קונים יותר בכרטיסי אשראי, מייצאים הרבה יותר

עליות של 3.7% בסך כל הרכישות בכרטיסי אשראי ביוני לעומת מאי • ירידה של 1.8% ברכישות מוצרי תעשייה • הבהלה למזון ירדה: עלייה של 2.1% ברכישות מזון ומשקאות • סך יצוא השירותים רשם עלייה של 5.9%

אשראי | צילום: depositphotohs.com

נתונים המתפרסמים מטעם הלמ"ס מעלים סימני שאלה בכל הקשור למצב הכלכלי של האזרחים בישראל. על פי הנתונים בחודש יוני 2020 נרשמו עליות של 3.7% בסך כל הרכישות בכרטיסי אשראי לעומת מאי 2020. המעניין הוא שהעלייה מתבטאת לא רק בהשוואה מחודש לחודש אלא בהשוואה לשנה שעברה טרם משבר הקורונה. 

הנתונים מצביעים על עלייה של 8.7% בסך כל הרכישות בכרטיסי אשראי בחודש יוני האחרון לעומת יוני אשתקד. בלמ"ס מנתחים ופורטים את העליות לתחומים כך נרשמה עלייה של 9.6% ברכישות מזון ומשקאות (כולל שירותי אוכל), עלייה של 15.8% ברכישות מוצרי תעשייה ועלייה של 17.9% ברכישות מוצרים ושירותים אחרים. גם אם נוסיף למשוואה הזו את העובדה של חוק המזומן המפנה רכישות רבות לכרטיסי אשראי, עדיין מדובר בעליות ניכרות לעומת משבר הקורונה שאמור למשוך את רף הרכישות כלפי מטה.

בלמ"ס מוסיפים ומשווים באופן מפורט את הרכישות של חודש יוני לעומת חודש מאי השנה. כך נרשמה עלייה של 2.1% ברכישות מזון ומשקאות (כולל שירותי אוכל), עלייה של 6.0% ברכישת מוצרים ושירותים אחרים, מאידך נרשמה ירידה של 1.8% ברכישות מוצרי תעשייה. (נציין כי סעיף מוצרים ושירותים אחרים כוללים על פי הלמ"ס: דלק חשמל וגז, מחשבים ותוכנה, ציוד ושירותי תחבורה ותקשורת, ספרים, פרסום, שירותי רפואה ותרופות ושונות).

מייצאים יותר

סממן נוסף להתאוששות המשק ניתן ללמוד מהנתון הבא: יצוא השירותים בחודש מאי 2020, הסתכם ב-3.7 מיליארד דולר, כך עולה מנתוני הלמ"ס. נתון זה לא כולל את יצוא השירותים הנובע מחברות סטארט-אפ שהסתכם באותו חודש ב-50 מיליון דולר נוספים. בלמ"ס מדגישים כי בעקבות ההשפעה של משבר נגיף הקורונה, בחודש מאי לא היה יצוא שירותים של שירותי תחבורה – דמי נסיעה, יצוא שירותי תחבורה אחרים  וכן יצוא שירותי תיירות למעט הוצאות של עובדים זרים בישראל. 

כאשר מתרגמים את המספרים לאחוזים מתקבלת עלייה נאה. סך יצוא השירותים (ללא שירותי תיירות, תחבורה, ביטוח וממשלה וחברות הזנק), רשם עלייה של 5.9% לעומת החודש הקודם לאחר ניכוי השפעת העונתיות, זאת לעומת ירידה של 1.2% בחודש אפריל 2020. יצוא שירותים מהווה כשלושה רבעים מסך יצוא השירותים והוא כולל: שירותי תוכנה ומחשוב, מחקר ופיתוח, שירותי תקשורת, שירותי הנדסה ושירותי טכנאים, פרסום, תמלוגים, בינוי, מסחר ועוד. 

העלייה ביצוא שירותים של ענפי ההיי-טק (לא כולל חברות הזנק), הסתכמה ב-10.1% לעומת החודש הקודם, כאמור, לאחר ניכוי השפעת העונתיות. זאת לעומת ירידה של 1.1% בחודש אפריל 2020. יצוא שירותים של ענפי ההיי-טק מהווה בחודש מאי, כ-78% מתוך סך יצוא השירותים האחרים.

בלמ"ס מוסיפים כי עקב משבר נגיף הקורונה לא ניתן היה לחשב נתונים (מנוכי עונתיות) בחודשים מרץ- מאי 2020 עבור כלל יצוא שירותים; יצוא שירותי תיירות, תחבורה – דמי נסיעה, שירותי תחבורה אחרים וכן אומדני מגמה ליצוא שירותים סך הכל ללא חברות הזנק.

כתיבת תגובה