פרשת הכסף: מעל ל- 83 מיליארד ש"ח במזומן, בידי הציבור

סקירת מחלקת המטבע של בנק ישראל על שנת 2018 • ייתכן שבשנת 2019 הנתונים ישתנו, בשל החוק לצמצום המזומן

כסף מזומן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

קרוב ל-86 מיליארד ₪ נמצאים בידי הציבור בכיסים, ארנקים, מעטפות או מתחת לבלטות. זהו מחזור מזומן הגדול ב4% מהשנה שעברה ודומה לממוצע הגידול של שלוש השנים האחרונות. כך עולה מסקירת מחלקת המטבע לשנת 2018 שמפרסם היום בנק ישראל.

הסקירה כוללת מידע נרחב ומפורט על פעילות מחלקת המטבע בשנת 2018. וכולל נקודות רבות החשובות לניהול המזומן במדינת ישראל.

מתוך 85.9 מיליארד שקלים המסתובבים במדינה, כ-10% מוחזקים בכספות התאגידים הבנקאיים. מחלקת המטבע עוקבת בהתמדה אחר המגמה ואחר הרגלי השימוש במזומן, כדי לגזור משמעויות לגבי התכנון לעתיד, תוך דאגה לאספקה סדירה של המזומן למשק.

יחד עם זאת מעודד בנק ישראל שימוש באמצעי תשלום מתקדמים שאינם מבוססי נייר, ובמסגרת זו היה שותף לתהליך חקיקת החוק לצמצום השימוש במזומן שנכנס לתוקפו בינואר 2019 ורק החודש הוחל באכיפתו. לכן מוקדם עדיין לגזור מהנתונים את השינויים שחלו בהתנהגות הציבור מאז כניסת החוק לתוקפו.

החלפת השטרות הישנים נמשכת

המשך הגידול במחזור המזומן, כמו גם ממצאים מסקר שביצעה מחלקת המטבע כפי שפרסמנו כאן, מעידים שהמזומן משמש אמצעי משמעותי לביצוע עסקאות בישראל: חלקן של ההוצאות במזומן בסך שווי ההוצאה היומית עמד על כ-26%, לעומת החלק של ההוצאות בכרטיס אשראי או כרטיס חיוב, שעמד על כ-38%. העסקאות במזומן הן לרוב בסכומים נמוכים.

החציון של שווי ההוצאות היומיות במזומן הוא 46 ש"ח, ורק 10% דיווחו על הוצאות יומיות במזומן שעולות על 460 ש"ח.

בנק ישראל מחליף את השטרות שנמצאים בידי הציבור ומהסקירה עולה כי כ-89% מהשטרות הוחלפו כבר בהצלחה. אולי זה הזמן להזכיר לציבור לבדוק, האם כספם הנמצא מעל התקרה של השכן מלמטה הוא מהשטרות החדשים או הישנים.

הדו"ח מספר עוד כי 97 אחוזים מכלל המיליארדים הנמצאים בידי הציבור והבנקים הם בשטרות ורק שלושת האחוזים הנותרים הם במטבעות (או 'מעות' כפי שבנק ישראל אוהב לכתוב בדוחות).

אז כמה שטרות יש לנו?

בתום שנת 2018, החזקנו 589 מיליון שטרות כאמור, בשווי 83.5 מיליארד ₪. יותר מחצי מהשטרות 316 מיליון, (54%) אלו השטרות הכחולים עם העריך 200 ₪. 162 מיליון שטרות (27.5%) אלו השטרות הכתומים עם העריך 100 ₪. 63 מיליון שטרות (10.7%) אלו השטרות עם העריך 50 ₪ ורק כמיליארד ₪ בודד מסתובב בשטרות האדומים עם העריך 20 ₪, 48 מיליון שטרות בסך הכול (8%).

מחלקת המטבע בודקת כמה זמן חולף מאז יוצא השטר מתאגיד בנקאי ועד שהוא חוזר אליו והנתונים מעניינים. שטר ה-20 ₪ נשאר בידי הציבור במשך זמן הארוך ביותר, כ-16 חודשים (הדבר מהווה ירידה משנת 2017 אז עמד הזמן על 22 חודשים).

 

 

בבנק ישראל מסבירים, שבגלל שהשטר נוח מאוד במתן עודף לעסקים, אינו מופקד בבנקים ברובו אלא נשמר בכספת העסק מיום ליום. לכן כאשר השטרות מופקדים לבסוף בבנקים הם לרוב לא ממוחזרים שוב לציבור, בשל בלותם ואיכותם הירודה, אלא מונפקים כנגדם שטרות אחרים.

יתר השטרות חוזרים אל הבנקים בהליך מהיר קצת יותר, כאשר משך הזמן עולה עם העלייה בערך השטר; זאת מפני שיחס הציבור לשטר בעל ערך גבוה יותר הוא מכבד יותר, וגם איכותו גבוהה יותר ובלותו נמוכה יותר, תוצאת שימוש זהיר. בשנת 2018 הילכו השטרות בעריך 200 ₪ במחזור, 12 חודשים בממוצע, לפני שהפקידו אותם במרכזי המזומנים.

נראה מהדו"ח כי לו יכלו בבנק ישראל להצמיד חיישן לשטרות, כדי לדעת מה עובר על השטר במשך שהותו בגלות בין הציבור הרי שהם היו עושים זאת. במחלקת המטבע, מנהלים מחקרים שלמים על השימוש בשטרות וכיצד אפשר לעלות את האיכות ולהימנע מבלייה. כיום, אורך השימוש בשטר הוא כ-1.9 שנים בלבד והשאיפה היא להרחיב את משך הזמן הזה.

המטבעות האבודים

בתום שנת 2018, החזיק הציבור בלא פחות מ-2,606,000,000 מטבעות (2.6 מיליארד), בשווי כולל של 2.4 מיליארד ₪. כאשר מטבע ה-10 אג' לוקח את המקום הראשון עם 1.5 מיליארד מטבעות בשווי 154 מיליון ₪.

מטבע השקל משתרך הרחק מאחוריו עם 606 מיליון מטבעות, השווה באופן מפתיע ל-606 מיליון ₪. מטבע חצי שקל 193 מיליון מטבעות בשווי של 96 מיליון ₪. מטבע חמשת השקלים עם 98 מיליון מטבעות בשווי 492 מיליון ₪. מטבע העשר שקל עם 93 מיליון מטבעות בשווי של קרוב למיליארד ₪.

מטבע השנקל לא הצליח לצבור גובה בציבור, למרות שאפילו חנויות נפתחו על שמו, והציבור מחזיק רק ב-74 מיליון מטבעות, בשווי כולל של 149 מיליון ₪.

בנק ישראל פרסם, לראשונה, כללים להפעלה סדירה של מערכת המטבע, הקים מערכת ארצית של מידע על מזויפים, ואף זכה לראשונה בתביעה אזרחית תקדימית ברמה עולמית נגד זייפני מטבע, בגין הפרת זכויות יוצרים – צעד שנועד להגביר את הרתעת הזייפנים בנוסף לאישום הפלילי. בזכות פעולות אלו של מחלקת המטבע נבחר בנק ישראל על ידי כתב העת הבין-לאומי Central Banking ל-Currency Manager of the Year ('ניהול השנה' של המטבעות) לשנת 2019.

כתיבת תגובה