קניתם בעליבאבא? אולי נפלתם על הרשימה השחורה

עליבאבא והמוצרים הפיראטיים: הרשימה השחורה של ארה"ב מקטלגת את סעודיה במקום הראשון בחשש מפני מכירת מוצרי חיקוי, וסין ממשיכה לככב ברשימה לצד צ'ילה, הודו, רוסיה, ואלג'יריה • לראשונה, קנדה וקולומביה יצאו מהרשימה השחורה

ג'ק מא מייסד קבוצת עליבאבא עם נתניהו בדאבוס | צילום: חיים צח, לע''מ

אם גם אתם התחדשתם עם מוצר חדש לפסח מאחד מאתרי המכירות באינטרנט כדאי שתדעו שארצות הברית מסמנת את אחד האתרים הגדולים בעולם כמוכר מוצרים פיראטיים.

מדי שנה מפרסמת ארצות הברית את רשימת המעקב ורשימת השווקים הידועים לשמצה – כחלק מהניסיון האמריקאי להגן על זכויות יוצרים וקניין רוחני. הדבר נעשה מזה שנים ואינו קשור כלל וכלל לסכסוך המסחרי והעסקי בין ארה"ב וסין אם כי הוא כן מושפע ממנו.

את הרשימה מפרסם משרד המסחר האמריקאי ולראשונה נמסר כי סעודיה הוכנסה לרשימת המעקב בעדיפות ראשונה מתוך המדינות שאינן מגינות על קניין רוחני במידה מספקת, המשרד אף ציין את כשלונה של סעודיה להגן על תרופות מפני זיופים וכן את המשך ההפקות הפיראטיות. מדינות נוספות ברשימה השחורה הזו הן אלג'יריה, צ'ילה, סין, הודו, אינדונזיה, כווית, רוסיה, אוקראינה וונצואלה.

מבין החברות הספציפיות מדגישה ארצות הברית את ענקית הסחר המקוון הסינית עליבאבא שמופיעה שוב ברשימת המעקב השנתית, כך מדווח אתר מרקטווץ'. על פי הדיווח השוק המקוון של עליבאבא Taobao.com ממשיך למכור כמויות ענק של סחורה מזויפת ומוצרים פיראטיים, וזאת מעדויות של חברות שהיו קורבנות לכך. משרד הסחר מסר שהצעדים שנוקטת חברת עליבאבא להסרת המוצרים המזויפים אינם יעילים.

בתוך כך מוגדרת סין, כולל אזור הסחר האוטונומי שלה בהונג קונג, כמדינה עם היקף המוצרים המזויפים הגדול ביותר שנתפס על ידי המכס האמריקאי. שתי המעצמות הכלכליות הגדולות בעולם ארצות הברית וסין, הטילו מסים על סחורות בגובה של 360 מיליארד דולר. המאבק ביניהן מתמקד בטענות של ארה"ב כי סין גונבת ממנה סודות מסחריים, כשלטענתה סין מאלצת אותה (וחברות זרות אחרות) למסור טכנולוגיה רגישה באופן לא הוגן (זאת גם אחת הסיבות לוויכוח של ישראל עם ארצות הברית על השימוש בחברה סינית להקמת הנמל הימי בחיפה).

ראוי לציין שקנדה וקולומביה הוסרו השנה לראשונה מהרשימה השחורה. הדבר נובע מהסכמתה של קנדה לשפר את ההגנה על קניין רוחני כחלק מהמשא ומתן על הסכם סחר חדש בין צפון אמריקה וארה"ב. ואילו קולומביה עדכנה בשנה האחרונה את חוק זכויות היוצרים הוותיק ושיפרה בכך את ההגנה על הקניין הרוחני במדינה.

כתיבת תגובה