ערב עליית המיסוי: הזינוק במחירי הרכב החשמלי ייבלם?

העלייה במס הקנייה על רכב חשמלי מתוכננת ל-1 לינואר 2024, אז יזנק המס מ-20% ל-35% | משרד התחבורה בפנייה של הרגע האחרון למשרד האוצר: עצרו את העלאת המיסים על רכב חשמלי ומנעו את התייקרות מחירי הרכבים החשמליים | עליית המחירים תפחית את האטרקטיביות שברכב חשמלי ותסיג את ישראל לאחור ביעדי הפחתת הפליטות | הקריאה תידון גם בוועדת הכספים, מחר, שתכריע אם לדחות בשנתיים את עליית המס

מנכ"ל טויוטה, אקיו טויודה, על רקע דגמי מכוניות חשמליות של החברה (אילוסטרציה) | צילום: TOYOTA

שרת התחבורה מירי רגב העבירה פנייה דחופה למנהל רשות המסים, באמצעות מנכ"ל משרדה משה בן זקן, בה היא מבקשת להקפיא את העלייה במס הקנייה על רכב חשמלי, המתוכננת ל-1 לינואר 2024. המטרה שאותה ציינה השרה בכותרתה היא למנוע עלייה ביוקר המחייה, אך לכל ברור שהיעדים שעליהם חתומה ישראל בהפחתת פליטות גזי החממה הם שעומדים מאחורי הבקשה.

המס צפוי לעלות מ-20% ל-35%, והעלייה התלולה בשיעור המיסוי תגרום להתייקרות מחירי הרכבים החשמליים. לדברי רגב, עליית מחירי הרכב תפחית את האטרקטיביות שברכישת רכב חשמלי ותגרום לעצירת המגמה החיובית של מעבר להנעה חשמלית ובלתי מזהמת, שנרשמה בשנים האחרונות.

ה"המאבק ביוקר המחיה הוא אחד היעדים החשובים שהציבה ממשלת ישראל. משרד התחבורה בראשותי פועל במגוון דרכים להורדת עלויות המחיה, והיום אנחנו מחויבים עוד יותר מתמיד לסייע לאזרחי ישראל להתמודד עם הפגיעה הכלכלית הקשה עקב המלחמה. החיסכון הנובע מרכישת רכב חשמלי מופחת מיסים ומהקיצוץ בהוצאות השימוש לאורך כל חיי הרכב, משמעותי ביותר, ובמיוחד עבור תושבי הפריפריה אשר מתאפיינים בנסועה גבוהה בשל ריחוקם הגיאוגרפי", אמרה רגב.

רכב חשמלי נגיש ומוזל הוא חלק מיישום מדיניות הממשלה ומדיניות משרד התחבורה לעידוד מעבר לתחבורה ירוקה וחדשנית והפחתת פליטות גזי חממה. ישראל מחויבת לפעול בכיוון זה במסגרת אמנות בינלאומיות למאבק בשינוי האקלים ולהפחתת פליטות גזי חממה. בהתאם לכך, קבעה ממשלת ישראל יעדים סביבתיים, אשר הדרך העיקרית להשגתם היא חישמול אמצעי תחבורה.

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן הוסיף, כי "בנוסף לתועלת הכלכלית, למותר לציין את שלל היתרונות הסביבתיים של מעבר להנעה חשמלית, ובהם הפחתת פליטת גזי חממה, מניעת מפגעי רעש ועשן ושיפור איכות האוויר במרכזי הערים והפחתת התלות בדלקים. זהו יעד לאומי חשוב, שיתרום למשק יותר מאשר תוספת ההכנסות הצפויה מהעלאת המס".

פניית משרד התחבורה מצטרפת לפניית משרד האנרגיה באותו נושא, שבה הוצע לדחות את העלאת המס בשנתיים עד לשנת 2026. הנושא יועלה בישיבת ועדת הכספים של הכנסת מחר, יום שלישי.

כתיבת תגובה