קץ לגנרטורים? לראשונה בישראל: מכרז 'חשמל כשר' לשומרי שבת

ראש עיריית לוד יאיר רביבו פרסם מכרז ראשון מסוגו להתקנת 'חשמל כשר' בשבת עבור שכונת גני איילון | המהלך שיוצא לדרך בתיאום עם רשות החשמל הינו מכרז ראשון בסדרה של מכרזים המתוכננים לערים החרדיות | עלות החשמל תחושב על פי התעריף הרגיל

ח"כ יעקב אשר והגר"א בייפוס ביציאה ממשרדי חברת החשמל | באדיבות המצלם

האם הגיע סופם של גנרטורי השבת שחלקם מורכבים באופן פרוביזורי ומהווים מפגע לסביבה וסכנה למתקרבים אליהם? מתברר כי מאמצים של שנים נשאו פרי, וראש עיריית לוד יאיר רביבו פרסם מכרז ראשון מסוגו בישראל, שתכליתו הקמת תחנה שכונתית לאגירת חשמל בסוללות או בטכנולוגיות דומות, ואספקת חשמל בשבת באופן מהודר ובפיקוח רבני שכונת גני איילון החרדית בלוד – ללא כל חשש חילול שבת.

בכך, ייחסך הצורך בהתקנת גנרטורים שאין ביכולתם לספק חשמל בהיקפים גבוהים ועלותם גבוהה מאוד, וכאמור חלקם מסוכנים לציבור ולסביבה.

הבשורה יוצאת לדרך לאחר הפרטה מסוימת בייצור החשמל, כשכיום ניתן להקים תחנות פרטיות שפועלות, בין היתר, באופן שהחשמל נאגר בהן במהלך ימי השבוע ופריקתו נעשית בשבת ללא ייצור. תחנות האגירה הללו אמורות לקום בעז"ה בשכונות ובערים החרדיות, כשהמכרז בלוד הוא הסנונית הראשונה בסדרה.

תעריף החשמל לצרכן יחושב על פי תעריף רגיל של חברת החשמל שתישאר המחלקת הספקית של החשמל, וכך ציבור שומרי השבת יוכל ליהנות מחשמל כשר לכל הבית ובמחיר רגיל, זאת בשונה מהגנרטורים הקיימים שהחשמל מסופק רק לחלק מהבית ובעלויות גבוהות.

המהלך שבמסגרתו פורסם המכרז לשכונת גני איילון שלצד המושב אחיסמך, מתאפשר הודות לפעילות מאומצת של ח"כ יעקב אשר במשך שש שנים, מול ראש העיר שפעל להקצות קרקע לתחנה, ועוד מהיותו חבר בוועדת הכלכלה בעת שהרפורמה במשק החשמל עלתה לשולחן הדיונים בוועדה, ועד לשורת פגישות ושיחות עם שר האנרגיה ועם רשות החשמל וצמרת חברת החשמל יחד עם ועדת הרבנים בראשות הרה"ג אליהו בייפוס שליט"א.

ח"כ יעקב אשר בירך על פרסום המכרז להתקנת חשמל כשר בשבת: "אני מודה לראש עיריית לוד ידידי יאיר רביבו שנרתם לנושא החשוב ופרץ את הדרך לחשמל כשר בשבת במדינת ישראל תוך שמירה על איכות הסביבה ורמת בטיחות גבוהה. כמו כן ליו"ר משמרת השבת הרה"ג אליהו בייפוס ולוועדה לענייני אנרגיה בשבת שליוו את כל התהליך לאורך השנים עד להשגת התוצאה".

 

ארגון משמרת השבת בראשות הגאון הרב אליהו בייפוס החבר בעמותת הוועדה לענייני אנרגיה בשבת, בירך על היוזמה: "זהו המכרז הרשמי הראשון שיוצא לחשמל כשר, אני מקווה שבעקבות המהלך המבורך של ראה"ע לוד יצטרפו עוד ערים למיזם. תודה מיוחדת לרב יעקב אשר ולשאר עסקני הציבור שפעלו לסייע בעניין שבזכותם המיזם הזה הפך למציאות".

כתיבת תגובה