ענקית הקמעונאות וולמארט רוכשת חברת הזנק ישראלית

ענקית הקמעונאות העולמית רוכשת לראשונה חברה ישראלית • מדוע וולמארט, שהיא המעסיק הפרטי הגדול בעולם, מתעניינת בחברה מישראל שמעסיקה פחות מעשרה עובדים? • אומת הסטארט-אפ

סניף וולמארט. אילוסטרציה | צילום: ויקיפדיה

רשת הקמעונאות הענקית האמריקאית וולמארט שמוכרת הכל כולל הכל, רוכשת כעת לראשונה חברת סטארט-אפ ישראלית. קצת על רשת וולמארט, היא המעסיק הפרטי הגדול בעולם והחברה המסחרית השניה בגודלה בעולם, החברה ידועה במתחמים הענקיים שלה, עד כמה ענקיים? אלפי סניפים בגודל של כ-17,000 מ"ר, כאשר בחלקם יש אפילו תחנת דלק. סביר להניח שבסניף אחד של וולמארט ניתן להכניס שלושה סניפים של אושר עד.

כעת, מודיעה וולמארט על רכישה ראשונה של חברה ישראלית. מדובר על חברת אספקטיבה, שהמוצר העיקרי שלה הוא כלי הממליץ על מוצרים שונים במגוון תחומים, זאת בהסתמך על מגוון של חוות דעת ברשת. למרות הודעתה של וולמארט על הרכישה, פרטי העסקה והסכום שלה לא נמסרו.

וולמארט מסרה כי חברת אספקטיבה תצטרף לחממה הטכנולוגית של וולמארט שהושקה ב-2017, על מנת לפתח "רעיונות שישנו את עתיד המסחר". לורי פליז, נשיא החממה הטכנולוגית של וולמארט אמר כי קבוצת אספקטיבה פיתחה טכניקות ויכולות מתוחכמות להפליא שישפיעו באופן נרחב על אופן הצריכה בעתיד.

"ישראל היא כר פורה לכישרון טכנולוגי ולחדשנות. אנו נרגשים להצטרף לקהילה צומחת של יזמים בישראל, ולראות אותה גדלה בתוך אספקטיבה" אמר פליז.

למעשה, וולמארט השקיעו בעבר בישראל, בין היתר השקיעה החברה 300 מיליון דולר במיזם ווידאו חדשני של חברת eko, כמו גם בחברת הסייבר וההון סיכון הישראלית Team8 הממוקמת בתל אביב. אך כאמור כעת זוהי הרכישה הראשונה של וולמארט בישראל. זאת למרות שסביר להניח שלא נראה את הרשת פותחת סניפים פיזיים בישראל, בעיקר בגלל דרישות כשרות והרגל שוק של הקהל הישראלי שיקח זמן רב לשכנע אותו לקנות את קניותיו כפי שוולמארט מציעים.

חברת אספקטיבה עצמה נוסדה לפני 6 שנים ע"י איל הורביץ ועזרא דאיה, סמנכ"ל המכירות והפיתוח העסקי של החברה הוא יועד ארד, המשקיעה המרכזית בחברה הייתה קרן JVP, מיסודו של איש העסקים וחבר הכנסת לשעבר אראל מרגלית. היא גייסה כארבעה מיליון דולר והצוות הכולל של החברה עומד על פחות מעשרה אנשים. החברה אמורה להמשיך לפעול מתל אביב גם לאחר שוולמארט רכשה אותה.

כאמור, המשקיעה המרכזית באספקטיבה היא קרן ההון סיכון JVP, שמסרה עם ההודעה על הרכישה, כי הם שמחים על כך שוולמארט בחרה לרכוש את אספקטיבה, שנוסדה וגדלה בחממת המדיה של JVP בירושלים. "אנחנו מאמינים שרכישה זו תביא לישראל הזדמנויות חדשות. זו דוגמא נוספת לאופן שבו החדשנות הישראלית מעצבת את עולמנו, באמצעות חיבור בין טכנולוגיות פורצות דרך לשווקים גלובליים" אמרו ב-JVP.

כתיבת תגובה