צלמו יותר ושלמו יותר: גוגל תמונות תתחיל לגבות כסף

הדרך (המרגיזה למדי) של תמונות Google להתחיל לגבות כסף: אחרי שהתרגלתם לצלם ללא הרף ולשמור את התמונות והסרטונים בענן החינמי והאינסופי, הוא יחל להיות מוגבל בנפחו, וכמובן לעלות כסף למי שיעבור את המכסה • בדיקת 'ביזנעס': כיצד מחשיבה החברה את 15 הג'יגה החינמיים ברכישת שטחי אחסון נוספים?

תמונות Google

חברת גוגל העולמית תתחיל לגבות כסף על אחסון תמונות, זאת בניגוד למדיניות החברה עד כה. על פי הודעת החברה החל מה-1.6.21 כל משתמש יקבל 15 ג'יגה בשירות אחסון התמונות – בדומה לנפח של תיבת המייל והדרייב – ומעבר לכך יהיה צורך לשלם לגוגל על האחסון.

בעבר הרחוק, בעידן הפילם ופיתוח הנגטיב טרם הדפסת התמונה, חשבנו פעמים רבות לפני כל לחיצה על הדק המצלמה. הידיעה ש-36 התמונות בפילם עומדות להיגמר, גרמה למצלמים לתכנן את סצנת הצילום באופן המושלם ביותר, כדי שלא תתבזבז ולו תמונה אחת.

כיום, האצבע על ההדק קלה. מאוד. כרטיסי הזיכרון הרחבים במצלמות הדיגיטליות ובטלפונים הסלולריים, מאפשרים לצלם מאות תמונות בדקה בלי לחשוב רגע אחד על המשמעות. הבעיה כיום היא האחסון. לאדם הפשוט נדרשים עשרות ג'יגה של אחסון, כדי להמשיך לצלם בלי שהכרטיס יודיע על אפס מקום.

עד כה, אפשרה גוגל לאחסן תמונות וסרטונים ללא הגבלה. אנשים נצלו את העובדה הזאת והמשיכו לצלם ללא הרף. הודעה של גוגל כי תגביל את כמות האחסון בדומה לתיבת המייל היא לא פחות ממהפכה היסטורית. אחרי שנים שהם נותנים את השירות בחינם, אחרי שהאנשים עמוק בכיס שלהם, הם מסבירים שנגמרה החגיגה.

"לפני יותר מחמש שנים השקנו את תמונות Google, ועם הזמן השירות הפך להרבה מעבר לאפליקציה לניהול תמונות. הוא הפך למקום שבו נזכרים בנוסטלגיה, ברגעים מהעבר". נכתב בהודעת החברה. "כיום תמונות Google הוא הבית ליותר מ-4 טריליון תמונות וסרטונים, כולל שלך, ו-28 מיליארד תמונות וסרטונים חדשים מועלים אליו מדי שבוע – מספר בלתי נתפס ממש", התפארו בחברת גוגל בהודעה שנשלחה למשתמשים. לאחר ההתפארות בא העוקץ, "כדי שנוכל לארח עוד הרבה מהזיכרונות שלך ולהכין את תמונות Google לעתיד, אנחנו מודיעים על שינוי במדיניות האחסון שלנו".

"רק בעוד כמה שנים"

יוסף ש', מטייל חסר תקנה בכל העולם, שרבבות תמונות מתוך ה-4 טריליון שייכים לו, אומר היום ל'ביזנעס' כי "חברת גוגל נותנת לך להכיר שירות חינמי במשך תקופה ארוכה, על בסיס נפח בלתי מוגבל, וביום מסוים – פתאום, מורידים לך את השלטר, ואומרים נגמר". יצחק הוסיף, כי "זו אכן זכותה המלאה של החברה, אבל ניתן לומר שזו דרך מרגיזה מאוד למכירה…"

גוגל לא מציעה תחילה, בהודעה, לרכוש מקום אחסון תמורת תשלום. "אפשר להמשיך לגבות את התמונות והסרטונים באמצעות תמונות Google. אחרי 1 ביוני 2021 נשלח אליך תזכורות כשנראה שעומד להיגמר המקום במכסת האחסון שלך". אך הודעת גוגל נושאת את הבשורה על העלויות הצפויות – בעטיפת סוכריה: "רוב המשתמשים יגיעו לנקודה הזו רק בעוד כמה שנים", דברי ההודעה.

"זאת היתממות", אומר יוסף, "חברת גוגל יודעת טוב מאוד שאנשים היום מצלמים ומסריטים ללא הפוגה, לכולם ייגמר האחסון במוקדם או במאוחר והם ייאלצו לשלם לגוגל או לכל חברת אחסון בענן תשלום מלא עבור שמירת כמויות בלתי נתפסות של תמונות".

ה-15 הראשונים בפנים

הפתרון הוא אחסון בשירות ענן אחר חינמי (ראוי לבדוק היטב את אמינות החברות האחרות. ד"ש) או לשלם לגוגל על הרחבת האחסון. "אפשר גם לקנות נפח אחסון נוסף באמצעות תוכניות האחסון", נאמר בסוף ההודעה. ההרחבה המינימלית היא ל-100 ג'יגה בעלות של 8 שקל לחודש או 80 של לשנה (חודשיים מתנה או 16 שקל חיסכון).

ראוי לציין, שעל פי ניסיון שערך כותב השורות, ברכישת הרחבת האחסון בשירות המייל יש משהו מכעיס: חברת גוגל מחשיבה את האחסון החינמי של ה-15 ג'יגה בתוך ה-100 ג'יגה הנרכשים. כלומר, כאשר תיבת המייל מגיעה לאחסון של 15 ג'יגה ונרכש מקום נוסף, לא מקבלים 115 ג'יגה של אחסון, כל אלא רק 100 ג'יגה, כאשר 15 מהם כבר מלאים ונותרו רק 85 ג'יגה פנויים. בנוסף, גוגל מאפשרת לצרף עד 5 בני משפחה שתיבת הדואר שלהם כבר מלאה, אולם במקרה כזה תקבלו רק 10 ג'יגה פנויים לאחסון (90=15*6).

"החלטה לא פשוטה"

תוכניות נוספות של גוגל מציעות נפח אחסון של 200 ג'יגה במחיר של 12 שקל לחודש או 120 לשנה; 2 טרהבייט במחיר של 39 שקל לחודש או 390 שקל לשנה; 10 טרהבייט ב-195 שקל לחודש; 20 טרהבייט ב-390 שקל לחודש ומקום אחסון ענק של 30 טרהבייט ב-585 שקל לחודש.

בהודעה מדגישה חברת גוגל כי השינוי לא יחול על כל התמונות והסרטונים שגובו באיכות גבוהה לפני 1 ביוני 2021, וכי "כל התוכן הקיים שכבר גובה באיכות גבוהה לא ייחשב (בשלב זה. ד"ש) במכסת האחסון שלכם בחשבון גוגל". בנוסף, מגלה גוגל כי בתאריך השינוי בנפחי האחסון תשיק גוגל "כלי חדש לניהול האחסון שיעזור למצוא ולמחוק תמונות וסרטונים שאולי כדאי למחוק כי הם כהים, מטושטשים או מסיבות אחרות".

את ההודעה מסיימת חברת גוגל במילות תנחומים והתנצלות: "ההחלטה לא הייתה פשוטה ואנחנו מודעים לכך שמדובר בשינוי משמעותי. לכן היה חשוב לנו להודיע לך על השינוי מספיק זמן מראש ולתת לך משאבים שיעזרו לך לצלוח אותו".

הודעת תמונות Google על הגבלת נפח האחסון

אולי בעתיד – כאשר נבין שכל לחיצה על 'הדק' המצלמה עולה לנו כסף כבעבר – נפסיק לתקתק ללא הרף על לחצן הצילום שוב ושוב – ונשוב להיסטוריה המגבילה את התמונות, עקב העלויות הכרוכות באחסונן.

האם זה מה שיקרה או שיכולות האחסון שלנו יגדלו עד אינסוף? ימים יגידו.

כתיבת תגובה