צניחה במכירת דירות – 21% פחות מהשנה שעברה

הנתונים מתייחסים לרבעון השלישי של 2017 בניכוי מכירת דירות מחיר למשתכן שבלמו את הירידה ל17% "בלבד" – וגם: כמה אחוזים מהזוגות הצעירים התייאשו ממחיר למשתכן ורכשו דירות בשוק החופשי

אילוסטרציה: 1599686sv, שאטרסטוק

 

עכשיו זה סופי: הרבעון השלישי סוגר האטה של שנה רצופה בעסקאות נדל"ן. "ברבעון השלישי של 2017 נרכשו 23.7 אלף דירות, כולל רכישות במסגרת "מחיר למשתכן". בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד זוהי ירידה של 17%, כאשר בניכוי רכישות במסגרת "מחיר למשתכן" מתעצם שיעור הירידה ל-21%", כך כותב בסקירה רבעונית של ענף הנדל"ן למגורים שפרסם הבוקר (ג') אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר.

בדוח נכתב עוד, כי "בכך חותם הרבעון השלישי השנה רצף של ארבעה רבעונים בהם נרשמת ירידה במספר העסקאות, הן בהשוואה בין כל רבעון לעומת המקביל לו בשנה קודמת והן בהשוואה בין כל רבעון לקודמו. בהשוואה היסטורית זהו רצף חריג. כך, מאז תחילת העשור הקודם (הנתונים המוקדמים ביותר המצויים ברשותנו) רק פעם אחת נוספת נרשם רצף שלילי כזה, בין הרבעון השני של 2011 לרבעון הראשון של 2012, על רקע המחאה החברתית", נכתב בסקירה.

ניתוח רכישות הזוגות הצעירים מקרב זכאי סדרה ב' ב"מחיר למשתכן" מצביע על שיעור "התייאשות" נמוך של 4%  מתוכם, אשר רכשו דירה "במחירי שוק" בתשעת החודשים הראשונים של השנה.  כשליש מאותן רכישות היו של דירות חדשות, שיעור גבוה משמעותית מאשר בקרב כלל הזוגות הצעירים. נתון שמעיד על העדפה חזקה של אותם זכאים  לדירות חדשות.

רכישות המשקיעים ברבעון השלישי הוסיפו לרדת בשיעור חד של 26% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, זאת בהמשך לשיעורי ירידה חדים, של למעלה מ-20%, מאז הרבעון השלישי של 2015. במצטבר, בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה הסתכמו רכישות המשקיעים ב-13.2 אלף דירות בלבד, הרמה הנמוכה ביותר מאז המיתון של 2003. באזור המרכז רשמו רכישות המשקיעים את רמתם ההיסטורית הנמוכה ביותר.

במשרד האוצר לא מתייחסים למחירים, אלא רק להיקף העסקאות בענף, וזאת בין היתר בשל החלטה שקיבל שר האוצר שרק הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) תוכל לפרסם נתונים הנוגעים למחירי הדירות.

אבל בכל זאת פטור בלי כלום אי אפשר ובאוצר מייצנים בדוח: "אף כי בסקירה זו אנו מתמקדים בשינויים בכמות העסקאות ולא בשינוי במחירים, צריך לציין שבספרות המחקרית נמצא כי שני פרמטרים אלו אינם מנותקים זה מזה. כך, בתקופות של גאות בשוק, הוא לרוב 'נזיל' יותר, עם עסקאות תכופות ורבות יותר בפרק זמן נתון. לעומת זאת, בתקופות שפל, קצב העסקאות מאט וזמן השהייה של הדירות על ה"מדף" מתארך. עם זאת, ההתאמה אינה מיידית, ומובן שהיא תלויה בגורמים נוספים".

במילים אחרות, באוצר ממשיכים את המאמץ הפסיכולוגי לשינוי הציפיות בשוק ורומזים כי האטה ממושכת בהיקף העסקאות תשפיע בשלב זה או אחר על המחירים. זאת למרות שנכון להיום נתוני הלמ"ס ממשיכים להעיד כי המחירים נמצאים עדיין בעלייה, אם כי קצב עליית המחירים הואט.

כתיבת תגובה