צפו: נתניהו ושטייניץ נחתו בלב ים להשקת ה'לוויתן'

החלק התחתון של אסדת הגז 'לווייתן', שצפויה לספק גז באמצעות צינור גם לאירופה – הגיע • רה"מ: "בשורה גדולה מאד לכלכלת ישראל" • יחימוביץ': "החגיגות המופרכות של נתניהו ושטייניץ לא יחפו על עושק הציבור" • המוציא גז מן המים

נתניהו ושטייניץ משיקים את אסדת הגז 'לוויתן' | צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

מאגר הגז העצום 'לווייתן', אמור להתחיל לייצא גז בפועל במהלך השנה הנוכחית. לפי 'הסכם הגז' הידוע, ישראל תייצא חלק מהגז למדינות ירדן ומצריים, ולאחר מכן גם לאירופה.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

היום (חמישי) הגיע החלק הראשון של האסדה לישראל. זאת, לאחר מספר שבועות של שיט. הרגליים של האסדה הן בגובה של כמעט מאה מטרים (98 אם לדייק), המשקל שלהן הוא כ-15,000 טון, והן ימוקמו בעומק של 86 מטרים.

מדובר כאמור רק בחלק התחתון של האסדה, החלק השני צפוי להגיע במחצית השניה של 2019, ויוצב על גב החלק שנחנך היום. לקראת סוף השנה צפוי הגז להתחיל לזרום בצורה שוטפת, בהנחה שהנוגעים בדבר אכן ייצמדו ללוחות הזמנים ולא יהיו כל מיני עיכובים.

בחנוכת החלק של האסדה, השתתפו ראש הממשלה נתניהו ושר האנרגיה שטייניץ. הם סיירו על גשר הפיקוד באסדה ושמעו סקירה על הליך הקמת האסדה וייצוא הגז.

צילום וידיאו: איתי בית-און, לע"מ

במהלך הדברים אמר ראש הממשלה כי השלמת אסדת הגז לוויתן והתחלת ההזרמה של הגז בהמשך השנה, הם מרכיבים קריטיים בעוצמה האסטרטגית האנרגטית, הכלכלית והמדינית של מדינת ישראל.

"מכאן ייצא צינור גז שיחבר אותנו למשק הגז באירופה, יגיע גם לשכנינו הערבים ובראש ובראשונה יספק גז נקי לאזרחי ישראל. כל שקל של ערך גז שייצא כאן מהים, שני שליש ממנו יגיע ישר לקופת המדינה. מדובר במאות מיליארדי שקלים שישרתו אותנו בחינוך, ברווחה ובצרכים חיוניים אחרים של מדינת ישראל ואזרחי ישראל", כך נתניהו. (חשוב לציין שהמיסים שיגיעו למדינה הם 60% שהם קצת פחות משני שלישים. י.ק.)

נתניהו אמר כי "ישראל הופכת למעצמה אנרגטית. עצמאית ולא תלויה באף אחד לצרכי האנרגיה שלה. זו בשורה כבירה ואני גאה שהיא מתחוללת עכשיו". עוד אמר נתניהו, כי "אנחנו נספק את כל צרכי האנרגיה של מדינת ישראל מאנרגיה נקייה שלא הורגת כמו פחם. שני שליש מהכסף שיוצא כעת מהים הולך ישר לקופת המדינה לצרכים של אזרחי ישראל, זה הופך את ישראל לעצמאית מבחינת אנרגיה ונותן לנו כוח עצום עם הצינורות שאנחנו מוציאים מכאן לשכונה שבה אנו חיים וגם לאירופה. הגז הזה נותן לנו עוצמה מדינית, עוצמה כלכלית וכמובן עוצמה אנרגטית. זו בשורה גדולה מאד לכלכלת ישראל ולמדינת ישראל".

גם שר האנגריה יובל שטייניץ נשא דברים ואמר כי מדובר ביום חג עבור המשק הישראלי ועבור כל אזרחי ישראל. "התהליך שהתחיל לפני כשלש שנים עם גיבוש מתווה הגז, הוביל לפיתוח שדה הגז לוויתן, מה שישנה את כלכלת ישראל לעשרות שנים קדימה, יביא להכנסות של מיליארדים למדינה ולאזרחיה, וחשוב מכל, יאפשר למדינת ישראל להיפטר מהפחם המזהם ולסגור את תחנות הכוח בחדרה ובאשקלון".

בעקבות כך, הגיבה יו"ר האופוזיציה חברת הכנסת שלי יחימוביץ', ואמרה כי "החגיגות המופרכות של נתניהו ושטייניץ לרגל הגעתה של מחצית אסדת גז לישראל לא יחפו על עושק הציבור דרך מחירי גז שערורייתיים ב'תמר'; ולא על היעדרו המוחלט של ביטחון אנרגטי, בגין הפטור המופקר שנתנו לתשובה ולמונופול מהנחת צינור שני לחוף".

יחימוביץ' הוסיפה ואמרה כי יש לקוות שהשר שטייניץ ידבק בעמדתו משנת 2014, אז אמר כי "צריכה מקומית של גז תורמת לכלכלת המדינה יותר מאשר יצוא". ולא כפי עמדתו הנוכחית שמאפשרת למונופול של תשובה לייצא כחצי מהכמות שנמצאת במאגר הגז הענקי.

כתיבת תגובה