קנס ע"ס 113,00 שקל לחברה שלא שילמה לעובדיה שכר מינימום

מדובר בחברה שהודתה והורשעה באי תשלום שכר מינימום ל-5 עובדים פלשתינאים במשך 5 חודשים וזאת, בניגוד לחוק שכר מינימום וזאת למרות שנמצא כי החברה תיקנה את ההפרה כבר בראשית החקירה ושילמה את הפרשי שכר המינימום לעובדים

שכר מינימום | צילום: shutterstock

בעקבות כתב אישום שהוגש על ידי הלשכה המשפטית במשרד העבודה והרווחה, נגזר דינה של חברת 'תבליני שמש בע"מ', שתחום פעילותה העיקרי הינו ייצור ושיווק תבלינים.  החברה אשר ממוקמת בקרני שומרון, ופועלת באזור יהודה ושומרון, הודתה והורשעה באי תשלום שכר מינימום ל-5 עובדים פלשתינאים במשך 5 חודשים וזאת, בניגוד לחוק שכר מינימום.  

עבירה של אי תשלום שכר מינימום נמנית על העבירות החמורות ביותר מבין חוקי העבודה הסוציאליים; עו"ד אסף תומר, בא כוח משרד העבודה והרווחה, טען כי העבירה התבצעה ממניע כלכלי שבסיסו שיקולים פסולים. התוצאה היא גזל בשכר המינימום של העובדים, כפי שקבע המחוקק; שכן, כל עובד חייב לקבל בתמורה לעבודתו בכדי להשתכר בכבוד. יש לציין כי חוק שכר מינימום וסמכויות האכיפה חלים גם על עובדים שמוזכרים בכתב האישום שהינם עובדים פלסטיניים שאינם בעלי אזרחות ישראלית וכי החוק וסמכות אכיפתו חלים גם באזור יהודה ושומרון.

בית הדין קבע  כי יש להשית על החברה הנאשמת קנס על סך 113,000 אלף ₪, וכן התחייבות להימנע מביצוע עבירה למשך 3 שנים בגובה 226,000 ₪. זאת ביחס לעבירה של אי תשלום שכר מינימום ל- 5 עובדים במשך 5 חודשים. על פי בית הדין- שיקול הדעת במסגרת גזירת הדין, נבע בין היתר מכך שבמסגרת החקירה שערך האגף לאכיפה פלילית במינהל הסדרה ואכיפה, אשר הובילה להגשת כתב האישום, נמצא כי החברה תיקנה את ההפרה כבר בראשית החקירה ושילמה את הפרשי שכר המינימום לעובדים. מאחר ולחברה לא היה עבר פלילי קודם והיא הביעה חרטה והודתה בהזדמנות הראשונה, בית הדין לא רצה להביא לפגיעה אנושה בעתידה התעסוקתי של עובדיה הנוכחיים, שיאבדו את מקור פרנסתם במידה והיה גוזר על החברה קנס גבוה יותר. בעקבות המקרה החברה הנאשמת הנהיגה נהלי עבודה חדשים שמטרתם למנוע הישנות מקרה דומה.  

התובעת הראשית עו"ד גלי לוי אמרה כי "פעילות האכיפה וניהול יעיל של התיק הובילו לענישה משמעותית ולמיצוי הדין עם מעסיקים שעברו על הוראות החוק ופגעו באוכלוסייה מוחלשת של עובדים פלסטינאים וכן לשינוי מהותי בהתנהלותם. אני תקווה שההרשעה וגזר הדין בתיק זה יהוו גורם מרתיע גם ביחס למעסיקים אחרים באיו"ש המבצעים עבירות בתחום דיני העבודה.

נראה שיש מי שסבורים שכאשר המדובר בעובדים שאינם ישראלים או בעובדים שמועסקים בשטחי יהודה ושומרון, ניתן שלא לקיים לגביהם את הוראות חוק שכר המינימום וחוקים אחרים אשר הוחלו באיו"ש. אנחנו נמשיך ונבצע את עבודתנו נאמנה וחשוב לנו שעובדים יידעו שניתן לפנות למשרדנו ולהתלונן לגבי עבירות ושאנו פועלים בנחישות לבירור הדברים, לחקירת נסיבות העניין ולמיצוי הדין עם מי שמבצע עבירות".     

 

כתיבת תגובה