פשרה אפוייה היטב: המאפיות יתרמו כ-10 מיליון לעמותות

חרף החלטת היועמ"ש לממשלה כי אין לאשר את הסדר הפשרה בתובענה הייצוגית נגד המאפיות מ-2015, אישר ביהמ"ש המחוזי בי-ם את התביעה וקבע: המאפיות יתרמו מוצרים בשווי 10 מיליון ש"ח באמצעות עמותות – לנזקקים

עובד במאפיות אנג'ל בירושלים | צילום אילוסטרציה: אביר סולטן, פלאש 90

בית המשפט המחוזי בירושלים אישר את הסכם הפשרה שהוגש בתביעה ייצוגית נגד המאפיות. עמותות רווחה שונות צפויות ליהנות ממוצרים בשווי של כעשרה מיליון שקלים שהמאפיות המובילות בארץ ייאלצו לתרום דרכן לנזקקים. הסכם הפשרה התקבל חרף דעתו השלילית של היועץ המשפטי בנושא, כך דיווח ynet.

מדובר בתביעה ייצוגית אשר הוגשה בין היתר נגד מאפיות ברמן, אנג'ל, אורנים, דוידוביץ', דגנית ומרחבית בשנת 2015 בטענה כי הללו ונוספות שימשו צד להסדרים כובלים להעלאת מחירים ולמניעת תחרות.

כזכור, לפני כשנה וחצי נשלח ירון אנג'ל מראשי מאפית אנג'ל למספר חודשי מאסר בתוספת קנס של 300 אלף ₪ יחד עם בעלי המאפיות אחרות, כשהואשמו בפלילים בפרשה שכונתה בשעתו 'קרטל הלחם'.

התביעה הייצוגית עמדה על סך של 256 מיליון ₪ והיא נידונה סביב הנושא של ביצוע הסדרים כובלים של המאפיות שהפרו לכאורה את הוראות חוק ההגבלים העסקיים. המאפיות כפרו בטענות והגישו חוות דעת מומחה על-פיה ההסדרים הכובלים הנטענים לא גרמו כל נזק לציבור או שהנזק פעוט ביותר. 

בית המשפט בחר לנהל בין הצדדים נוהל הליך גישור וזאת בכדי להימנע מלהיכנס להכרעות עובדתיות ומשפטיות בסוגיות אשר חלקן הגדול טרם נדונו בפסיקה הישראלית. השופט בדימוס יצחק ענבר יש בהליך הגישור לצד הפרופ' לכלכלה ראובן גרונאו, ששימש כמגשר נוסף לאור המחלוקות הרבות בין הצדדים בפן המקצועי ובסוגיות כלכליות. 

במהלך הגישור לא הודו המאפיות בטענות שהועלו נגדם אלא בקשו לשמוע את אפשרויות הפשרה שיסגרו את הפרשה באופן צודק ושקט. היועץ המשפטי התנגד לכך וטען כי הסדר הפשרה של המאפיות מול הציבור אינו הסדר רצוי והולם כל עוד עיקרו תרומת מוצרי המאפיות לעמותות.

אולם כאמור, השופטת תמר בזק-רפפורט החליטה לא לקבל את דעתו של היועמ"ש ואישרה את הסדר הפשרה לאחר שקבעה כי אמנם אין מדובר בהסדר שגרתי אולם דווקא הימנעות מאישור ההסדר.

היא נימקה את החלטתה בכך שאם נחייב את המבקש לנהל את ההליך עד תומו על מנת לזכות בסעד, הדבר לא יהיה סביר והוא אינו תואם לעניינם של חברי הקבוצה. לדבריה, הן למבקש והן לחברי הקבוצה, כמו גם למאפיות, יש עניין של ממש בהשגת פשרה ראויה.

הסכם הפשרה שהושג מחייב את המאפיות להוציא מכיסן סך כולל השווה לכ-12 מיליון שקלים בקירוב, כאשר הן יידרשו לתרום מוצרים בשווי של כ-9.8 מיליון שקלים ולהיפרד מעוד 2.1 מיליון שקלים בקירוב שיועברו לקרן התובענות הייצוגיות.

נדגיש, כפי שהדגשנו בעבר, כי מדובר בתרומה של מוצרים, אך בעמותות ישמחו על כל מוצר שיעבור למשפחות מצוקה ואזרחים הזקוקים לרווחה.

לפי הדיווח ב-ynet את המאפיות ייצגו עוה"ד דרור ורסנו ושגיא שיף ממשרד יגאל ארנון ושות' (מטעם מאפיות דגנית ומרחבית), עוה"ד טליה סולומון ממשרד הרצוג, פוקס, נאמן (מטעם מאפיות דוידוביץ', אלומות ואחדות), עוה"ד ניב זקלר ועופר ארגוב ממשרד וינשטוק, זקלר ושות שמוזג למשרד יגאל ארנון (מטעם מאפיות אנג'ל ואורנים) ועוה"ד תמר תורג'מן ממשרד פישר, בכר (מטעם מאפיית ברמן); ואילו את המבקש ייצגו עוה"ד מיכאל בך וגלעד הלר.

ראוי להזכיר כי לפני כשלושה חודשים ביקשו שתי המאפיות הגדולות לייקר שוב את מחיר הלחם כשהם מתאגדים כ'קרטל חוקי' על ידי הגשת תביעה באמצעות משרד עו"ד אחד המייצג את שניהם.

תגובה אחת ל: "פשרה אפוייה היטב: המאפיות יתרמו כ-10 מיליון לעמותות"

  1. שומו שמיים הכל מושחת

    הכל נסגר בן החברים
    יעבירו לעמותות מוצרים מהחזרות וסוג ב
    במחיר מלא. והתוצאה חינם.

    עבודה בעיניים

כתיבת תגובה