עסקים מאחורי הפרגוד // מאמר מערכת

כך מצפצפים בשם הדמוקרטיה על בעלי העסקים הקטנים בישראל • יום השבתון מספק הרבה יותר נזק ישיר מהתועלת שבהעלאת אחוז ההצבעה • לתשומת ליבך, השר דרעי

עסקים קטנים ובינוניים. אילוסטרציה: Smileus | שאטרסטוק

יום הבחירות הינו יום חג לדמוקרטיה ומיוחד בכל דרך שנסתכל עליו: פתקי ההצבעה והפליירים שנדחפים לידינו ברחובות, הרמקולים המסתובבים, הילדים עם הסטיקרים והמועמדים שמחייכים מהשלטים.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

האווירה אכן חגיגית וכל מי שמסתובב ברחוב, חש בעליל במתח שמשדרות המפלגות סביב יום הבחירות.

לכך יש להוסיף כמובן את מצוות ככל אשר יורוך, והרי לכם קלחת השואבת לתוכה הן את חובבי הפוליטיקה והנייעס והן את אלה שבולמים את פיהם וסותמים אוזניים בכל פעם שמזכירים ממשלה, פוליטיקה, עסקונה ודומותיהן.

ויש את המרוויחים העקיפים. שלא תחשבו שאיננו מפרגנים לנופשים. גם אנחנו יצאנו עם המשפחה לטיולים, ביקורי משפחות, קפצנו על הטרמפולינות וגם קינחנו בגלידה ונהנינו ממזג האוויר המושלם שהיה היום. הרבה יותר מכך נהנינו לראות תמונות של חלק ממשפחות העובדים שיצאו בקבוצות משפחתיות, כשהם נהנים מבילויים וזמן איכות עם המשפחה. אך למרות שימי החג והחופשה בישראל נמוכים יחסית לעולם, אנו בכל זאת, אחרי הכל, מעזים להטיל ספק: למי מבעלי העסקים הקטנים והבינוניים יום השבתון היה חסר?

מועד הבחירות שחל אחרי חופשות יולי-אוגוסט-וחגי תשרי הצמודים שגזלו רצף של כמעט 3 חודשי עבודה – לא מוסיף נחת למעסיקים, לעצמאים, ולכל מי שפרנסתו נפגעת ביום זה.

החלטה של פקיד
העלות המוערכת למשק ליום שבתון הינה למעלה מ-2 מיליארד שקלים לפי מומחי הכלכלה. בחישוב ממוקד לעובד, לפיו השכר הממוצע במשק הינו כ-470 שקלים ליום שבתון שהתשלום בו הינו 200%, בהעסקת עשרה עובדים עלה למעסיקים יום השבתון כ-4,700 ₪ ואפילו חנויות גדולות או רשתות ארציות לא גדולות נאלצו להיפרד מכ-23,000 ₪, על 50 עובדים. זהו סכום לא קטן בעליל לכל בעל עסק באשר הוא.

אך נדמה, שאלו שהחליטו על היום שבתון מעולם לא התמודדו מול בנקים עם תשלומי עובדים, ספקים, מע"מ, ביטוח לאומי, מס הכנסה, ארנונה, אחזקה, רגולציה ושאר מרעין בישין. החלטה כזו יכול לקבל רק פקיד או שכיר ששכרו מובטח מכספי משלם המסים.

למעלה מחצי מיליון פקידים ועובדי מדינה כמותו, נהנים מאוד מהחלטתו. אלה תמיד ישמחו ליום נוסף של בילוי בפארקים, עם המשפחה, או בקניונים. החלטה כזו אפילו נראית לפקיד או לשר הנכבד דנן מאד הגיונית: הקופה הציבורית היא חבית ללא תחתית. אז למי איכפת. ככה זה נראה כשלכסף אין ערך אמיתי של עבודה, כיוון שזו מושתתת על תקנים קבועים ללא יכולת פיטורין או עזיבה.

תנו לצמוח
רבות מדברים במשרדי הממשלה השונים עד כמה העסקים הקטנים והבינוניים הינם מנוע הצמיחה של ישראל. כל מיני ניסיונות כמו "שוטף 30", "רישוי עסקים מהיר", "דמי לידה לעצמאיות" ועוד, הינם בעלי השפעה לטווח הרחוק והקרוב וחשובים מאד לעסקים הבינוניים והקטנים, אבל למה להוסיף עוד קושי על הקשיים שכבר ממילא קיימים?

אז בפעם הבאה שאתם, פקיד אי שם באוצר, ח"כ, או שר בממשלה תיאלצו לחשוב על מה אתם יכולים לעשות עבור העסקים הבינוניים והקטנים, שהינם 99.5% מהעסקים בישראל, רק תחשבו על בעלי העסקים. כי ככל שהעסק קטן יותר, כך המימון של יום השבתון מסובך יותר.

כתיבת תגובה