פרסום ראשון • העירייה מתעקשת להרוס ישיבה ברמות ב'

עיריית ירושלים אינה מרפה מישיבת 'יד אהרן' שברמות ב' ומבקשת מבית המשפט צו הריסה. בהנהלת הישיבה זועמים על ברקת שהפר סיכום לפיו תינתן לישיבה ארכה של חצי שנה למציאת פתרון חלופי • המסמך המלא – בפנים

דין ודברים מבעד לשער הנעול. ממצלמת האבטחה של הישיבה

עיריית ירושלים פנתה לבית המשפט לעניינים מקומיים וביקשה לקבל צו המתיר לה להרוס את מבנה ישיבת 'יד אהרן' שבשכונת רמות ב' המתחרדת. הסיבה לבקשת הצו היא מכיוון שהישיבה, בראשה עומד הרב חיים קירזון, ממוקמת במבנה שיועד למגורים ואין לה אישור לשימוש ציבורי. אך בהנהלת הישיבה טוענים כי מדובר בלא פחות מ"אנטישמיות" מצד העירייה החוששת להתחרדות השכונה.

תחילתו של הסיפור עם פתיחת שנת הלימודים בחודש אלול תשע"ו. אז החליטו בהנהלת הישיבה למקמה בוילה בשכונת מגורים ברמות המתחרדת. במקביל, פעלו בהנהלת הישיבה להשגת רישיון מהעירייה לשינוי ייעוד המבנה ממגורים לציבורי. אך באופן מפתיע, הוחלט ברגע האחרון כי הדיון בעניין יוסר מסדר יומה של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיריית ירושלים.

לדברי הנהלת הישיבה, הסיבה להסרת הדיון מסדר יומה של הוועדה נבעה מהסיבה שהעירייה גילתה כי בוועדה קיים רוב לאישור שינוי ייעוד המבנה. "מדובר באנטישמיות של ממש, שנובעת מתמיכתה של העירייה בקומץ תושבים חילונים בשכונה החוששים מהתחרדות האזור", אמרו אז גורמים בישיבה.

פקחי העירייה, שבדרך כלל "מאחרים" להגיע לשטח, הגיעו תוך ימים ספורים למבנה הישיבה כשהם מלווים בכוח משטרה. הפשיטה, שמטרתה הייתה לפנות את המבנה, נבלמה בשער הכניסה. לאחר דין ודברים עם הנהלת הישיבה קיבלו הפקחים הוראה לשוב על עקבותיהם.

מתברר, כי בעקבות ערעור שהגישה אז הנהלת הישיבה לבית המשפט לעניינים מקומיים, בצירוף חתימותיהם של 1,200 מתושבי האזור בעד קיום הישיבה בשכונתם, הורה בית המשפט על עיכוב הצו עד לקבלת תגובת העירייה. העירייה, שככל הנראה בחרה בשיטת "מצליח", גילתה את ערנותם של מנהלי הישיבה תוך כדי ניסיון הפינוי, ונאלצה לסגת מכוונתה.

בהזדמנות הראשונה שנקרתה בוועדה המקומית לתכנון ובניה בעיריית ירושלים להשגת רוב לשלילת האישור החורג לשינוי ייעוד המבנה, הועלה העניין לסדר יומה והאישור נשלל. מספר ימים לאחר מכן הגישה העירייה את תגובתה לבית המשפט בה נכתב בין היתר כי "שימוש חורג זה מהווה מטרד עצום מעצם מיקומו במרכזו של רחוב קטן של בתים פרטיים, כאשר המוסד מביא לרחוב מדי בוקר עשרות רבות של ילדים אנשי צוות והורים".

עורך דין מלשכת היועץ המשפטי לעיריית ירושלים החתום על התגובה הוסיך וכתב: "לא זו בלבד, אלא שהתקבלה פנייה אף מהמינהל הקהילתי בקריאה נרגשת להפסיק את פעילות המוסד". יושב ראש הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, חבר הנהלת העיר, מאיר תורג'מן, שנועד מספר ימים לאחר מכן עם הגר"ח קנייבסקי שליט"א, נשאל על ידו על הסוגיה הדורשת פיתרון מהיר, והבטיח כי יפעל למציאת פתרון לישיבה. "לא אעזוב אותם עד שיימצא להם פתרון", הבטיח תורג'מן לגר"ח.

תורג'מן אכן עמד במילתו וגייס מיד את חברי הנהלת העיר החרדים. בשיחות סגורות  עם ראש העיר סוכם כי תינתן לישיבה ארכה בת שישה עד עשרה חודשים, במהלכה לא יינקטו נגדה הליכים וזו מצידה תפעל בתקופת זמן זה למציאת מבנה חלופי לישיבה.

השבוע, כאמור, חרגה העירייה מהסיכום והחליטה לפנות לבית המשפט למתן צו הריסה למבנה. "צו ההריסה לא בוצע עד לכתיבת שורות אלה. ואולם הנאשמים עושים ככל שביכולתם על מנת לדחות את הקץ ולהימנע מהריסה ופינוי המבנה", נכתב בבקשת העירייה. נזכיר, כי אי-פינוי המבנה נבע אך ורק מההסכם שהושג עם ראש העיר, שמשום מה החליט להפר את הסיכומים עמו.

חבר מועצת העיר מטעם סיעת שס, פיני עזרא, שנחלץ לעזרת הישיבה, לאחר שהנהלתה ביקשה את עזרתו, אמר ל'ביזנעס': "שוב הוכח שהעירייה עושה כל שביכולתה על מנת להתנכל לתושבים החרדים בעיר", לדבריו, כפי שהעירייה מגלה סובלנות במבנים ציבוריים אחרים, עליה לנקוט באותה אמת מידה גם במקרה זה. "אני קורא לראש העיר לגלות סובלנות ואיפוק ולאפשר לישיבה למצוא פיתרון חלופי – כפי שסוכם בעבר", אמר עזרא.

111

222

כתיבת תגובה