פרויקט התענך: מימון של עד 450 מיליון ש' מבנק לאומי

בנק לאומי יעמיד לחברת טראלייט מימון בהיקף של עד 450 מיליון שקל לפרויקט התענך 1 | במקביל, טראלייט קיבלה אישור חיבור לרשת החשמל גם לפרויקט התענך 2 שצפוי לייצר חשמל בהספק מותקן של 100 מגה וואט | שני הפרויקטים יחד יספקו חשמל בהיקף כולל של 250 מגה וואט וצפויים להניב הכנסות של כ-2 מיליארד ש' במהלך תקופת הפעלתם (23 שנים) 

רני ליפשיץ | צילום: חן וגשל, באדיבות טראלייט

בשורה משמעותית לשוק החשמל במדינת ישראל: הפרויקט הסולארי הגדול בצפון הארץ לקראת הקמה. חברת האנרגיה המתחדשת טראלייט מעדכנת היום על התפתחויות משמעותיות לקראת הקמת פרויקט התענך שאותו מקדמת החברה בצפון הארץ והינו מהפרויקטים הסולארים הגדולים בישראל. טראלייט מעדכנת כי חתמה עם בנק לאומי על מזכר הבנות, בכפוף להסכם מחייב, לפיו יעמיד הבנק מימון בהיקף של כ-400-450 מיליון שקל לפרויקט התענך 1 שצפוי לייצר הספק מותקן של 156 מגה וואט ומועד ההפעלה המסחרי שלו הינו הרבעון הרביעי של 2023.

בנוסף, החברה מעדכנת, כי קיבלה סקר חיבור חיובי ממנהל המערכת לפרויקט 'התענך 2', הצפוי לייצר הספק מותקן של כ-100 מגה וואט. הסקר למעשה מבטיח לפרויקט הסולארי שמירת מקום ברשת החשמל הארצית ומהווה אישור חיבור לרשת, ובכך למעשה מתקיים תנאי הכרחי להפעלת הפרויקט.

'התענך 2', שצפוי לפעול מסחרית במהלך הרבעון הראשון של שנת 2024, הינו פרויקט המשך לפרויקט 'התענך 1' של טראלייט, שכבר קיבל אישור חיבור לרשת החשמל ונמצא בשלבי פיתוח אחרונים.

בסך הכל, פרויקט התענך, על שני חלקיו, הינו פרויקט דגל של טראלייט ונחשב לאחד מפרויקטי האנרגיה הסולארית הגדולים בישראל. הפרויקט, הממוקם בחבל התענך, בדרום עמק יזרעאל, צפוי לפעול בהספק מותקן של 250 מגה וואט, והוא הוכרז כפרויקט תשתית לאומית. הפרויקט, על שני חלקיו, צפוי להניב הכנסות (100%) של כ-90 מיליון שקל בשנת הפעלה מלאה וכ-2 מיליארד שקל במשך כל תקופת הפעלת הפרויקט, העומדת על כ-23 שנים. מוקדם יותר השנה חתמה טראלייט על מזכר הבנות עם חברת הביטוח מגדל, לפיו תשקיע מגדל כ-270 מיליון שקל תמורת 49% מפרויקט התענך 1 כאשר יתרת 51% בפרויקט תיוותר בידי טראלייט, שתשמש כשותף הכללי וקבלן ההקמה של הפרויקט. בפרויקט התענך 2 מחזיקה טראלייט ב-100%.

החודש דיווחה טראלייט על מהלך נוסף, המשקף הצפת ערך משמעותית ומהירה בפרויקט דאנמור (Dunmore) שבקנדה. החברה חתמה על מזכר הבנות, הכפוף לחתימה על הסכם מחייב, למכירת הפרויקט שבו היא מחזיקה ב-75% יחד עם שותף נוסף המחזיק 25%. הפרויקט, הנמצא בשלבי פיתוח מתקדמים, צפוי לייצר בהספק מותקן של עד כ-281 מגה וואט (DC). על פי מזכר ההבנות, הפרויקט אמור להמכר לחברה קנדית, כאשר הרווח המוערך עבור טראלייט בגין עסקת המכירה נאמד בסך של 56-80 מיליון שקל, כאשר הסכום הגבוה יתקבל במידה והחברה ביחד עם השותף לעסקה בקנדה תשמש כ-EPC.

מוקדם יותר השנה קיבלה טראלייט רישיון לאספקת חשמל מרשות החשמל ובכך נכנסה לתחום אספקת החשמל בישראל. הרישיון יאפשר לטראלייט להתקשר ישירות עם צרכנים עסקיים, ביתיים ואחרים, ולספק להם חשמל בהתאם להוראות האסדרה, וזאת לרבות אפשרויות להציע למגזר הפרטי אמצעים להתייעלות אנרגטית ועמדות טעינה לרכבים חשמליים. החברה צפויה לחבר לרשת מאות מגה-וואט סולארי תחת אסדרת השוק החדשה במשק החשמל.

במקביל להתקדמות בישראל, החלה טראלייט לפעול לכניסתה לפעילות משמעותית בתחום הסולארי בבריטניה, כאשר בשלב הראשון החברה מבצעת בדיקות נאותות לפורטפוליו של פרויקטים בהיקף של כ-180 מגה וואט. במקביל לכך, עדכנה החברה בתחילת השנה גם על כניסה לתחום אגירת האנרגיה במסגרת הסכם שיתוף פעולה בלעדי עם חברת BLEnergy מקבוצת בליליוס לצורך פיתוח, מימון, הקמה ותחזוקה של פרויקטי אגירת חשמל עצמאיים מסוג מתח עליון ומתח גבוה בישראל ובאירופה. בנוסף, הודיעה לאחרונה החברה על הקמת יישות "תעודת ביצועי אנרגיה" (EPC) עצמאית של החברה בתחום הפרויקטים הקרקעיים, וזאת לטובת אימוץ האסטרטגיה לפעול לכל אורך שרשרת הערך של הקמת המערכות הסולאריות.

טראלייט, פועלת בתחום פיתוח וייזום פרויקטי אנרגיה סולארית בארץ ובעולם. לטראלייט שותפות בלעדית עם תנועת המושבים, המאגדת 254 מושבים ברחבי הארץ. בנוסף, החברה השקיעה במספר חברות טכנולוגיה בתחומי האנרגיה הירוקה ותהליכי הייעול אנרגטי. לחברה צבר פרויקטים של כ-750 MW בישראל. מנכ"ל החברה הוא רני ליפשיץ ויו"ר החברה הוא יונל כהן.

רני ליפשיץ, מנכ"ל טראלייט: "אנחנו מעדכנים היום על התפתחויות משמעותיות לקראת הקמת פרויקט הדגל של התענך בצפון הארץ. אישור החיבור לרשת החשמל לפרויקט התענך 2 הינו ציון דרך משמעותי עבור הפרויקט ועבור טראלייט. האישור הוא למעשה אור ירוק להשלמת הפרויקט להיקף של 250 מגה וואט, שגם הוכרז כפרויקט תשתית לאומית, ומקדם את ישראל צעד משמעותי בדרך להגדלת השימוש בחשמל המופק מאנרגיה סולארית נקייה, ומתוצרת כחול לבן. המשמעות המעשית של 250 מגה וואט היא אספקת חשמל לכ-200 אלף בתים בישראל לאחר קבלת האישור, התקיימו למעשה כל התנאים הנדרשים להשלמת הפרויקט, על שני חלקיו, לקראת הפעלתו המסחרית בהיקף של 250 מגה וואט כבר ברבעון הראשון של שנת 2024. במקביל, אנו מעדכנים על מזכר הבנות עם בנק לאומי לפיו יעמיד הבנק מימון לפרויקט התענך 1. אנו רואים בהתקשרות זו הבעת אמון מצד הבנק ואבן דרך נוספת לקראת הקמת הפרויקט. טראלייט תמשיך לפעול ליישום אסטרטגיית החברה להרחבה והשבחה של פעילותינו בישראל ובחו"ל. השבחה זו באה לידי ביטוי גם לאחרונה, כאשר חתמנו על מזכר הבנות למכירת הפרויקט הסולארי שבבעלותנו ברווח של עד 80 מיליון שקל, המבטא עלית ערך שהושגה תוך פחות משנה".

כתיבת תגובה