פייזר: מניות המנכ"ל נמכרו, היעילות עוד לא הוכחה

רגע לפני שמדינת ישראל רוכשת ים של חיסונים בעסקאות ענק שעליהן הכריז רה"מ, דו"ח של מרכז המידע הלאומי מונה מספר מכשולים עד שהחיסון יבוא לשימוש נרחב • במקביל: מומחה לחיסונים מתריע בפני 'ביזנעס': "הנושא לא נבדק לעומק עדיין, לא ברור איך יוכלו לחסן את האוכלוסיה" • גורם משפטי: "המדינה עלולה להיתקע עם מלאי שיירד לטמיון, אם הציבור יבחר בזכותו החוקית שלא ליטול את החיסון"

תהליך הייצור בפייזר. צילומסך מסרטון שפרסמה החברה | צילום: Pfizer

האם יש פערי מידע על מידת יעילות החיסון של 'פייזר'? נראה כי מכירתן (החוקית לגמרי) של 62 אחוזי המניות שהיו בידי מנכ"ל 'פייזר' לאחר פרסום יעילותו הנצפית – שעומדת על 90%, היא רק נורת אזהרה אחת, כלכלית, לאופציה שאולי החיסון זוכה לתקוות רבות מדי. מתברר כי גם בפן הרפואי, ההכרזה עוד עשויה לחוות מתקפות שונות.

דו"ח שפרסם מרכז המידע הלאומי למערכה בקורונה וצוטט באתר 'דוקטורס אונלי', מונה מכשולים מורכבים שעומדים בפני החיסון לנגיף הקורונה של חברת 'פייזר', ספק מתי יוכל לבוא לשימוש נרחב, ותהייה האם ניתן לשווקו כאשר קיימים פערי מידע על מידת השפעתו על מהלך המגיפה בפועל. הדבר, מגיע, לאחר שרה"מ בנימין נתניהו הכריז אתמול על שיחה עם מנכ"ל 'פייזר' ושריון של מיליוני חיסונים שייובאו ארצה.

הדו"ח שכאמור צוטט ב'דוקטורס אונלי', ופורסם אתמול (ד') מציג ניתוח נתונים מפורט לגבי תרכיב החיסון של 'פייזר', משמעויות וכן שורה של סייגים לגבי הודעת החברה.

הדיווח ציטט את מרכז המידע הלאומי שכתב בדו"ח שלו כי "ההודעה שפרסמו פייזר וחברת BioNTech, השותפה הגרמנית שלה בפיתוח התרכיב המדובר, נסמכת על נתונים שטרם פורסמו בכתב עת רפואי מקצועי לאחר שעברו ביקורת עמיתים.

"כמו כן איננה מכילה נתונים ברורים המאפשרים לבחון האם מדובר בתרכיב חיסון המונע הדבקה של מחוסנים וכפועל יוצא מכך את הדבקת סביבתם או שמא מדובר בחיסון המונע מחלה בלבד ובפרט מחלה קשה. נתון שהוא בעל משמעות מכרעת להכלה ולריסון המגיפה".

לפי הדיווח ב'דוקטורס אונלי' "על אף הידיעות המעודדות אודות האפשרות לאישור תרכיב החיסון לשימוש במתווה אישור חירום עוד במהלך שנת 2020, מבקשים מחברי הדו"ח לציין כי ניצבים בפני החיסון הזה מספר מכשולים מורכבים בטרם יגיע לשימוש נרחב. זאת, לצד פערי מידע ממשיים באשר למידת השפעתו על מהלך המגיפה בפועל".

לפי מחברי הדו"ח, הרי ש"הניסוי הקליני עודנו מתנהל ואישור תרכיב החיסון לשימוש עבור הציבור הרחב צפוי לארוך מספר חודשים. במהלך תקופה זו, תימשך בחינת בטיחות החיסון על אוכלוסיית המחוסנים (הנסיינים) כולה שנית. לעת עתה, מדובר בתרכיב חיסון המיועד לאוכלוסיה הבוגרת – בני 16 ומעלה וקיים פער מידע על מידת יעילותו עבור אוכלוסיות הקצה: התאמתו לאוכלוסיית הילדים עוד צפויה להימשך פרק זמן נוסף לאחר אישורו.

"כמו כן", נכתב בדו"ח, "לפי שעה, לא פורסם מידע על יעילות החיסון בקרב אוכלוסיית הקשישים שהיא אוכלוסיה בסיכון, הנזקקת להגנת החיסון יותר מכל".

במקביל עסקו בדו"ח גם בעניין ההפצה להמונים, שספק כיצד תיעשה בטמפרטורה של מינוס 70 מעלות שאחרי ההוצאה מההקפאה הזו, החיסון בתוקף לחמישה ימים בלבד. זאת בעוד ש'פייזר' תכננה מכלים ייעודיים להובלה, שמכילים בין 1,000 ל-50,00 מנות חיסון בלבד כאשר יש לנצל אותם בפרק זמן קצר של חמישה ימים.

מרוץ לוקה בחסר

במקביל, מומחה בעל שם למערכת החיסונית שבחר שלא להיות מצוטט בשמו לפני שייבחן לעומק את תרכובת החיסון, תהה באזני כתב 'ביזנעס' כיצד ניתן יהיה לחסן את האוכלוסיה בטרם נבדק החיסון באופן יסודי. "לא ברור איך עומדים לבצע חיסון המוני לפני שהיעילות הוכחה במבדקים ארוכים כנדרש", אמר מול תהליכי הבזק שננקטו בעולם המעבדות כולו, ולא רק ב'פייזר', במרוץ לייצור החיסון.

עו"ד מוטי קריסטל | צילום: דניאל אלחרר

ככלל, תוהה גם עו"ד מוטי קריסטל, האם המדינה שרוכשת מלאי כה גדול של חיסונים ומבחינה משפטית לא תוכל לחייב את האוכלוסיה ליטול את החיסון על כורחה, לא עלולה לגלות כי עשרות מיליוני דולרים שהושקעו ברכישה המוקדמת של החיסון היו לריק – אם היעילות של החיסון לא תוכח עד להפצתו בציבור? "לדעתי", אומר עו"ד קריסטל ל'ביזנעס', "ומבלי להכנס לפן הרפואי של החיסון שאיננו בתחום עיסוקי, המדינה עלולה להיתקע עם מלאי שיירד לטמיון, אם הציבור יבחר בזכותו החוקית שלא ליטול את החיסון עד להוכחת יעילותו".

כמו כן, תוהה עו"ד מוטי קריסטל, האם בהבאת חיסון המוני שכזה ויצירת לחץ ציבורי על הפרט להתחסן, או אפילו החלת חובה בתקנות משרד הבריאות אין משום פגיעה בחוק היסוד: כבוד האדם וחירותו, כל עוד החיסון לא נבדק באופן הרגיל ובהליך לאישור תרופה או חיסון.

בנוסף, הביע עו"ד קריסטל תמיהה, האם תיקנה הכנסת בהצבעה במליאה בשלש קריאות את חוק ביטוח נפגעי חיסון תש"ן-1989, כך שזכויותיהם של נפגעי החיסון לקורונה תישמרנה.

כך או כך, הדרך לחיסון, עוד ארוכה.

כתיבת תגובה