קרטל הספרים: עונשי מאסר לכל המורשעים בפרשה 

קרטל הספרים: בית המשפט המחוזי בירושלים גזר עונשי מאסר על כל מורשעי קרטל ספרי הלימוד • תיאומי המכרזים כללו שש פרשיות על פני חמש שנים שעיקרן הפרעה למיזם הוזלת ספרי הלימוד באמצעות השאלתם • לפי הכרעת בית המשפט, מדובר בתיאום שיטתי ורחב היקף ביחס לעשרות בתי ספר, ושהנזק הפוטנציאלי מהתיאומים היה רב מאוד מכיוון שהמכרז היה מיועד לכל בתי הספר בארץ שרצו להשתתף בפרויקט השאלת ספרי הלימוד

אילוסטרציה: Maxx-Studio | שטארסטוק

בית המשפט המחוזי בירושלים (כבוד השופט עודד שחם) גזר היום עונשי מאסר בפועל לכל המורשעים שהיו מעורבים בקרטל ספרי הלימוד.

באוקטובר האחרון הרשיע בית המשפט שורת חברות להפצת ספרי לימוד ונושאי משרה בהן בסדרת תיאומים של מכרזי משרד החינוך ורשויות מקומיות לפרוייקט השאלת ספרי לימוד. היום ניתן גזר הדין בפרשה. 

בית המשפט גזר על סיגל חבז שהייתה מנהלת בחברת ספר לכל עונש של 8 חודשי מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח; על מר אודי זלוף שהיה גם הוא מנהל בחברת ספר לכל גזר בית המשפט עונש של 4 חודשי מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח; ועל רחמים זלוף, הבעלים של החברה, שגילו 86, עונש של 2 חודשי מאסר בפועל ו-2 חודשי עבודות שירות. 

על מר עודד שפר, הבעלים והמנכ"ל של חברת מדע נגזר עונש של שישה חודשי מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח. 

על מר שי כהן, מנהל בחברת יש הפצות נגזר עונש של חמישה חודשי מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח. ועל מר משה כהן, המנכ"ל והבעלים של חברת יש הפצות נגזר עונש של 75 ימי מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח. 

ביחד עם עונשי המאסר נגזרו על הנאשמים ועל החברות קנסות בגובה של עשרות ומאות אלפי שקלים חדשים. 

פרוייקט השאלת ספרי לימוד נועד לסייע להורדת מחירי ספרי הלימוד בישראל, להנגיש את הלימודים בבתי הספר למי שלמשפחתם אין יכולת כלכלית לרכוש ספרי לימוד, לצמצם פערים בחברה ולהגביר את שוויון ההזדמנויות על ידי הקטנת ההוצאה הפרטית של משקי הבית על חינוך בשכבות החלשות.

תיאומי המכרזים כללו שש פרשיות על פני חמש שנים, במסגרתן מנהלי החברות ונושאי משרה בהן, תיאמו ביניהם במספר מקרים הצעות מחיר למכרזים ובמקרים אחרים את החרמת המכרזים, הכל על מנת להשיא את רווחיהם על חשבון הציבור וכך פגעו בתחרות, ובפרויקט ההשאלה בכללותו. 

בהכרעת הדין קבע בית המשפט כי מדובר בתיאום שיטתי ורחב היקף ביחס לעשרות בתי ספר, ושהנזק הפוטנציאלי מהתיאומים היה רב מאוד מכיוון שהמכרז היה מיועד לכל בתי הספר בארץ שרצו להשתתף בפרויקט השאלת ספרי הלימוד. בשל המעשים והמרמה השיטתית, הורשעו הנאשמים גם בעבירת קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. 

חקירת רשות התחרות החלה בשנת 2013, וכללה מעצרים של חלק מהמעורבים. 

הרשות מיוצגת על ידי עורכי הדין אוהד בורשטיין ונתן ירדן.

עו"ד סרור אליהו ממשרד סרור בן הרוש שמייצג את 'מדע' מסר: "ישנן עבירות בספר החוקים שהציבור אינו מודע להם בתחום ההגבלים העסקיים. אם מדינת ישראל הייתה רוצה להוזיל את העלויות הספרים להורים אזי לכל ספר יש מוציא לאור שהוא הוא היצרן הבלעדי של ספר, ולכן לא ברור מדוע להוציא מכרז למוצר שיש יצרן בלעדי אחד ויחיד, הרי כל משתתפי המכרז נדרשים לקנות ממנו. לראיה, ב'פרויקט השאלת ספרים' גם היום ששנים לא מתקיים יותר המכרז, ההורים משלמים סכום זהה כמו בתקופת המכרז נשוא כתב האישום, אז מה הועילו חכמים בתקנתם?".

כתיבת תגובה