עסקים עם פטנטים: ההליך המזורז ייובא לישראל?

המסלול המהיר: רשות הפטנטים שוקלת לקדם הליך מזורז של הגשת בקשות לפטנט, כפי שנהוג בארצות הברית, בו יישמר תאריך ההגשה המקורי של הפטנט עד להשלמת כל התנאים הנדרשים • המטרה: כדי להקדים מתחרים פוטנציאליים • לצורך כך הרשות פונה  לציבור היזמים, עורכי פטנטים, חברות מחקר ופיתוח ועוד להביע את עמדתם בנושא

זכויות יוצרים | צילום אילוסטרציה: Jirsak, שאטרסטוק

מתעסקים בפטנטים? הראש הומה רעיונות עסקיים (כן, אנחנו יודעים שבימי הקורונה זה אופייני עוד יותר…)? רוצים לרשום פטנט ופוחדים שהתהליך הארוך יגרום לכם לאבד את הקדימות על פני המתחרים? מסתבר שברשות הפטנטים מגבשים לכך פתרון בימים אלה ממש.

על מנת לאפשר למבקשי רישום פטנטים להקדים ולהגיש את בקשתם לפטנט, מציעה רשות הפטנטים מסלול חדש ואופציונאלי המאפשר הגשת בקשה ארעית לפטנט, לצורך קבלת תאריך הגשה. מהלך זה דומה למסלול הקיים בארצות הברית המכונה provisional"" ואשר מצוי בשימוש נרחב בידי מבקשים ישראליים כבר היום. לשם כך ניסחה רשות הפטנטים, בסיוע מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, תיקון לתקנות המאפשר הכרה בבקשה ארעית כמסלול מקדים להגשת בקשה לפטנט, וזאת בעלות ראשונית נמוכה יחסית.  על פי הנוסח שגובש, במשך שנה ממועד הגשת הבקשה הארעית, יכול המבקש להשלים את התנאים ולהפוך את הבקשה הארעית לבקשה "רגילה", תוך שמירת תאריך ההגשה המקורי. ככל שהמבקש אינו פועל להשלמה, הבקשה נזנחת ללא צורך בפעולה נוספת מצד המבקש.

מועד הגשת הבקשה לפטנט הינו קריטי לגבי כשירות הבקשה לפטנט. לפיכך, מטרת המבקש הינה להגיש את הבקשה במועד המוקדם ביותר האפשרי.  על מנת שהבקשה תהיה כשירה לפטנט, עליה לעמוד בשורה של תנאים הקבועים בחוק ובתקנות, חלקם תנאים פורמליים והאחרים תנאים מהותיים המחייבים את המבקש להכין את הבקשה לפטנט בצורה מיטבית, הגוזלת זמן ומשאבים. מרבית המבקשים נעזרים בעורך דין או בעורך פטנטים על מנת לעמוד בתנאים הקבועים.

לצורך קידום ההליך, פונה רשות הפטנטים בסקר לציבור היזמים, עורכי פטנטים, חברות מחקר ופיתוח בינלאומיות וכל מי שמתעסק בפטנטים, להביע את דעתו בעניין ההליך באתר הרשות מהיום, יום ראשון,  14 ביוני ועד ה- 25 ביוני 2020.

יש לכם מה לומר? מלאו את הסקר: ttps://survey.gov.il/he/provisional

כתיבת תגובה