צדק היסטורי: אלפי דונמים יעברו מהקיבוצים לשדרות

לפי ההסכם, אליו הגיעו במשותף ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, וראש מועצת שער הנגב, אלון שוסטר, יועברו כ-1,300 דונם לשימושי תעשייה ומסחר ועוד כ-2,700 דונם למגורים בשכונות החדשות

חתימה על הסכם הגבולות

לבקשת ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, ובאישורו של שר הפנים, אריה דרעי, החלה בחודש אוקטובר האחרון הוועדה הגיאוגרפית דרום לדון בבחינת שינוי גבולות וחלוקת הכנסות בין עיריית שדרות למועצה האזורית שער הנגב.

העירייה ביקשה לקבל לשטחה שטחי תעשייה הנמצאים היום בשטחה המוניציפאלי של שער הנגב, כדי שהעיר תוכל לתת פתרונות תעסוקה למשפחות הרבות שצפויות להגיע לעיר בשנים הקרובות. סיבה נוספת היא הגדלת ההכנסות של העיר שדרות כדי לאפשר מתן שירותים מיטבי לתושביה.

בבקשה שהגישה העירייה נטען, כי בעשור הקרוב תגדל אוכלוסיית שדרות בכ-7,000 יחידות דיור חדשות, מה שאומר שאוכלוסיית העיר כמעט ותכפיל את עצמה. עוד נטען, כי כדי לאזן את רמת השירות ליחידת דיור יש צורך ב-420,216 מ"ר של ארנונה למסחר ועסקים. על מנת לאזן את תקציב העירייה, במונחים הכספיים של היום, יהיה צורך בתוספת שטחים של 150-200 דונם לטובת תעסוקה, מסחר ומשרדים.

לפי ההסכם, אליו הגיעו במשותף ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, וראש מועצת שער הנגב, אלון שוסטר, ונחתם ערב חג הפסח, יועברו כ-1,300 דונם לשימושי תעשייה ומסחר ועוד כ-2,700 דונם למגורים בשכונות החדשות.

בצפון העיר יוקמו 3 שכונות מגורים חדשות הכלולות בהסכם הגג של שדרות, שנחתם השבוע בטקס מכובד במעמד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר האוצר, משה כחלון ושר הבינוי והשיכון, יואב גלנט. שכונה עתידית נוספת תעטוף את "כפר איבים" הקיים. השכונה תוקם עם בניה רוויה גבוהה ובנוסף יוקם אזור תעסוקה נוסף אשר יאפשר מגורים סמוכים לאזורי התעסוקה החדשים ממזרח לאזור התעשייה הקיים בשטח נוסף של כ-650 דונם.

באזור תעסוקה זה תתקיים חלוקת הכנסות עם שער הנגב כאשר חלקה הגדול של ההכנסה יהיה לשדרות.

בנוסף לאזור תעשייה זה יוקם אזור תעשייה חדש מצפון לכביש 334 (כביש איבים-שדה צבי) בשטח של 340 דונם – אזור תעשייה חדש בתחום השיפוט של שדרות ללא חלוקת הכנסות עם שער הנגב.

בשורה משמעותית נוספת לעיר שדרות בהסכם הגבולות היא העברתם של מתחם תחנת הרכבת וה"מול 7" בכניסה לעיר מתחום השיפוט לשער הנגב לתחום השיפוט של שדרות. אליו יתווספו עוד כ-90 דונם שעליהם יוקמו מבני תעסוקה ומסחר הצמודים לרכבת ויאפשרו הקמת אזור תעסוקה והייטק צמוד לרכבת. דבר זה יאפשר לתושבי המרכז לבוא לעבוד בשדרות ומהצד השני לתושבי שדרות להמשיך לגור בעיר ולעבוד במרכז.

הסכם הגבולות, כמו גם הסכם הגג שנחתם השבוע, משלימים את התפתחותה של העיר ומבטיחים את עתידם של תושבי שדרות, כי ידוע שתעסוקה הוא המרכיב החשוב לחוסנה של העיר.

חשוב לציין, כי לאורך כל הדרך הסכם נוהל ביחסי ידידות והערכה הדדית בין ראשי הרשויות ובין הגורמים המקצועיים ברשויות, מה שאיפשר הסכמה בין הרשויות ולא החלטה של ועדת הגבולות.

ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, אמר לאחר החתימה: "לא יכולנו להישאר אדישים להתפתחותה המואצת של העיר שדרות ולכמות המשפחות שמעוניינות להגיע לעיר. עשינו מהלך שלא בוצע כאן שנים רבות. החתימה על הסכם הגבולות הנה בשורה של ממש לתושבי שדרות ולכן ההישג שבהסכם זה. אני מברך את אלון שוסטר על הדרך המשותפת בה הלכנו ועל ההבנה הרבה שלו לגדילתה של שדרות, לצד ההתפתחות החשובה של הישובים מסביבנו".

כתיבת תגובה