף אחד לא יודע מי היא. אדם גולד כתב בשנים האחרונות ביקורת חריפה על המערכת המשפטית הרקובה, בערוץ טלגרם ייעודי ובטוויטר, לאחר שפייסבוק חסמו את חשבונו מספר פעמים עד לחסימה הסופית.

כל הכבוד! פחדן!

השפה הרהוטה והידע המשפטי של 'אדם גולד', משכו אליו אלפי גולשים ועוקבים ברשתות החברתיות. הפוסטים שהעלה גולד, זכו לאלפי צפיות והחלו להניע את אמות הספים במערכת המשפט. ניסינו להציל מפיו לזהות הדמות הבדויה הזו, אולם רוטמן מספר שהוא התכתב עם אדם גולד מספר פעמים דרך הטוויטר ואף קיבל את המייל שלו, אולם הוא טוען שהוא לא יודע מי האיש. אני יודע? רוטמן עו"ד אולי יש לו חיסיון עו"ד לקוח.

ברק והחרדים | צילום: באדיבות המצלם

לשאלה מה יקרה אם יום אחד תגלה שגולד הזה הוא בכלל איזה שופט עליון, היורד אל העם לזעוק את מה שאינו יכול לעשות שם? רוטמן עונה: "אומר לו, כל הכבוד! פחדן!".

"אדם גולד כותב חד מאוד. הוא מסדר את החומר בצורה מעניינת ונכונה. ביקשתי ממנו ביחד עם המוציא לאור, שהוא יכתוב את ההקדמה לספר, ולשמחתנו הוא הסכים". רוטמן מגלה בלי הרבה ספוילרים, כי ההקדמה עוסקת בין היתר בפסק דין 'אפרופים' הידוע (לא משנה מה כתבו הצדדים בחוזה ומה הסכימו ביניהם. בית המשפט רואה את עצמו, כסוברני לתת את פרשנותו "האובייקטיבית" לחוזה, למורת רוחם של שני הצדדים). זאת פסיקה שפגעה אנושות בכל מערכת החוזים בישראל. בהמשך יסביר לנו רוטמן עד כמה פגע בית המשפט בכלכלה הישראלית, בעקבות הפסיקה המקוממת.

רוטמן מוסיף ומספר על 'אפרופים: "השופט דנציגר, שאינו חשוד בימניות יתר, או ברצונו להרוס את בית המשפט בישראל, מתח ביקורת בתור שופט עליון, על פסיקת אפרופים, בכנס של לשכת עורכי הדין. השופט אהרון ברק ששמע את הדברים נכנס בו 'בלי ברקסים' – כמו שאומרים – וממש ביזה אותו ונתן לו על הראש.

"פסיקת אפרופים הכניסה המון אי ודאות למערכת העסקית בארץ. בעלי עסקים החלו לחשוש, שבית המשפט ייקח את החוזה הברור, החתום, ויפרש אותו בדיעבד, באופן הפוך מהכוונה המקורית. השופט שטיין – שמונה אגב, על ידי השרה שקד – הוציא ממש לאחרונה פסק דין (רכבת ישראל נגד ביבי כבישים) ובו הוא למעשה מבטל את פסיקת אפרופים, בלי לקבוע את רגע המוות".

אולי מכיוון שהגענו לעסוק בפסק דין אפרופים וההשפעה שלו על הכלכלה הישראלית, נרחיב את השאלה. עד כמה וכיצד משפיע האקטיביזם השיפוטי על הכלכלה בישראל?

רוטמן פותח ומסביר שמרחב החוזה, הוא כלי עסקי מספר אחד. "אין כזה דבר עולם עסקי, בלי חוזים ובלי אמון במערכת החוזים. כי למעשה, כל רכישה בסופר מרקט, היא בעצם חוזה בין שני צדדים. אם יש בעיית אמון במערכת החוזים בגלל בית המשפט, אנשי העסקים צריכים לייצר לעצמם כל הזמן בטוחות, כדי להגן על עצמם מפני הפרשנות שבית המשפט יחליט להעניק לחוזה, למרות שהדברים כתובים בו במפורש".

זאת אמירה מאוד כללית. תוכל לתת דוגמא למצב בו אי אמון במערכת החוזים, פוגעת ישירות בכלכלה הכללית ולא רק בפרט?

"בהחלט. קח למשל חוזה לשכירות דירה. כאשר דייר לא מפנה דירה, אתה תגיש לבית המשפט תביעה לצו פינוי ובהמשך גם תגיש תביעה לקבל את דמי השכירות ואת עלות הנזק שאי הפינוי גרם. אם היית יודע בוודאות שתוך חודש אתה מקבל צו פינוי ותוך חודשיים פסק דין לגשת אתו להוצאה לפעול. היית רגוע יותר.

"אבל בגלל שאין לך את הוודאות הזו ולא משנה מה תכתוב בחוזה, בית המשפט יאמר שהתכוונת אחרת, אתה לוקח יותר כסף על שכירות, מבקש צ'קים מראש לשנה או מזומן לארבעה חודשים קדימה. הכל כדי להגן על עצמך. קח את הדוגמא הזו, תכפיל אותה בכל המערכת העסקית בישראל, תקביל אותה לעסקאות תשתיות, בסדר גודל של עשרות מיליוני שקלים ותבין עד כמה שבית המשפט סרבל את המערכת וגרם לעסקאות לא לצאת אל הפועל, או להיסגר במחירים גבוהים יותר ובתנאים אחרים עם שלל הגנות מיותרות".

ובכל אופן לא מדובר כאן על הפסד שניתן לכמת אותו.

"נכון. אבל במצטבר, אין ספק שמדובר בסכומים דמיוניים על פני השנים. בנוסף, מדינת ישראל מפסידה ישירות מהמצב. כי בחוזים בינלאומיים רבים נכתב כיום, שהמשפט לא יתנהל בישראל. כתוצאה מכך, האזרחים במדינת ישראל וגם המדינה עצמה, שחתומה על עשרות חוזי ענק מול חברות בעולם, צריכים לצאת לבתי משפט בחו"ל, עם עלויות גבוהות מאוד. גם את עלות התביעה, שהמדינה יכולה להרוויח כאן ולהכניס לקופתה, אנחנו מייצאים למדינות העולם".

תוך כדי דיון על הנזקים לכלכלה, כתוצאה מהעקמימות המשפטית, רוטמן עושה ספוילר נוסף לספר ומספר על הנכתב בפרק הראשון, בהקשר לאקטיביזם השיפוטי והכלכלה בישראל: "ניתן בהחלט לחבר קו ישיר בין ההתערבות של בג"ץ במדיניות הקרקעות, לבין העלייה המטאורית של מחירי הדיור במדינת ישראל. זאת בעקבות פסילת החלטות של מועצת מקרקעי ישראל בתחילת שנות האלפיים, שהיה להם היגיון כלכלי. פסילה שהובילה לעלייה מחירים מטורפת בגלל העדר היצע קרקעות".

כשאנחנו שואלים את רוטמן, באלו נקודות נוספות ההתנהלות המשפטית פוגעת בכלכלה בישראל, הוא מצביע על התמשכות הדיונים על פני שנים ארוכות, כתוצאה מכך שבית המשפט ניכס לעצמו נושאים רבים שהוא לא צריך לעסוק בהם. "דיון שמתמשך על פני ארבע או שש שנים ואפילו עשר שנים, פוגע פגיעה חמורה ואנושה באזרחי מדינת ישראל ובעלויות הכלכליות שלהם". אומר רוטמן.

לעו"ד רוטמן, יש גם שורה של המלצות לתיקון המצב בישראל, ולשאלתי בנושא, הוא מפנה אותי לתוכנית 10 הנקודות של התנועה למשילות ודמוקרטיה, שם מופיעים הדברים באריכות. ביניהם: ביטול עילת הסבירות; המודל הבריטי – בו יש למחוקק את זכות המילה האחרונה; מניעת התערבות בהחלטות מדיניות; פיצול תפקידי היועץ המשפטי לממשלה; מתן אפשרות למינוי היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה כמשרת אמון של השר והחזרת זכות העמידה, "דהיינו. עותר רק מי שיש לו עניין אישי בנושא. לא עותרים ציבוריים ולא מתקני עולם. אם אתם רוצים לתקן את העולם", אומר רוטמן, "תעשו זאת בדרכים המקובלות. תבחרו לכנסת, תשבו בוועדות ותעבדו לפי הספר".

החרדים: ניסוי כלים

ההפגנה הגדולה נגד בג"ץ | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

לפני שני עשורים, הפגינו כחצי מיליון חרדים בירושלים, נגד מה שכונה אז 'הדיקטטורה של בג"ץ'. הייתה זאת הפגנה שאורגנה בעקבות קביעת בית המשפט, כי הפטור הגורף משירות בצה"ל שהוענק לבני ישיבות, איננו חוקי ועל הכנסת לחוקק חוק בנידון (חוק טל). בימים שקדמו לעצרת התגייסו פוליטיקאים, אישי ציבור, משפטנים ועיתונאים לבטל את העצרת, אולם החרדים המשיכו לשלוח אצבע מאשימה כנגד בג"ץ. במשך השנים המשיך בג"ץ וכרסם בסטטוס קוו בעזרת שורה ארוכה של החלטות. במקביל, משפטנים כמו דינה זילבר ואחרים, פרשנו את החוק היבש, ופגעו במגזר החרדי בנקודות כואבות. גם לפני חמש שנים, יצא המגזר בהמוניו להפגנת ענק נגד אותו בג"ץ עם החשש מפני הפללת מי שלא ייצא לשרת בצבא.

עד כמה הספר העוסק באקטיביזם השיפוטי מזכיר ונוגע בהתנגשות בין המגזר החרדי ומערכת המשפט?

"ניתן לומר ביושר, כי הציבור החרדי היה 'הראשון שזיהה' את האקטיביזם השיפוטי, כאשר תחילה הוא כוון כלפיו וכל אדם צועק איפה שכואב לו. הציבור החרדי קלט את זה לפני כולם וזה הופנה אליו לפני כולם. ניתן לומר שהעליון השתמש בציבור החרדי בתור בובות למבחני ריסוק, ואימן את שרירי האקטיביזם כלפיו.

"היום אני חושב שהתודעה הזאת מחלחלת להרבה ציבורים אחרים. מאידך צריך לומר, שהציבור החרדי ונבחריו ידעו את הבעיה, אך לא עשו כמעט דבר לטפל בבעיה מסיבות מובנות. הם ניצבים תמיד בעמדת המותקף, וקשה לעלות מעמדה זו לעמדת התוקף ולצאת מהמגננה. אולם ברגע שהציבור החילוני מתחיל לטפל בבעיה, כן הייתי מצפה שהמגזר החרדי יהיה שותף לעשייה. ולשאלתך, הספר נוגע בנושא מעט, בעיקר סביב הנושא של פסילת חוקים לדוגמא פסילת חוקי הגיוס".

האם לדעתך ניתן לומר שבג"ץ מגן על המיעוטים בישראל אך לא על המיעוט החרדי?

"אני חושב שבגץ לא יוכל לומר שהוא מגן על מיעוטים. נקודה. הוא לא מגן על המיעוט החרדי, לא הגן על המתנחלים בגירוש ובהרס והוא אפילו לא באמת מגן על המיעוט הערבי. הוא לא מגן על אף אחד, אלא על דבר אחד ויחיד: על הכוח והשלטון שנמצא בידיים שלו. המיעוטים הם סתם תירוץ. מתוך שורה של חוקים שבג"ץ ביטל, בטענה של פגיעה בשוויון, היו חוקים רבים שהציבור החרדי הרוויח מהחוק ובא בג"ץ וביטל את החוק. כלומר, הוא השתמש בטענת השוויון, לא כדי להגן על המיעוט מפני הרוב, אלא כביכול להגן על הרוב מפני המיעוט הנורא והמסוכן, המיעוט החרדי. זה כמובן דבר לא לגיטימי.

"אגב, את הביקורת הזאת מתח גם שופט בית משפט העליון אשר גרוניס שאמר: "אנחנו כביכול טוענים שקיבלנו את הכוח כדי להגן על מיעוט מפני רוב, מה המקום שלנו לבטל חוק שנותן פריווילגיה (בהנחה שזו אכן פריווילגיה) למיעוט לא להתגייס?". לכן הוא טען שההחלטה לבטל את חוקי הגיוס יש איתה בעיה והיא לא לגיטימית".

שאלה לסיום. תוכל לגלות לנו מה נותר על הרצפה או על השולחן בחדר העריכה? האם יש דברים שהספר לא עוסק בהם למרות שהם קשורים מאוד לנושא של הספר?

"ברור שתכננו לכתוב על הרבה יותר דברים, אבל גם מגבלות המקום וגם מגבלות הזמן הובילו לכך שלא כתבנו על הכל. למשל, הספר לא עוסק בהרחבה בנושא המסתננים. הוא לא עוסק – בטח לא בהרחבה שהייתי רוצה – בעניין שידורי הטלוויזיה בשבת, שזו הייתה פעולת אקטיביזם שיפוטי, עוד טרם הכה הברק. הספר עוסק בנקודות שהתחילו בתקופת ברק ובסוגיות שהם כלל ישראליות, במטרה להגיע לקהל קוראים הרחב ביותר.

"ביום מן הימים יתכן שצריך להוציא ספר, שיספר את דברי ימי המהפכה השיפוטית, בפרספקטיבה של הציבור החרדי. כי באמת כמו שאמרנו, כל כלי שיפוטי שבית המשפט העליון פיתח, כדי לקחת לעצמו סמכויות ותפקידים, הוא עשה 'ניסוי כלים' על הציבור החרדי".

אז יש לך כבר נושא לספר המשך?

"כן. רק צריך זמן והרבה. בינתיים יש ספר חדש ואני חושב שהוא קריאת חובה, לכל מי שרוצה להבין מה עובר על מדינת ישראל בשנים האחרונות".

תגובה אחת ל: "על אקטיביזם שיפוטי, כלכלה וחרדים"

  1. למי שלא יודע שופט בגץ אלכס שטיין ביטל לאחרונה את הלכת אפרופים

כתיבת תגובה