עם מיליארד שקל ראשוני ומיידי בקופה: מנהלת התקומה יצאה לדרך

תא"ל משה אדרי מונה על ידי ראש הממשלה לעמוד בראש מנהלת התקומה | "הקבינט הזה יצטרך לקבל החלטות מהר. אנחנו מסירים מכסות לעובדים זרים כדי למלא חוסרים של ידיים עובדות. מהר מאד תראו החלטות על מענקים לרשויות, לניצולים ולמפונים. זה יובא מהר. משרד האוצר יציג היום תכנית גדולה ומקיפה לסיוע למשק בתקופת המלחמה", אמר סמוטריץ'

ישיבת הקבינט החברתי כלכלי | צילום: דוברות משרד האוצר

"אנחנו מאשרים היום מיליארד שקל ראשוניים ומיידיים להקמת מנהלת העוטף" – את הדברים הללו אמר בפתח ישיבת הקבינט החברתי כלכלי היום, מ"מ היו"ר, שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "כולנו שותפים, כמו בכל הימים האחרונים, בחיזוק הגדול לצה"ל, לוחמיו ומפקדיו, אנשי כוחות הביטחון וההנהגה של כולנו. נדמה לי שלכולנו יש מנדט אחד בלבד וזה להגיע לניצחון, והפעם מלא. השמדה מוחלטת של חמאס ויתר ארגוני הטרור בעזה. כשר אוצר וכמי שעומד בראש הקבינט החברתי כלכלי נתתי מבחן אחד פשוט ביום שאחרי המלחמה הזו והוא שאנחנו לא בונים מיגון יותר לעוטף. אם לא נגיע למצב הזה – אנחנו נכשלנו".

סוטריץ' כזכור מונה על ידי נתניהו לעמוד כממלא מקומו לעת הזאת, בראש הקבינט החברתי כלכלי. הדיון התקיים בנושא מקסום שגרת פעילות המשק בתקופת חירום ופתיחת מערכת החינוך, ואל הדיון הוזמנו רשות החירום הלאומי, פקע״ר, משרד החינוך ומשרד האוצר ונציגים רלוונטיים נוספים.

בימים האחרונים נועד סמוטריץ' לישיבת התייעצות מקצועית שארכה כשעה וחצי עם שרי האוצר לשעבר ח"כ אביגדור ליברמן, משה כחלון ויובל שטייניץ. השר לשעבר רוני בראון נכח בפגישה באופן מקוון. כמו כן, סמוטריץ' נועד הבוקר עם יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, ובפגישה נדונה התוכנית הכלכלית למשק בעת המלחמה וחזרת המשק לפעילות.

שרי אוצר בהווה ובעבר בישיבת עבודה מיוחדת לאור מלחמת חרבות ברזל – בצלאל סמוטריץ', אביגדור ליברמן, יובל שטייניץ ומשה כחלון. על המסך: רוני בראון | צילום: דוברות האוצר

כמו כן, בתיאום עם שר החקלאות אבי דיכטר, הוחלט כי יוארך צו הפטור ממכס על יבוא חלב ניגר לשלושה חודשים, כדי לוודא את רציפות אספקת החלב לאזרחי ישראל, לצד המשך חיזוק החקלאות הציונית בישראל. הרפתות בעוטף ימשיכו לייצר חלב בהתאם ליכולת ולמצב הביטחוני ויפוצו באופן מלא על נזקים ישירים ועקיפים באמצעות מס רכוש.

מנהלת התקומה ומקסימום שגרה

השר סמוטריץ' בפגישה עם יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד | צילום: דוברות האוצר

עוד אמר סמוטריץ' בפתח ישיבת הקבינט: "הדבר הראשון שנעשה היום בקבינט זה להקים את מנהלת התקומה שמוביל תא"ל משה אדרי על פי מינוי של ראש הממשלה. אני רוצה שיהיה ברור, הטיפול והשיקום ביישובי העוטף, באנשים, בשכונות, בבתים, בקהילות יהיה יסודי, מכיל, אנושי, משתף ומתייעץ, עם אפס בירוקרטיה, אפס רגולציה ועם כל הכלים, כולל כאלה שלא הכרנו עד היום. זה נכון לאומית, ציונית ובשדר שלנו כלפי חוץ וכלפי פנים. אתם תראו בהחלטה מיליארד שקלים ראשונים וזה ראשוני ומיידי.

"בנוסף, אנחנו רוצים לייצר מקסימום שגרה וקיום פעילות בכלל הסקטורים במשק בזמן המלחמה. נדון היום במערכת החינוך. אין ספק שזה מפתח להמשך תפקוד של הרבה סקטורים במדינה ישראל.

"הקבינט הזה יצטרך לקבל החלטות מהר. אנחנו מסירים מכסות לעובדים זרים כדי למלא חוסרים של ידיים עובדות. מהר מאד תראו החלטות על מענקים לרשויות, לניצולים ולמפונים. זה יובא מהר. משרד האוצר יציג היום תכנית גדולה ומקיפה לסיוע למשק בתקופת המלחמה.

"עם ישראל חי, הוא כואב אבל נחוש – ויחד ננצח", אמר סמוטריץ'.

פיצוי לעצמאים

ומה באשר לפיצוי לעצמאים בכלל המדינה? בינתיים טרם נשמע על תאריך מצדו של שר האוצר, שצפוי לתת הצהרה בנושא בדקות הקרובות. בינתיים, פורום העצמאים והפרילנסרים מבית ההסתדרות קורא למשרד האוצר להחיל פיצויים לעצמאיים באופן מידי, עוד לפני 1 בנובמבר, ולהחיל מתווה מדויק לכלל רחבי הארץ לרבות לענפים מסוימים שדורשים פיצוי ענפי. לדברי הפורום, כבר בתחילת החודש בעלי עסקים צריכים לשלם משכורות, מיסים, שכירות ועוד, וכבר שבועיים שהמשק בהקפאה ולא ברור כמה זמן המצב עוד יימשך.

רמי בז'ה יו"ר הפורום אמר כי "ישראל במלחמה על הבית והעצמאיים במלחמה כפולה – גם על העסק שלהם. האוצר חייב להכניס את היד לכיס ולתקצב את העסקים באופן מיידי ודחוף לפני שהעסקים נכנסים למסלול קריסה".

כתיבת תגובה