בנק ישראל מחייב את הבנקים לעבוד עם יועצי משכנתאות

המפקחת על הבנקים שלחה מכתב לבנקים ובו הם נדרשים לקבוע בתוך שלושה חודשים נוהלי עבודה מול יועצי המשכנתאות ■ התאחדות יועצי המשכנתאות: "לצערנו הבנקים הם אלה שמחליטים מי יועץ משכנתאות מורשה"

בנק ישראל. צילום: sangaku |שאטרסטוק

שבוע לאחר שנפתחה חקירה נגד יועצי משכנתאות חרדיים שנעצרו על ידי המשטרה בחשד לזיופים, מנסה המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, לעשות סדר בעבודת היועצים מול הבנקים.

אין זה סוד שהבנקים מעדיפים שלא לעבוד מול היועצים וזאת כי היועצים מצליחים להשיג תנאים טובים יותר במשכנתא בגלל הניסון וההיכרות שלהם עם השוק. מה שקורה בפועל, הלוקח מרוויח והבנק מפסיד כסף. זו הסיבה גם, כך להערכת יועצי משכנתאות, שהבנקים מנסים למצוא בשוליים יועצים שעסקו בזיופים כדי להוציא שם רע לכולם ובכך לסלק אותם מהזירה.

הבנקים גם ניצלו את העובדה שהיועצים לא בשטח, כדי להזניק את הריביות בעשרות אחוזים למרות שלא חל שום שינוי בשער הריבית של בנק ישראל. ברגע שאין מי שיתמקח לטובת הלוקח, הבנק יכול לעשות מה שהוא רוצה.

אולם כעת התמונה עומדת להשתנות וזאת בעקבות ההתערבות של המפקחת על הבנקים ששלחה אתמול מכתב לבנקים ובו היא דורשת מהם לקבוע בתוך שלושה חודשים נוהלי עבודה מול יועצי המשכנתאות.

לפי הפרסום של עירית אבישר ב'גלובס', בר דורשת מהבנקים לאפשר ליועץ המשכנתאות החיצוני לפעול מולם ללא נוכחות הלקוח, "בפרט בשלב הראשוני לקבלת אישור עקרוני להלוואה", נכתב. בבנק ישראל מדגישים שעל הלקוח להגיע לפחות פעם אחת אל הבנק.

בנק ישראל אינו מתכוון להתחיל לפקח על יועצי המשכנתאות החיצוניים אלא דורש מהבנקים לקבוע שורה של נהלים לעבודה מולם. בר מציינת כי הבנקים יצטרכו לוודא שליועץ יש הרשאה מפורשת בכתב מהלקוח לפעול בשמו, וכן לברר את מהות הקשר בין היועץ ללקוח. כמו כן, הבנקים יצטרכו לנקוט צעדים כדי למזער את הסיכונים המשפטיים שעלולים להיווצר כתוצאה ממעורבות של יועץ חיצוני, "לרבות שמירה על פרטיות הלקוח והחובה לפעול בשקיפות ובהגינות כלפיו". על הבנק גם לקבוע נהלים למסירת מסמכים ומידע באמצעות היועץ, כדי למנוע מצב של העברת מסמכים מזויפים כשם שאירע במקרים מסוימים בעבר.

עוד דורשת בר כי על הבנק להבהיר ללקוח את ההשלכות של מעורבות היועץ החיצוני בתהליך לקיחת הלוואה, "ובפרט, הסרת אחריות הבנק לפעילותו של הנציג ולהמלצותיו".

מהתאחדות יועצי המשכנתאות נמסר בתגובה: "בנק ישראל הכיר בחשיבותם של יועצי המשכנתאות האובייקטיבים והנחה את הבנקים באופן חד משמעי לאפשר ליועצים לפעול בשם לקוחותיהם ולהבטיח את העסקה הכדאית ביותר לטובת הלקוח.

"לצערנו כל עוד הבנקים הם אלה שמחליטים מי הוא יועץ משכנתאות מורשה, הם עושים זאת על בסיס האינטרס הכלכלי של הבנק ולא לפי טובת הלקוח ולכן אנחנו קוראים לבנק ישראל להגביר את מעורבותו בתחום ולנהל רישום עצמאי ואובייקטיבי של יועצי משכנתאות מורשים. רק יועצים אובייקטיבים ועצמאיים שאינם תלויים בבנקים ואינם נתונים ללחציהם יכולים לנהל משא ומתן אפקטיבי, להשוות בין בנקים שונים ולהגן על האינטרסים של ציבור נוטלי המשכנתאות.

"התאחדות יועצי המשכנתאות דורשת מהבנקים למלא אחר הנחיות אלה ולהסיר לאלתר את כל החסמים שהוטלו על הלקוחות שביקשו להיעזר ביועץ משכנתאות בשנה החולפת; החיוב לנוכחות הלקוחות בפגישות הראשוניות עם הבנקאי, הסירוב לקבל ולשלוח הצעות ומסמכים במייל על ידי היועצים וכדומה. ההתאחדות פעלה ותמשיך לפעול להסדרת המקצוע, לניהול הקוד האתי המקצועי, לחיזוק מעמדם של היועצים ולהעמקת הידע המקצועי והמומחיות של יועצי המשכנתאות בישראל".

 

כתיבת תגובה