עסקת 'לאומי קארד': רפורמת חוק שטרום יצאה לדרך

ניתוח 'ביזנעס' | הצעד הבא אחרי מכירת לאומי קארד לקרן ורבורג פינקוס תמורת 2.5 מיליארד שקל: בנק הפועלים מקדם את מכירת חברת ישראכרט. במקביל, כחלון קורא להכניס עוד שחקנים לתחום הבנקאות. האם חברות האשראי יהפכו לבנקים בתוך רבעון או קצת יותר?

בנק ישראל. צילום: sangaku natushm | שאטרסטוק

"תהיו כחלונים", אמר ראש הממשלה נתניהו לשריו רגע לפני שהתפרקה הממשלה הקודמת שלו. חצי דקה אחר כך משה כחלון פרש וחזר אחרי הבחירות עם מכה ישירה לנתניהו, כשבידו שלל מנדטים שסיפקו לו את משרד האוצר על מגש של כסף.

בסוף השבוע, כשנודע על מכירת לאומי קארד לקרן ורבורג פינקוס תמורת 2.5 מיליארד שקל – כחלון הרגיש בדיוק אותו דבר. "אני מרגיש בדיוק כמו שהתרגשתי כשהחלה התחרות בסלולר. התחרות בבנקים מתחילה היום", אמר שר האוצר שנטל את המלצות ועדת שטרום (והחוק שבא בעקבותיה וקרוי על שמה) אל הצעד הביצועי-מעשי ורוצה לראות בתחום הבנקאות בישראל רפורמה בדיוק כפי שחולל בתחום הסלולר.

קרן ורבורג פינקוס תהיה הראשונה בסדרה של גופי אשראי חוץ בנקאיים – שאם רק תרצה, ובינתיים זה לא ברור שזו כוונתה – תהפוך לבנק 'לאומי קארד' או כל שם שייבחר על ידה. נכון, תהיה תקופת המתנה של שלשה חודשים עד שהפיקוח על הבנקים בבנק ישראל יאשר זאת, אבל ייתכן שכבר בתוך פחות משני רבעונים יצוץ לנו בנק חדש אחד ואפילו שניים, בהתחשב בכך ששוק ההלוואות החוץ-בנקאיות רווי בגופים עתירי פיננסים שרק ממתינים לרכישתם, ביסוסם עוד, והפיכתם לגורם רלוונטי בשוק הבנקאות בפועל, לא רק כמיקור חוץ להלוואות צרכניות.

העולם העסקי לא רחוק מהגופים החוץ בנקאיים גם היום, והלוואות לבעלי עסקים מתקבלות תוך הנפקה לעיתים של כרטיס מיוחד לצורך ההלוואה. אך אין ספק שהקמתו של בנק שמגיע מתחום ההלוואות ועוסק במכירת כסף על סדר יומו באופן קליל יותר מהבנקים הקיימים ובריבית אטרקטיבית יותר – ישנה את הגישה העסקית. בעלי עסקים וחברות כלכליות יילכו למקום שיבין את צרכיהם הכי טוב.

האם הרמזים מצד כחלון על אישור לבנק, ולוחות זמנים שנסגרו בחדרי חרדים עם הפיקוח על הבנקים עוד לפני סגירת העסקה של לאומי קארד עם קרן ורבורג פינקוס, מלמדים על כוונת השחקנים החדשים בזירה להפוך לבנק, או שמא כדאי להאמין לגורמים הרשמיים הטוענים כי אין כרגע כל כוונה כזו? אין לדעת.

מה שברור הוא, כי כך או כך, כחלון מרוצה. "זהו צעד ענק לתחרות ושבירת מונופול הבנקים אחרי תהליך של שלוש שנים. לאורך כל הדרך היינו נחושים להכניס שחקן שיחולל תחרות בענף והצלחנו לעשות זאת בניגוד לכל התחזיות וההערכות. מקור אשראי חזק, חדש ורענן הוא תשובה תחרותית הולמת לשוק ריכוזי כל כך. התחרות תיטיב עם העסקים הקטנים שסובלים ממחנק אשראי חמור ועם הצרכנים שהחברות יתחרו על כיסם".

הבאה בתור בשוק הרכישות והאקזיטים הבנקאיים תוך ניצול רפורמת חוק שטרום, היא חברת האשראי 'ישראכרט'. "אין ספק שגם ישראכרט תימכר", אמר כחלון. "הצעד הזה נעשה בנחישות ואני מצפה מבנק ישראל לשתף פעולה כדי לאפשר ללאומי קארד להפוך לבנק מהר ככל האפשר ועל כל המשתמע מכך. לאומי קארד צריך להפוך לבנק גדול ומשמעותי לטובת הצרכנים".

יהיה בנק? דבר המפקחת

מעיון בהודעת בנק ישראל נדמה, כי לפחות בעתיד, ישנן כוונות ללאומי קארד להפוך לבנק רשמי. הנה לשון ההודעה: "בעקבות הודעת בנק לאומי בדבר העסקה שנחתמה עם קרן ורבורג פינקוס למכירת חברת לאומי קארד, יחל בנק ישראל בהליך סדור במסגרתו תיבדק החברה הרוכשת, בשני היבטים. ראשית, ככל גוף שמבקש לרכוש את השליטה בבנק או בחברת כרטיסי אשראי, ייבדקו הרוכשים בהיבט של מהימנות וחוסן פיננסי (fit and proper) לקבלת רישיון שליטה מבנק ישראל. בנוסף, הפיקוח על הבנקים יבדוק את התכנית העסקית של הרוכשים ואת ההסכם התפעולי שגובש, בהיבט של יכולתה של לאומי קארד להפוך לאחר הרכישה לשחקן חזק, עצמאי ותחרותי, בהתאם למטרת החוק להגברת התחרות, שבמסגרתו נדרש בנק לאומי למכור את החברה. במידה וכל החומרים הנדרשים לבדיקה יועמדו בהקדם לעיונו של הפיקוח, ההערכה היא שניתן יהיה לסיים את הבדיקה בתוך כארבעה חודשים".

ושימו לב לפסקה הבאה בהודעת בנק ישראל: "בדיקות פורמליות וסדורות אלו באות בנוסף לסדרת פגישות שקיים הפיקוח על הבנקים עם נציגי הרוכשים ונציגי קבוצות נוספות שהתעניינו ברכישת החברה. במסגרת פגישות אלו הציגו הקבוצות את העניין שלהן בלאומי קארד, וקיבלו מהפיקוח על הבנקים הבהרות לגבי הדרישות הרגולטוריות בהווה ובעתיד, שהן קריטיות לצורך יצירת הוודאות הרגולטורית שהיו זקוקים לה כדי להחליט על העסקה.

"בעקבות סדרת הפגישות שקיים הפיקוח והבחינה הראשונית של מבנה העסקה של הקבוצה שלה בחר הבנק למכור את לאומי קארד, גובשה בפיקוח על הבנקים הערכה ראשונית שעל פיה תחת הבעלות החדשה תוכל לאומי קארד לתרום לקידום התחרות בשוק התשלומים ולהגברת התחרות גם בתחומי האשראי הקמעונאי, ושהידע והניסיון שהרוכשים מביאים מהעולם יסייעו לקידום תחום התשלומים בישראל"

בבנק ישראל מיהרו לציין, כי העובדה שבנק לאומי פעל לקדם את המכירה בנחישות זמן רב לפני המועד האחרון שהתיר החוק (ינואר 2020 עד ינואר 2021) תאפשר ללאומי קארד להתחיל להתבסס כחברה עצמאית, והדבר יתרום למימוש תכלית החקיקה –  הגברת התחרות במערכת הפיננסית. במקביל,ציינו בבנק ישראל, בנק הפועלים מקדם את מכירת חברת ישראכרט.

המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר מסרה: "בנק ישראל פועל בנחישות כדי לקדם את הגברת התחרות בבנקאות ביחד עם משרד האוצר ושותפים אחרים. ההתאמות הרגולטוריות שיצר הפיקוח על הבנקים והליווי השוטף שהוא מעניק לכל הגופים הרלוונטיים הביאו לכך שגופים רבים, רציניים ומנוסים מתעניינים ברכישת החברות. העסקה שדווחה מהווה הבעת אמון של גוף בינלאומי משמעותי בכלכלת ישראל, ברפורמה להגברת התחרות בבנקאות, ובחברת לאומי קארד עצמה. אני שבה ומדגישה שהפיקוח על הבנקים ימשיך לתת "רוח גבית" לחברות כרטיסי האשראי כדי להבטיח את התבססותן והתפתחותן כחברות עצמאיות, איתנות וחדשניות, וכדי שהציבור הרחב ייצא נשכר מתוצאות הרפורמה"

כתיבת תגובה