עסק קטן ייחשב עד 120 אלף ש' בשנה – לצד הקלות בניכוי הוצאות

לאור דרישת יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני – החל מינואר 2024 סכום מחזור העסקים השנתי של עוסק זעיר ועוסק פטור יעודכן לסכום של עד 120 אלף שקלים במקום 108 אלף שקלים כיום | בנוסף, שיעור ניכוי ההוצאות הנורמטיבי במסגרת המסלול החדש, יעמוד על 30% ממחזור העסקאות של העסק, לעומת 20% כיום | ח"כ גפני: "בשורות משמעותיות לטובת העסקים" | נציגי העסקים בירכו על ההישג: "בשורה אמיתית"

עסק קטן | pixabay

אחרי שח"כ גפני בלם בינתיים את החוקים הדרקוניים של איסור החזקת מזומן שביקשה רשות המסים להחיל על תושבי ישראל בבליץ החקיקה של חוק ההסדרים ומבלי דיונים מהותיים בנושא, ועדת הכספים של הכנסת אישרה אתמול (ג') פה אחד לקריאה שנייה ושלישית את רפורמת "עוסק זעיר" שמקדם שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' ורשות המסים במסגרת התכנית הכלכלית לשנים 2023 – 2024.

במסגרת הרפורמה, ובלחץ יו"ר ועדת הכספים משה גפני, החל משנת 2024, עסקים שמחזורם השנתי אינו עולה על כ-120 אלף ₪ יהיו זכאים לנכות מהכנסותיהם שיעור הוצאה נורמטיבי של 30% מהמחזור במקום לדרוש ניכוי הוצאות בפועל.

רמי בז'ה, יו"ר פורום העצמאיים והפרילנסרים מבית ההסתדרות אמר עם אישור הרפורמה, כי "אנו סבורים כי התיקונים אשר התקבלו היום בדיון משקפים בצורה נכונה ואמיתית יותר את הצרכים של העצמאיים ויכולים להוביל להקלה משמעותית בביורוקרטיה המוטלת על העסקים הקטנים ולסייע בהתמודדויות הקשות העומדות בפני העצמאיים. אנו מודים ליו"ר ועדת הכספים, חה"כ משה גפני ולחברי הוועדה על העמידה העיקשת בקידום זכויות העצמאיים. ועדיין – אנו מביעים תקווה ואף נמשיך במאבקנו עד אשר יחוקק חוק רשת ביטחון לעצמאים ולפרילנסרים".

הלכה למעשה, הרפורמה שאושרה אתמול, תצמצם את הנטל הביורוקרטי על מאות אלפי עסקים קטנים בישראל, בכך שבמקרים רבים היא תפטור את בעלי העסקים מחובות שונות כמו הגשת דו"ח שנתי ותשלום מקדמות. בכך יחסכו בעלי עסקים קטנים זמן רב שמוקדש כיום למיצוי זכויות ודיווח ובמקרים רבים גם יחסכו את ההוצאה על ייצוג מקצועי מול רשות המסים. חישוב שיעורי המס, הטבות מס, נקודות זיכוי וכדומה, יתבססו על מערכת תיאומי המס הקיימת כיום, באמצעותה מחושב ניכוי המס לשכירים בעלי הכנסה נוספת.

כמו כן, במסגרת הרפורמה תגדל תקרת ההכנסה המאפשרת לעצמאים להירשם כ"עוסקים פטורים" לצורך מע"מ, מכ-108 אלף ₪ בשנה לכ-120 אלף ₪ בשנה, כך שעוסקים רבים יוכלו להיחשב כ"עוסקים פטורים" לצורך מע"מ וכ"עוסקים זעירים" לצורך מס הכנסה וכך לצמצם משמעותית את נטל הדיווח שלהם לרשות המסים.

בנוסף, סוכם כי התקרה השנתית של 120 אלף ₪ לא תתעדכן בהתאם לשינוי במדד המחירים לצרכן בשנים 2024 ו-2025 ורק החל משנת 2026 תוצמד למדד. קבלת מעמד "עוסק זעיר" מול מס הכנסה תהיה פעולה וולונטרית ובעלי עסקים שיבקשו להמשיך לדווח במסלול הקיים יוכלו לעשות זאת. בנוסף, נקבעו תנאים שונים לקבלת מעמד "עוסק זעיר" שנועדו למנוע מקרים של ניצול לרעה של ההטבה.

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ': "במדינת ישראל יש עודף בירוקרטיה ועודף רגולציה. רפורמת עוסק זעיר היא עוד צעד בהקלה על העסקים הקטנים שתחסוך, כסף, זמן וביורוקרטיה שמכבידה על העסקים. הרפורמה הזו היא אחת מיני רבות שאנו מביאים במסגרת התוכנית הכלכלית לשנים 2023- 2024, רפורמות שיקלו על האזרח. ממשיכים לעבוד למען אזרחי ישראל".

כתיבת תגובה