'פתחון לב': ניסיון עצירה נוסף לחלוקת תלושי המזון ב'שופרסל'

ארגון 'פתחון לב' עתר לבית המשפט המחוזי בירושלים כנגד משרד הפנים, רשת שופרסל, רשות התחרות והרשות להגנת הפרטיות • לטענתו, קיימים "ליקויים חמורים במכרז אספקת תלושי מזון", במסגרתו יועברו 700 מיליון ₪ לנזקקים על ידי הזוכה בו, רשת שופרסל • זהו הניסיון השני של פתחון לב לעצור את חלוקת התלושים על ידי שופרסל • תגובת שופרסל: "מצער לראות כי מי שהפסיד במכרז, במקום לכבד את התוצאות, עושה ככל יכולתו לסכל את המהלך בדרכים לא ראויות"

סניף שופרסל | צילום: אורי לנז, פלאש 90

ליקויים במכרז תלושי המזון של משרד הפנים? ארגון 'פתחון לב' הגיש עתירה כנגד זכייתה של שופרסל. זו הפעם השניה שהארגון מנסה לבלום את חלוקת 700 מיליון השקלים לנזקקים שהעביר השר אריה דרעי, על ידי רשת שופרסל שזכתה במכרז.

העתירה הוגשה באמצעות עו"ד יניב מטלס, בטענה לליקויים רבים שעולים מהתנהלות משרד הפנים נוכח הכרזתו על זכייתה של רשת שופרסל במכרז. בעתירה צוין כי זכייתה של שופרסל נבעה ממידע שגוי שנמסר במסגרת הצעתה למכרז, כי שופרסל זכתה לאחר שנהגה בתכסיסנות וכי בחירה בהצעת שופרסל תביא לפגיעה חמורה בתחרות, בהגנת הפרטיות ובשוויון בין המציעים במכרז. על יסוד דברים אלו, בית המשפט התבקש לבטל את זכיית שופרסל.

במסגרת המכרז נדרשו המציעים להציע נקודות מכירה בהם יכובדו תווי הקניה שבכוונת משרד הפנים לחלק לזכאים. מבדיקה שביצעה פתחון לב עלה, כי עשרות נקודות מכירה אשר שופרסל הציגה במסמכי המכרז כלל לא קיבלו פנייה ממנה, וחלקן כלל לא קיימות. שופרסל זכתה במכרז הודות למספר הגבוה של נקודות חלוקה אשר העמידה לרשות הנושא – 1,627 במספר. פתחון לב נמצאת במקום השני.

שופרסל למעשה לא קיבלה הסכמה להגיש את רשימת העסקים, בזכותה זכתה במכרז. היא גם לא קיבלה הסכמה מבעלי העסקים לקבל מידע אודות השימוש שנעשה בתווי הקניה בכל אחד מנקודות המכירה. במסגרת העתירה מציין עו"ד מטלס את החשיבות הרבה לקבלת ההסכמה, בוודאי משעה  שנקודות המכירה הינן מתחרות בפועל ברשת שופרסל.

בעתירה נכתב כך: "במסגרת המכרז ביקשה שופרסל לסטות מכל עקרון מקובל הן בדיני המכרזים, הן בדיני התחרות והן בהגנת הפרטיות וביקשה לבסס הצעה המושתתת על תכסיסנות וחוסר תום לב, על מנת להביא את ועדת המכרזים להכריז עליה כזוכה, לא באזור אחד, אלא בשני האזורים ולמעשה לאפשר לשופרסל להשתלט באופן בלעדי על פרויקט רחב ממדים זה".

עוד נטען בעתירה, כי ע"י העברת 700 מיליון השקלים אל סניפיה – שופרסל תבטיח השתלטות אגרסיבית על נתח השוק והעשרת קופת החברה – הידועה כרשת השיווק הגדולה במדינה.

בטרם הגשת העתירה ולאחר הגשת מכתבי ההתראה מצד "פתחון לב", הכריז משרד הפנים על השהיית המכרז עד לתום הבדיקות, אך במהרה הפך את החלטתו והכריז על שופרסל כזוכה היחידה. אתמול כאמור הגישה פתחון לב את העתירה, במטרה לתקן את העוול ואת הליקויים שהוצגו.

"זכייה כדין"

ברשת שופרסל מסרו בתגובה ל'דה מרקר', כי "שופרסל, בשיתוף כאל, זכתה בדין במכרז משרד הפנים לאחר שוועדת המכרזים מצאה כי הפתרון האיכותי שהציעה שופרסל, המתבסס על פלטפורמת הסליקה של המותג הבינלאומי VISA, כמו גם הצעתה הכספית למכרז – הן הטובות ביותר. כל טענות פתחון לב הועלו בפני ועדת המכרזים שבחנה ובדקה אותן לעומק, והן כולן נדחו והזכייה אושררה.

"הצעתה האטרקטיבית של שופרסל צפויה להגביר את המכירות בנקודות המכירה, כמו גם בסניפיה של שופרסל. מבחינה תחרותית שופרסל מאפשרת לנקודות המכירה להתחרות בה על קהל הלקוחות, תוך שהיא נושאת בעלויות המכרז (במלוא גובה ההנחה) עבורן, ולכן ברור כי אין כל פגיעה בתחרות אלא להיפך. שופרסל מודעת לניסיונותיהם של מציעים אחרים לחבל בזכייתה וכי אלה לא בוחלים בשום טענה, לרבות טענות להפרה של דיני התחרות או פגיעה בתחרות.

"מצער לראות כי מי שהפסיד במכרז, במקום לכבד את התוצאות, עושה ככל יכולתו לסכל את המהלך בדרכים לא ראויות. שופרסל תמשיך בתהליך ואנו גאים על הבחירה בנו ועל היכולות לבצע את הפרויקט החשוב".

ממשרד הפנים מסרו בתגובה, כי "תשובת משרד הפנים לעתירה תינתן בבית המשפט".

אלי כהן, מנכ"ל 'פתחון לב' אמר כי, "השר דרעי ומשרד הפנים יזמו את הפרויקט החברתי הגדול בתולדות המדינה ובדיוק בזמן הראוי לו. אלא שמאז, במקום לחגוג את המיזם האדיר הזה, מישהו בדרך התבלבל וגרם לפגיעה בציבור רחב. הנפגעים הם קהל היעד – שוודאי נכון שיקבלו את הסיוע מעמותת סיוע, בעלות ניסיון במתן שירות כה חשוב לזכאים, ולא מרשת מסחרית, קהל הקמעונאים – שלמעשה צופה בהעברת משאבים אדירה לשחקנית מרכזית אחת, בייחוד בעת קשה זו בה היה נכון לעמוד ביתר שאת על חלוקה שוויונית של המשאב הציבורי, הציבור הישראלי – אשר עלול לסבול מעלייה משמעותית ביותר המחייה. מכרז ממשלתי הנוגע לסיוע לנזקקים אשר מועבר, באופן בלעדי, אל גוף מסחרי צריך להדיר שינה מעיניי מקבלי ההחלטות והציבור כולו. אנו קוראים למשרד הפנים לתקן את העוולות והליקויים ולהוציא לדרך את פרויקט הדגל החשוב הזה באופן ראוי, מקצועי והגון".

תגובה אחת ל: "'פתחון לב': ניסיון עצירה נוסף לחלוקת תלושי המזון ב'שופרסל'"

  1. לפחות בשופרסל לא ביקשו 10 או 15 אחוז מהמכירה כמו שאתם ביקשתם אז בבקשה תפסידו בכבוד ותנו לעבוד בשקט וכן, גם להרוויח משהו מזה ולא שהרווח יעבור אליכם

כתיבת תגובה