פרס החדשנות: מיליון דולר למדעני התחבורה החכמה

פרס ראש הממשלה לחדשנות בתחום תחליפי דלקים ותחבורה חכמה, על שם אריק ושילה סמסון ניתן לראשונה למדען ישראלי • פרופ' דורון אורבך מאוניברסיטת בר אילן יחד עם ד"ר לארס פטר לינפורס מפינלנד

תחבורה חכמה. אילוסטרציה: chombosan | שאטרסטוק

בסוף השבוע שעבר הסתיימה בהצלחה ועידת ראש הממשלה השישית לתחליפי דלקים ותחבורה חכמה, שהתקיימה בתאטרון הבימה בתל אביב.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

הכנס כלל הרצאות ודיונים, בהשתתפות בכירים מעולם הרכב, האנרגיה והטכנולוגיה, על עתיד עולם התחבורה, מפגשי B2B בין יזמים וחברות מקומיות לבין חברות וקבוצות בינלאומיות, תערוכת מיזמים ישראלים ועוד.

במהלך שני ימי הכנס ביקרו באירוע קרוב ל-4,000 אורחים, מתוכם כ-1,000 נציגים מחו"ל מיותר מ-40 מדינות, עם מיצגים של כ-50 סטרטאפים ישראליים שהציגו את עתיד והווה התחבורה החכמה בישראל ובעולם.

בין המשתתפים ניתן למצוא נציגים מחברות כגון:Seat, VW, B.M.W, Daimler, RNM, Hyundai, Toyota AI Ventures, HARMAN, Audi, Faurecia, Harman, Hertz, TATA, Moia, Porsche, Honda, Lamborghini, Continental. באירוע הוצגו מגוון פיתוחים ומיזמים חדשניים בתחום שהציגו את מובילותה של קהילת התחבורה החכמה בישראל. קרוב ל- 50 מיזמים ישראלים מתחומים שונים כגון חיישני תנועה, מערכות סייבר לרכבים, מכ"מים, ומצלמות תרמיות לרכבים אוטונומיים, רכבים מקושרים ועוד.

בין הסטרטאפים שהוצגו בכנס: Via, Argus, Innoviz, Moovit, otonomo, Nexar, Arbe Robotics, Phantom Auto, Guardian, Karamba, UVeye, Bike Panel.

במסגרת הכנס הוענק פרס ראש הממשלה לחדשנות בתחום תחליפי דלקים ותחבורה חכמה, על שם אריק ושילה סמסון. לראשונה זכה בפרס מדען ישראלי מאוניברסיטת בר אילן פרופ' דורון אורבך ואיתו ד"ר לארס פטר לינפורס מפינלנד.

במהלך הכנס התקיימה תערוכה חיצונית של קהילת EcoMotion, שבה הוצגו מגוון סטארטאפים בתחום התחבורה החכמה, ביניהם:

Arbe Robotics – החברה מייצרת מכ״ם ברזולוציה HD לרכבים אוטונומיים, המאפשר למכונית "לראות" את סביבתה בזמן אמת. המכ"ם שלArbe  פועל בכל תנאי מזג האוויר והתאורה כולל חושך מוחלט, זיהום אויר גבוה, ערפל, וגשם כבד. Arbe Robotics היא החברה הראשונה בעולם שמדגימה מכ״ם ברזולוציה של מעלה אחת, המאפשר להבחין ממרחק בזמן נהיגה גם בעצמים קטנים כגון אופניים והולכי רגל. בכנס הציגו את המכ"מ והדגימו את יכולותיו באמצעות רכב הדגמה.

Inpris – טכנולוגיה המאפשרת נהיגה בטוחה וביצוע משימות מרובות כמו שליטה בהודעות (כולל WhatsApp), חיוג בטלפון, הזנת יעדי ניווט, החלפת תחנות רדיו ומוסיקה (אפילו ספוטיפיי) מבלי להסיט את העיניים מהכביש. במסגרת הכנס חשפו לראשונה מוצר חדש: InprisWay – שלט הממוקם על הגה הרכב (או כידון בדו"ג ובאופניים) המאפשר את אותה טכנולוגיה בנגישות ויעילות.

EyeWay – התקן מרובה עדשות שמותקן בצמתים, הוא רואה את כל הצומת בזמן אמת מכלל כיווני התנועה והנסיעה בו-זמנית. המערכת מזהה את כלל מספרי הרישוי ומתעדת עבירות תנועה, מאפשרת ניטור התנועה, ניתוב, אכיפת התנועה, הפרות ושימוש כמערכת עזר עבור כלי רכב אוטונומיים. כמו כן, המערכת מאפשרת זיהוי תאונה עתידית ומניעתה, כך למשל במידה ורכב עתיד לעבור ברמזור אדום היא תמנע מהרמזורים הסמוכים לעבור לאור ירוק.

AdaSKY – חברת AdaSKY פיתחה פתרון חדשני והמתקדם ביותר בשוק הרכב, המבוסס על מצלמה תרמית לרכבים אוטונומיים ומערכות עזר לנהג – Viper. Viper היא מערכת חישה המתבססת על מצלמה תרמית הקולטת קרינה בטווח האינפרא-אדום רחוק ואלגוריתמים של ראיית מכונה ומאפשרת לנתח את סביבת הרכב האוטונומי ולזהות אובייקטים בצורה מהימנה בכל תנאי תאורה ומזג אוויר.

UVeye – חברת UVeye מפתחת מערכות לסריקה חיצונית של רכבים, באמצעות טכנולוגיות ראייה ממוחשבות ובינה מלאכותית. סורק הגחון של Uveye הנמצא בשימוש אצל לקוחות שונים ברחבי העולם, מזהה תוך כדי נסיעה, חריגות (אנומליות) בגחון הרכב. בין אם מדובר בנזילת שמן, מכה, או חלודה מחד, בהקשר עולמות התחבורה (ציי רכב, קווי יצור וכו׳) או פצצה, סמים, או רכיב בגודל דיסק-או-קי, בתחום אבטחת המתחמים השמורים (נמלי תעופה/ים, שגרירויות, בסיסים וכו׳).

במהלך ימי הכנס נחשף לראשונה פרויקט משותף בין החברות Mobileye, פולקסווגן וצ'מפיון מוטורס, לפריסת רכב אוטונומי חשמלי שיתופי בישראל. פיתוח הפרויקט יחל בשנת 2019 וצפוי להפוך למסחרי ב-2022.

ד"ר ענת בונשטיין, ראש מנהלת תחליפי דלקים ותחבורה חכמה במשרד רה"מ, אמרה: "הועידה השישית של ראש הממשלה בנושא תחבורה חכמה הביאה גם השנה את בכירי תעשיית הרכב והתחבורה הבינלאומיים להתעניין בטכנולוגיה ובידע בישראל. הועידה סיפקה הצצה למהפכה ולשינוי הדינמי שעובר התחום".

כתיבת תגובה