פיתוח ישראלי: 400 ק"מ בריקשה – בטעינה של דקות ספורות

במסגרת שת"פ של פינרג'י עם מהינדרה אלקטריק, חברה מובילה בהודו בתחום הרכב החשמלי: פינרג'י השלימה פיתוח אב טיפוס של ריקשה חשמלית מבוססת סוללת אלומיניום-אוויר • סוללת האלומיניום-אוויר של פינרג'י מעלה את טווח הנסיעה של ריקשה מ-130 קילומטרים לכ-400 קילומטרים ומאפשרת זמן טעינת אנרגיה של מספר דקות • השלב הבא – ניסויי שדה בהודו

ריקשה של חברת מהינדרה |צילומסך מאתר החברה (אילוסטרציה)

חברת פינרג׳י המפתחת טכנולוגיית מתכת-אוויר המאפשרת הפקת חשמל משילוב של חמצן מהאוויר החופשי עם מתכות (אלומיניום ואבץ), מדווחת היום על השלמת הפיתוח של אבטיפוס לריקשה חשמלית המבוססת על סוללת האלומיניום אוויר שפיתחה החברה. הפיתוח נעשה במסגרת שיתוף פעולה של פינרג'י עם מהינדרה אלקטריק, חברת-בת השייכת לחברת הענק ההודית מהינדרה, שרשמה ב-2019 הכנסות של כ-15 מיליארד דולרים.

במסגרת השת"פ, שנמצא בשלבי הפיילוט, הושלמו ההטמעה והפיתוח הנדרשים ליצירת ריקשה חשמלית המבוססת על בסיס סוללת האלומיניום-אוויר שפיתחה פינרג'י. עם השלמת הפיילוט על היבטיו ההנדסיים וניסויי השדה בהודו, שואפות החברות להשיק בשוק ההודי ריקשות חשמליות בהן יותקנו סוללות אלומיניום-אוויר של פינרג'י.

לפי התכנית, שירות טעינה מחודשת של מקור האנרגיה של הסוללה (החלפת האלומיניום) יינתן ברשת תחנות הדלק הקיימות של Indian Oil, ענקית האנגיה ההודית שמפעילה כ-30,000 תחנות דלק בכל רחבי הודו. פינרג'י ו-Indian Oil, חברת ענק בעלת היקף הכנסות של כ-70 מיליארד דולרים בשנה, הקימו מיזם משותף למטרה זו.

השימוש בטכנולוגיה של פינרג'י יאפשר לריקשה של חברת מהינדרה אלקטריק, משך נסיעה ארוך יותר ביחס לסוללות ליתיום בגודל ומשקל דומים וכן, טעינה מחודשת מהירה ומחיר תחרותי. באופן זה, טווח הנסיעה שיתקבל בריקשות יעלה מ-130 קילומטרים בלבד לכ-400 קילומטרים. בסיום יום העבודה יגיעו הריקשות לתחנות דלק של חברת Indian Oil, יטענו תוך מספר דקות ויוכלו להמשיך ליום עבודה נוסף.

בפינרג'י מעריכים כי בעקבות השת"פ הריקשה החשמלית תהפוך לא רק לכלי אטרקטיבי יותר ביחס לריקשות חשמליות קיימות, אלא גם לתחליף בעל יתרונות רבים ביחס לריקשות מבוססות מנועי בעירה. שוק הריקשות החשמליות כבר הגיע, לפי הערכות, להיקף כולל של 3.5 מיליון רכבים חשמליים ומהווה את השוק הגדול ביותר לרכבים חשמליים בהודו. שוק זה צפוי להמשיך ולגדול משמעותית כשהערכות עתידיות לתחום הריקשות החשמליות מסמנות פוטנציאל מכירות של 20 מיליון כלי רכב בשנה.

מהינדרה אלקטריק הינה יצרנית רכבים חשמליים מובילה בהודו והראשונה להשיק רכב חשמלי בשוק ההודי, עם למעלה מ-200 מיליון קילומטרים מצטברים. כלי הרכב התלת-גלגליים ("ריקשות") מבוססי סוללות ליתיום-יון של מהינדרה אלקטריק הגיעו להיקף נסיעה מצטבר של מעל 35 מיליון קילומטרים.

לאחרונה השיקה מהינדרה ריקשה חשמלית כפתרון לזיהום האוויר הגדול במרכזי הערים ולהוזלת עלות ההפעלה ביחס לריקשות מבוססות מנוע בעירה.

פינרג'י הינה חברה ישראלית הפועלת בתחום האנרגיה הירוקה, העוסקת בפיתוח מערכות לייצור, גיבוי ואגירת אנרגיה נקייה המבוססות על טכנולוגיית מתכת-אוויר. טכנולוגיית מתכת-אוויר מאפשרת הפקת חשמל משילוב של חמצן מהאוויר החופשי עם מתכות – אלומיניום ואבץ.

טכנולוגיית אלומיניום-אוויר הינה טכנולוגיית ייצור אנרגיה, ולה שני יישומים מרכזיים: גיבוי חשמל במתקנים חיוניים, והארכת טווח לרכבים חשמליים. טכנולוגיית אבץ-אוויר, הנמצאת כעת בשלב מחקר ופיתוח מתקדם, הינה טכנולוגיה לאגירת אנרגיה מתחדשת.

שתי הטכנולוגיית – אלומיניום-אוויר ואבץ-אוויר – מאפשרות ייצור ואגירת אנרגיה באופן נקי אשר אינו פולט מזהמים לסביבה וכן יעיל, חכם וחסכוני.

חברה פינרג׳י החלה להיסחר בפברואר 2021 בבורסת תל אביב וגייסה במסגרת ההנפקה, סכום של 200 מיליון ש"ח לפי שווי של 780 מיליון ש"ח לפני הכסף. החברה מעסיקה כיום כ-50 עובדים במשרדיה בכפר סבא.

מאהש באבו, מנכ"ל מהינדרה אלקטריק מסר: "פינרג'י מציעה טכנולוגיית סוללות חדשה העושה שימוש באלומיניום כמקור אנרגיה לסוללה, תוך הפחתת התלות בחומרים נדירים דוגמת ליתיום. פינרג'י מציעה דרך חדשנית לספק אנרגיה לרכבים באופן שנותן מענה לחשש מטווח נסיעה קצר ומעלויות גבוהות של סוללות. מהינדרה טראו, שיתבסס על סוללת האלומיניום-אוויר של פינרג'י, יאפשר טווח נסיעה ארוך יותר של 400 קילומטרים. ההדגמה הטכנולוגית של מהינדרה טראו מתבצעת כרגע בישראל ואנו מקווים לראות את המוצר בשוק בקרוב".

לדברי דיוויד מאייר, מנכ״ל פינרג'י: "אנו מברכים על השלמת האב טיפוס ומודים למהינדרה אלקטריק על האמון בטכנולוגיה הייחודית שלנו. סוללות האלומיניום-אוויר שפתחה פינרג׳י יאפשרו לריקשות חשמליות להסיע נוסעים ללא זיהום ותוך שמירה על הסביבה. התועלת הסביבתית מחשמול הריקשות היא מובהקת, מדובר בכלי רכב הנעים במרכזי הערים ומהווים מוקדי זיהום אוויר ופיח. ביחס למנועי הבעירה המזהמים של ריקשות רגילות, כלים אלה מאפשרים הורדה של זיהום האוויר לאפס וצמצום של זיהום הרעש לרמה הקרובה לאפס. הטמעת הסוללות בריקשות, כלי התחבורה הנפוץ בהודו ומפרנס משפחות רבות, יאפשר לקיים יום עבודה פרודקטיבי יותר, ללא הפסקות מהותיות".

5 תגובות ל: "פיתוח ישראלי: 400 ק"מ בריקשה – בטעינה של דקות ספורות"

  1. מעוניינת לקנות

  2. מעוניינת לרכוש אחד כזה

  3. מעוניין לקנות

  4. מעוניין

  5. מעוניין גם בזה

כתיבת תגובה