פרשת NSO: הח"כים קוראים להקמה דחופה של גוף חוקר

יו"ר ועדת חוקה, ח"כ קריב: "קריאה מאוד ברורה עולה מדברי חברי הוועדה: דרישה להקמת תהליך בדיקה חיצוני ובלתי תלוי לבירור פרטי הפרשה על כל מרכיביה וזירותיה" | מקלב: "אין כאן שיקולי אופוזיציה וקואליציה כי הדבר אירע במשמרת הקודמת ומתפרסם במשמרת הנוכחית, עלינו לבדוק זאת כגוף מפקח"

טלפון ולוגו של NSO | צילום (של טלפון): Niek Verlaan מ- Pixabay

דיון ועדת החוקה היום נפתח בהתייחסות חברי הוועדה לפרסומים החדשים בפרשת NSO כשח"כ אוסאמה סעדי קורא לוועדת חקירה ממלכתית: "אני שואל את ממשלת השינוי: למה מחכים? זה הרי לא במשמרת שלכם".

היו"ר ח"כ גלעד קריב אמר כי "אי אפשר לפתוח כל דיון באחת מוועדותיה של הכנסת ועל אחת כמה וכמה בוועדת החוקה חוק ומשפט, האמונה על הפיקוח הפרלמנטרי על כלי האזנת סתר, מבלי להתייחס לפרסום הנוסף של כלכליסט (הבוקר) על שימוש המשטרה בכלי האזנה ומעקב מתקדמים.

"קיימנו בשבוע שעבר דיון רציני בסוגיה הזו עם בכירי משרד המשפטים והמשטרה ועמדנו על דברים מטרידים ושמענו מנציגיהם הודאה בכך שנמצאו ממצאים מטרידים המחייבים בדיקה נוספת. הישיבה לא מיצתה עצמה והיה ברור שנידרש להמשיך לעקוב אחר הנושא. דיון נוסף מתקיים בוועדה לבט"פ, בהיבטים מעט שונים, וגם אנחנו נקיים דיון נוסף. עוד זה מדבר וזה בא, הבוקר פורסם בתחקיר החשוב שלב נוסף, ומה שפורסם, אם אכן משקף את המציאות, אלו דברים מטרידים מאוד המחייבים בדק בית רציני. הוצאתי פניה לשר לביטחון הפנים ולשר המשפטים בה קראתי להקמת ועדת בדיקה ממשלתית. הוועדה הזו – בכפוף להעמדת שופט בראשה והסכמת שר המשפטים – תאפשר הענקת סמכויות של ועדת חקירה ממלכתית. זה צעד מתבקש.

"אני רוכש אמון לצוות הפנימי שהוקם ע"י היועמ"ש היוצא, אך לפי החוק נקבע מנגנון פיקוח רציף של היועמ"ש על הפעלת הוראות החוק ע"י רשויות החקירה, ומטבע הדברים בדיקה ממצה צריכה להתמקד בקבלת החלטות בתוך המשטרה אך גם במנגנוני הפיקוח והביקורת. זה כמעט מובן מאליו למה הבדיקה צריכה להיות חיצונית, יעילה וממצה, שתאפשר הצגת מסקנות ולו מסקנות ביניים באופן מהיר ומן הראוי לעלות מדרגה. שילוב הדברים של פיקוח פרלמנטרי ע"י שתי הוועדות בכנסת וועדת בדיקה ממשלתית יכול לשפוך אור על הממצאים המטרידים והחמורים וגם להביא מזור לנושא המורכב הזה. אנחנו מעוניינים במשטרה שמסוגלת לבצע את תפקידיה, להגן על שלום הציבור, על הסדר הציבורי, להיאבק בפשיעה, להבטיח בלימה של שחיתות שלטונית. כולם חשובים ואנחנו לא מבקשים להכתים את כלל המשטרה ולרפות את ידי העוסקים במלאכת אכיפת החוק, אך כמו בכל מוסד שלטוני, כאשר מתגלים ממצאים חמורים, נדרשת בדיקה חיצונית תקיפה ונוקבת שאיננה עושה פשרות עם האמת. אני מקווה שכבר ביממה הקרובה נראה את המהלכים הנדרשים בשביל בדיקה רחבה וממצה יותר".

עוד אמר קריב: "החוק קובע איזה שימושים חוקיים ואיזה לא. החוק הישראלי לא מאפשר חדירה מרחוק למחשבים ניידים, לטלפונים ניידים לצורך שאיבת חומר שכבר קיים על המכשירים אלא רק האזנת סתר. הדברים נאמרו ע"י משרד המשפטים. באותו דיון עלינו על שטח אפור פרשני שנבדק היום. מכיוון שהמשטרה הודתה שנעשו חריגות וטענו בדיון שזו אנומליה טכנולוגית, בכל מקרה נעשה שימוש בכלים באופן הנוגד להוראות החוק. לא מיהרתי לומר שכל שימוש בכלי מתקדם צריך להיאסר אך אנחנו רוצים שהמשטרה תיתן את כל המידע והשקיפות לבצע בדיקה חיצונית ותמשיך להילחם בפשיעה. היועמ"ש נתן הנחיה אופרטיבית למניעת שימוש מבצעי בתוכנה הזו".

כאמור ח"כ אוסאמה סעדי מהרשימה המשותפת קרא לועדת חקירה ממלכתית, ואמר "בפרשה הזו רב הנסתר על הגלוי. היום רואים שמדובר בתופעה נגד עיתונאים, פרידים בכירים, ראשי ערים, ואני שואל את ממשלת השינוי למה מחכים? זה הרי לא במשמרת שלכם. אפילו האופוזיציה שזה קרה במשמרת שלה מבקשת זאת. אבקש שתהיה פניה של ועדת החוקה להקים ועדת חקירה ממלכתית בראשות שופט"

ח"כ ענבר בזק (יש עתיד) אמרה, כי "אין ספק שמדובר ברעידת אדמה של ממש אם הדברים שפורסמו נכונים. אלו דברים שאנחנו לא מכירים במשטרים דמוקרטיים, אלא במשטרים אפלים. זה התרחש במשמרת של ממשלות קודמות ואין שום סיבה לחכות ואני מצטרפת לקריאה להקמת ועדת בדיקה ממשלתית".

לבדוק את כל שומרי הסף

ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) אמר כי "זו רעידת אדמה שלא החלה הבוקר. הדרישה לחקירה שעומד בראשה מישהו מהמערכת, כשהאמון במערכת ירד דרמטית בעייתית. מנדלבליט מינה את מררי כחתול השומר על השמנת. לא מספיקה ועדת חקירה כזו שמי שינהל אותה יהיה מתוך המערכת. הציבור לא יאמין למסקנות. אפשר אפילו למנות בודק מיוחד בחקיקת בזק. אי אפשר לסמוך על אף אחד. אני שומע את אמי פלמור שהייתה מנכ"לית של הכנופיה הזו מזדעקת. לא הייתה שום אחריות לממשלה הזו, תקימו ועדת חקירה בלתי תלויה ולא כל אלו שזורקים את הרפש על המשטרה והפרקליטות טלית שכולה תכלת. כתבתי הבוקר שנקים את ועדת הביקורת

ח"כ גבי לסקי (מרצ): "צריך לבדוק את כל שומרי הסף, כולם שומרי סף שמונו ע"י ממשלה שדאגתה העיקרית הייתה שרה"מ יימלט ממשפט. עכשיו עושים שימוש ברעידת האדמה המשטרית הזו אך ורק כדי להפסיק את המשפט אבל הפגיעה חמורה הרבה יותר ממשפט כזה או אחר. לא יכול להיות שהאופוזיציה מונעת את הוועדה לביקורת המדינה ופניתי לשר המשפטים ולשר לבט"פ להקמת ועדתה בדיקה עצמאית. ישראל לא תהיה מדינה בה מופעל שטאזי נגד בכירים או אזרחים. המשטרה אמרה בדיון קודם פה פתאום לראשונה שיש דברים בגו ויש דברים שתואמים את התחקיר העיתונאי אני מצפה שהוועדה שהוקמה ע"י היועמ"ש תפסיק את עבודתה ותעביר את הבדיקה לראשות שופט. כולנו אופוזיציה וקואליציה חייבים לעמוד יחד ולדרוש מהמפכ"ל לעצור מיד כל פעולת ריגול נגד אזרחים ובעלי תפקידים. חייבים להשעות את כל השוטרים והמפקדים שהיו חלק מהפעלת התוכנה בניגוד לחוק. אנחנו לא יכולים לעמוד מנגד וחייבים להקים את הוועדה מיד, שתוציא מסקנות בעניין תוך זמן קצר".

ח"כ בני בגין (תקווה חדשה): "עד שלא נראה את מסקנות הבדיקה בראשות המשנה ליומעמ"ש עמית מררי עדיף שלא לקפוץ למסקנות ולהקים ועדה נוספת. אני שם נפשי בכפי ואני אומר שאני סומך על עמית מררי. הצעד הראשוני ננקט ואני מציע לא להיחפז. שום דבר לא דחוף. אני צריך קצה חוט שעבר את הבקרה הראשונית של המשנה ליועמ"ש שהיא מנוסה וזהירה מאוד".

ח"כ איתמר בן-גביר (הציונות הדתית): "יש קונצנזוס שזה יום כיפור של המשטרה והפרקליטות וזהו יום שחור לדמוקרטיה. אבל עולם כמנהגו נוהג, נמשיך לבוא לפה מחר בבוקר ויבואו המשטרה והפרקליטות אך התסכול הגדול הוא שלא ברור מי אומר אמת ומי שקר. אני בעד ועדת חקירה ואם המערכת לא בודקת עצמה ואם הממשלה וטעמיה עימה, אם זה לא קורה תוך כמה ימים, יש לך סמכויות להתחיל להביא לכאן שוטרים ופרקליטים ולבקש תשובות. בעניין הזה כולנו באותו צד. אף אחד לא רוצה שיעקבו אחרי מפגינים. היום זה אנחנו ומחר זה אתם. אסור להטיל דופי בכולם אך כן צריך לבדוק ואדוני יכול להרים את הכפפה".

ח"כ צביקה האוזר (תקווה חדשה): "עד לרגע זה המשטרה לא הצליחה להניח את הדעת שאין דברים בגו וזה מעיד על חומרת הדבר שמכרסם מרגע לרגע באמון הציבור שהוא בסיס השיטה שלנו. את הסיפור הזה אין ברירה אלא ללוות פה כנסת ועלינו להיות מאוחדים על ארבע מטרות- חקר האמת, אם חלילה נעשו דברים שלא יעשו- יש לוודא איך אין חזרה על אותן פרצות שגיאות או מעשים חמורים, כמו כן- כולנו אחראים על שיקום האמון במערכות זה אינטרס ציבורי במעלה הראשונה וכן יש לנו אינטרס למנוע נזקים באותן מערכות שתפקידן הכולל הוא לשמור על חוק וסדר. על הדברים הללו אנחנו יכולים לחרוג ממנהגנו ולא לגלוש למחלוקות הקלאסיות. אני לרגע לא מטיל ספק במערכת הקיימת של היועמ"ש להגיע לחקר האמת. אני מבין שהממשלה תבחר יועמ"ש חדש ואחת השאלות הראשונות שיתגלגלו לפתחו/ה היא להוסיף על הבדיקה הפנימית בדיקה חיצונית ע"י גורם בקשור לעניין הזה. המערכת זקוקה לרפורמה עוד לפני הפרשיה הנוכחית, לא בסגנון D9 על מערכות שעמלנו לבסס אותן שנים אלא להוביל בזהירות ונחישות".

ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית): "הדבר הזה הוא לא פחות מפגיעה בסדרי השלטון והדמוקרטיה. זה לא אירוע שהמערכת יכולה לחקור. אין אמון במערכות הללו. כפי שרואים גם מסיבה מוצדקת. לא יכול להיות אמון בהגדרה כשהחוקרים הם אולי אלו שצריכים לתת את הדין. המשטרה טוענת שבפרקליטות ידעו והם טוענים שלא והיועמ"ש אמור לתכלל. מי יחקור את החוקרים, מי ישמור על השומרים – זו השאלה הנשאלת. יש לחוק הישראלי תשובה לכך. יש ועדת חקירה פרלמנטרית שהיא דבר שצריך להתנהל יחד, בפרלמנט, קואליציה ואופוזיציה כדי שיהיה אמון ציבורי. יש פתרון שהוא פחות טוב אבל גם נותן פתרון והוא ועדת חקירה ממלכתית ומה שלא נותן פתרון זו ועדת בדיקה ממשלתית כי הממשלה היא חלק מהאירוע פה. יש חוק במדינת ישראל שנועד למצב טרגי, כאשר אדם מת ונמצא במשמורת משטרת ישראל, החוק מאפשר שופט חוקר. מדובר בתובע עצמאי. במדינות המשפט הקונטיננטלי זה נפוץ יותר, אצלנו זה רק בחקירות סיבות מוות.

"בארצות המשפט המקובל יש תובע מיוחד כמו בארה"ב כשנדרש לחקור פקידי ממשל בכירים, שופטים או פוליטיקאים בכירים. המערכת הרגילה איננה מסוגלת לבדוק את עצמה. התפקיד שלנו הוא לתת את הכלים לעשות את זה. או שנעשה את זה בעצמנו, ועדת חקירה פרלמנטרית או שנתקן את החוק של שופט חוקר, ונמנה שיהיה שופט חוקר עם סמכות למעצרים, ולחיפושים, ולחקירות, ולבדיקות, כי המערכת לא יכולה ואסור לה שתחקור את עצמה. כל יום שאנשים שהחזיקו בסמכויות הללו, ובחוסר הסמכויות הללו, לא נעצרים ונחקרים הוא עוד יום שהם יכולים לתאם עדויות ויכולים לשבש הליכי משפט. הדברים האלו לא יכולים לחכות לא שבועות, וגם שבועות זה ותר מידי בהקשר הזה. נדרשת פעולה מהיר. יש פה דברים שהם בסמכות השב"כ כי יש פגיעה במוסדות השלטון, יש דברים שצריכים להיעשות בוועדת חקירה, יש דברים שצריכים להיעשות בשבילם שופט חוקר. מי שרוצה לתת לחתול את השמנת ומנסה להרגיע אותנו שהיועמ"ש החדש, יהא אשר יהא, שעומד בראש מערכת שהיא עצמה חולה, הוא זה שיחקור את הנושא או שמישהו מתוך המערכת יחקור את הנושא – משקה את האנשים הצמאים במים מלוחים".

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה): "הכנסת כגוף מפקח עומדת כעת למבחן, האם נוכל להעמיד חקירה שתגיע לחקר האמת בצורה מהירה ללא טיוח ומגבלות אינטרסנטיות. החשדות החמורים נעשו במשמרת הקודמת ומתפרסם במשמרת זו כך שאין שיקולי קואליציה ואופוזיציה, זהו לא אירוע תקשורתי רגעי אלא משבר מהותי באמון הציבור. תפקידה של ועדת החוקה לעמוד ולהגיע לחקר אמת, אמון הציבור עומד פה למבחן".

היו"ר ח"כ קריב הגיב לדברים: "התפרסמה הודעה גם מטעם המפכ"ל שקוראת להקמת ועדת בדיקה בראשות שופט. אנחנו שותפים לדאגה העמוקה והקריאה המאוד ברורה שעולה מחברי הוועדה היא דרישה להקמת תהליך בדיקה חיצוני ובלי תלוי לבירור פרטי הפרשה על כל מרכיביה וזירותיה".

כתיבת תגובה